Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 48
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard Wat moet je daar nou weer mee?

    Ik zag op Youtube een tijd geleden per ongeluk een filmpje van iemand met een dulcimer.
    En vanwege de doorverwijzingen nog een paar.
    En ondanks dat ik dacht "gut, wat een tam instrument..." bleef ik doorklikken.
    Tot ik terecht kwam op het kanaal van Sam Edelston (ContemporaryDulcimer).

    En toen moest ik er ook een...

    De bouw ging niet helemaal zonder slag of stoot, en ik heb het hele proces dus niet gaandeweg hier durven posten. Was te bang dat het allemaal op niks uit zou draaien...
    Maar sinds een paar weken ligt het ding in de kamer, en heb ik af en toe ontzettende lol mee

    Eehm... Tsja, en dit is natuurlijk toch wel het "Volg-het-bouwproces"-hoekje, dus daar gaat-ie dan:


    Een stapeltje hout, vooral restjes en goedkoop spul. En een tekening.


    Er is niet veel te vinden over het bouwen van zo'n apparaat, en ik verwacht dan ook dat ik hier en daar wel tegen wat onverwachte tegenslagen aan zal lopen.
    Om te beginnen zijn er bijvoorbeeld geen duidelijke voorbeelden of tekeningen voor de kop.
    Uiteindelijk heb ik bedacht dat er wel een soort van mandoline-krul aan het eind kan.



    Het buigen van de zijkanten is niet heel spannend, met die flauwe bochten, maar het valt nog niet mee om een blok aan het uiteinde te plakken.


    En dan de andere zijkant er aan...


    Dit is het idee. Een dikke balk voor de hals, die over de hele lengte gaat.





    Het staartblok, met een zo mogelijk nog idiotere klemmenconstructie...


    Maar dan zitten de zijkanten toch aan elkaar.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard


    Plakrandjes er langs. Dat doen ze niet eens altijd, naar het schijnt. Maar dit lijkt me toch iets beter plakken.


    Een paar laagjes langs de kop, en in het midden een flink gat.




    Mag wel wat netter...
    Er komen dan aan beide kanten twee stemschroeven (ik heb een setje ukulele-tuners). Vier snaren, namelijk twee enkele en één dubbele. En als je hem op je schoot legt, zit de hoogste snaar het dichtst bij, dus ondersteboven als je een gitaar gewend bent.


    De zijkanten kunnen dan op een flinke lap esdoorn fineer. Het is goedkoop spul, maar voor dit experiment vast wel goed genoeg.




    Plak...


    En vast, en gelijkgetrokken met de zijkanten. We hebben een bakje!




    Nu ook aan de bovenkant plakrandjes.


    Voor de bovenkant net zo'n lap fineer, maar hij ligt nog even los.
    Standaard zitten er vier klankgaten in, maar ik vraag me af of twee niet ook goed genoeg is.


    Want dan kun je namelijk schuin overdwars wat zangbalkjes langs het bovenblad plakken. Ook iets wat niet standaard schijnt te zijn. Raar...



    Dit lijkt me geen kwaad kunnen. Als het een losse lap blijft, ben ik bang dat hij heel erg gaat bobbelen, en dat je het bovenblad niet meer vlak houdt. Met balkjes heb ik iets meer hoop op een goede afloop.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard


    Plak...


    En dit wordt de hals. Een dun latje ebben voor de toets, en aan de onderkant maak je er een soort boogbrug van. Dan zit hij niet over de hele lengte aan het bovenblad vast, en dat trilt wat vrijer.


    Frets er in. Dulcimers hebben niet op elke halve toon een fret, zoals gitaren en dergelijke.
    Waar het bij de meest traditionele dulcimers op neer komt, is dat je de frets neerzet op de noten van de Mixolydische toonladder. Dus in stappen van 1-1-1/2-1-1-1/2-1.
    Als je hem normaal stemt in D-A-dd, betekent dat dat je de noten van de D-toonladder hebt, als je rekent vanaf de d die op de middelste snaar op de derde positie (in gitaartermen: vijfde fret) zit, en op de buitenste snaren heb je hem bijna, alleen aan het eind van de toonladder zit je er even naast. Het heet Diatonisch.
    Deze wil ik nog iets uitgebreider (wat ook vrij gebruikelijk is), met een extra fret tussen de eerste en de tweede (de 1+ of "1 1/2", in gitaartermen de derde) en een tussen de zesde en de zevende (de 6+ of "6 1/2", in gitaartermen de elfde).
    Er bestaan ook chromatische dulcimers, met frets op elke halve toon, maar het lijkt me juist wel interessant om te merken hoe het speelt als je niet alles ter beschikking hebt.


    Bij de brug zit een kuil in de hals, de zogenaamde "Strum Hollow". Waar je (officieel) met je plectrum hoort te zitten.


