Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 39 van 39
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Alles wat boven de snaar uit steekt raakt de snaar toch niet?
    Het liefst heb ik alleen een kuiltje waarop de snaar rust, net diep genoeg dat de snaar er niet uitfloept tijden het benden.

    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Die topkammen van prs zijn zelfsmerend. En Tis kinda de regel dat de topkam niet boven de snaar uit moet steken. Gek genoeg maakt t wel uit voor je stemming.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Gek genoeg maakt t wel uit voor je stemming.
    Dus...

    Situatie (uitvergroot):

    Grijs = snaar
    Geel = topkam

    Ik maak een topkam en de gleuf is gewoon goed in orde, geen gekke dingen.
    Dan kan ik stemproblemen verwachten, en op het moment dat ik hem lager maak, tot de blauwe lijn, dan zijn mijn stemproblemen weg?
    Je kunt me veel wijs maken, maar naar díe uitleg ben ik wel heel erg benieuwd!

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    In de praktijk maakt een snaar nog wel een knik en is er meer raakvlak dan geschetst.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Dat de snaar een knik maakt en daarmee druk op de topkam houd doet er voor deze situatie weinig toe volgens mij.
    Ik heb het nog eens opgezocht in het guitar repair book van Dan Erlewine, en daarin wordt geschreven dat de sleuf maximaal zo diep als de halve snaardikte moet zijn. Daarmee wordt o.a. Ken Parker tegengesproken overigens.

    Praktisch gezien is er iets meer raakvlak dan getekend, maar dat zal dan door elastische of plastische vervorming (óf uitstulping van de snaar als gevolg van de knik die de snaar over de topkam maakt) moeten komen; in het plaatje heb ik een 0,009" snaar en een 0,011" sleuf getekend. Geen ondenkbare situatie, aangezien ik op mijn gitaren die af fabriek met 0,009" snaren zijn afgeleverd, zonder topkam aanpassing 0,011" snaren kan leggen.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Ik vraag mezelf zelfs af, door het verschil wat er meestal is tussen de radius van de snaar en de radius van de sleuf, zou een v-vormige sleuf niet beter zijn? Zoals een as in een V-blok zeg maar; dan kan ie niet "kantelen", wat ie nu wel kan.
    Voor de wrijving zou het theoretisch niet uit maken; je hebt een wrijvingscoefficient en een normaalkracht, die een maximale wrijvingskracht geven; oppervlakte komt daar niet eens in voor.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik weet niet precies waarom. Ik heb het wel structureel ondervonden, bij mijn eigen gitaren én op werk (ik werk voor Guild Guitars).

    Ik denk dat zodra je aanslaat, de snaar ook in de topkam gaat trillen en dus netto breder wordt en door die hoge wandjes niet de ruimte krijgt.

    Een andere reden kan ik me niet bedenken.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Hmm, zou kunnen.
    Ik heb een parker fly deluxe gehad die door Ken Parker zelf gebouwd is, en die heeft een "diepe" topkam. Nooit problemen met stemmen gehad, en die gitaar kon zeer diepe duikvluchten maken. Echter, de hoek van de snaar over de topkam is zeer flauw bij een Fly, dus de situatie is misschien wat anders daardoor.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Het liefst heb ik alleen een kuiltje waarop de snaar rust, net diep genoeg dat de snaar er niet uitfloept tijden het benden.

    Heb ik ook wel.
    Moet zeggen, nooit fan geweest van mijn Strat Plus, maar fok, die LSR roller nut is ideaal.

    Dat of een nul-fret, nog zo een ding waarvan ik niet goed begrijp dat die eruit is ontwikkeld.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top