k heb een aantal akoestische gitaren, zowel met nylon als met stalen snaren.

Ik speel in een combo met basgitaar, drum en toetsen. We begeleiden een koor van ongeveer 15 mensen.

De klassieke gitaar die ik in deze setting wel eens gebruik is een Almansa 403 Cutawau met Fishmann claccic 4 plus (Piëzo), deze bevalt op zich prima. Deze Almansa is voorzien van een Ceder bovenblad. Voor het spelen van slagjes vind ik het geluid wat te wollig. Nu heb ik wel een aantal staalsnarige gitaren met element (k&K) maar er zijn toch nummers waarbij ik liever een Nylonsnarige gitaar in zou willen zetten.

Onlangs heb ik een Yamaha AEX500 N aangeschaft, deze heeft een dunne klankkast en is puur gemaakt om te versterken. Ik had verwacht dat deze voor mij de oplossing zou zijn maar ik vind dat het geluid iets te weinig body heeft vooral als je wat luider gaat spelen.

Ik ben van plan om een Klassieke gitaar met sparren bovenblad aan te schaffen. Gewoon een full-size zonder cutaway en electronica waarbij ik later eventueel een K&K element in laat zetten. Ik zit daarbij ook te denken aan een Flamenco gitaar, deze lijkt me wel geschikt als zangbegeleiding. Maar ik weet niet of dit de juiste keuze zal zijn. Ik ben geen flamencogitarist, probeer wel zo nu en dan op een dergelijke manier te strummen maar dat is het dan ook. De gitaren die ik daarvoor op het oog heb zijn Alhambra 4F of 5F en de Prudencio Saez 22 of 24.

Of zal ik toch moeten gaan voor een klassieke gitaar met sparren bovenblad omdat een Flamencogitaar eigenlijk alleen geschikt is voor echt Flamencowerk?

Graag jullie mening/ ervaring.