    En toen wilde het niet lukken om de hals op de kast te plakken, omdat de boel toch te krom werd.
    Bovenblad er af, en een nieuw bovenblad verzinnen. Iets netter, uit een setje gitaarzijkanten van gevlamd esdoorn.


    Bovenblad voegen...


    En na wat verder onderzoek bleek, dat het bij dulcimers handiger is, om eerst de hals op het bovenblad te plakken, en daarna op de zijkanten. Vandaar ook het ontbreken van de zangbalkjes, denk ik. Met zo'n dikke ruggengraat en weinig breedte is het misschien niet nodig.


    En dan kunnen we ook net zo goed normaal doen en toch vier klankgaten maken.


    Dus: eerst de hals er op...


    En dan moet eerst de kop er aan, anders kun je er niet meer bij. Ik zet hem liever extra vast met dikke bouten, want dat kopse hout wil niet goed plakken. Vermoedelijk kun je beter een grotere kop maken, waar het blok al aan vast zit, uit één stuk.
    Laatst gewijzigd door Woml; 26 augustus 2017 om 17:42
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard


    Beetje vage foto... Ik heb een stukje uit een telecaster-brug gezaagd, waar de snaren aan vast moeten komen te zitten. Het kan ook traditioneler, met spijkertjes, of met een gaatje/gleufje-constructie, maar dit leek me simpeler.

    Veel gemier met bindingsrandjes. Je komt niet tot het eind met de frees, dus de laatste stukjes moeten met de hand.


    Ook binding is iets wat niet standaard gedaan schijnt te worden, maar ik vind het wel netter.


    Misstaat toch niet?


    En nu dan eindelijk het bovenblad er op!


    En dan kunnen ook hier de randjes er omheen, en kom je ook hier niet tot het eind...


    Randjes plakken...


    Lak er over...


    En de losse onderdelen er op!

    Het werkt, maar er zitten wel een paar dingen net een beetje onhandig. De kop had iets minder steil gemogen, en de pootjes van de stemschroeven zijn zo lang dat de gaatjes voor alle vier de snaren ongeveer in het midden uitkomen. Dan zitten ze elkaar wat in de weg.
    Maar dat zijn details, daar kom je achter, en dat doe je een volgende keer dus anders. Als die er al komt. Voorlopig is dit leuk zat.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Tsja, en omdat het zo'n mal ding is, moet ik er natuurlijk wel weer even wat filmpjes bij zetten.

    Het is even wennen, op z'n kop denken, maar de ontbrekende frets storen me niet echt. Je kunt grepen maken met enorme afstanden, omdat je duim een heel eind kan opschuiven, dus dat is wel een openbaring. En het is vooral erg grappig om uit te proberen hoe veel je kunt doen met maar drie snaren...

    Een paar probeersels (ik heb het ding nu ongeveer een maand, dus heel overtuigend klinkt het misschien nog niet, maar ik neem aan dat ik er al bedrevener in zal zijn dan de meeste mensen hier, dus eeh... nee laat ook maar.)



    En deze heb ik zelf uitgepuzzeld. Een gitaartab voor DADGAD-stemming is een leuk uitgangspunt. En dan maar snoeien ;-)

    Laatst gewijzigd door Woml; 26 augustus 2017 om 17:44
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #6

    Standaard

    Wat een toeval. Een tijd geleden een reactie op Black Tuesday gekregen van iemand uit de VS, met de vraag of er een mogelijkheid zou bestaan een metalen dulcimer met resonator te bouwen, een zogenaamde Dulcibro (en aangezien het om een metalen exemplaar zou gaan kun je het instrument misschien onder Dulci-phonic dopen?), maar dan dus met een body op ‘blindklinknagelwijze’.

    Zit me daarom eveneens al een paar weken in het dulcimer fenomeen te verdiepen, wat als niet-muzikant niet altijd even vanzelfsprekend is..

    Jouw exemplaar is alvast een schot in de roos, Woml! Mooie vorm (de kop!) en fraaie afwerking.
    Mag ik je vragen welke mensuur je gebruikt hebt? En hoe breed de toets geworden is?


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Dank, dank!

    Mensuur is 27", en de topkambreedte is 35 mm. (En ook bij de brug; de toets wordt niet wijder zoals bij een gitaar.) Ik heb rondgekeken wat gebruikelijk is, en 27" zit wel ongeveer in het gebied wat "standaard" heet.

    Een metalen dulcimer met een resonator, dat klinkt ook erg spannend! Ik heb intussen genoeg lol met deze dat ik er wel van overtuigd ben dat er ook een elektrische variant moet komen
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    supppper Woml; ik start het filmpje en ik bevind me direct op een kasteel lin de middeleeuwen of ergens in de highlands, pink floyd en de stones nog an toe. fijn verslag ook!

    ook te gek dat jij gewoon op alles kan spelen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Mooi stuk huisvlijt weer

    In de folkmuziek kom je het instrument nog wel tegen, in de popmuziek uit onverwachte hoek:

    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Wat een gaaf ding!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top