Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Yamaha THR10 volume

  1. #1

    Standaard Yamaha THR10 volume

    Dag forummers,

    Sinds een tijdje speel ik vol tevredenheid over een Yamaha THR10, ik vind de kwaliteit van het geluid gewoon erg goed.
    Ik ben er zelfs mee aan de slag gegaan om het live en in mijn eigen privéstudio thuis te gaan gebruiken.
    Daarvoor heb ik twee Bose L1 PA sets aangeschaft met een mengpaneel van Soundcraft en de boel aan elkaar gekoppeld. Twee Shure SM58 instrumentenmicrofoons voor de speakers van de THR10 neergezet en gaan met die banaan. Klinkt super.

    Nu zit ik met het volgende probleem. Wij hebben voor onze band geen geluidsman die vanuit de zaal het volume aanpast tussen bijvoorbeeld een slagpartij en een solo. Voorheen gebruikte ik via een Line6 Vetta een volumepedaal. Dit pedaal zorgde voor een daadwerkelijke daling van het volume, zonder de overige effecten en hoeveelheid gain aan te passen.
    Normaliter werkt een volumepedaal als de volumeknop van je gitaar. Het volume gaat met high gain geluid niet naar beneden, enkel de hoeveelheid oversturing. Wanneer je hem in de FX-loop zet, kun je ervoor zorgen dat het volume naar beneden gaat zonder aan gain in te leveren. Ideaal als je weer iets terugzakt na bijvoorbeeld een solo.
    Helaas heeft de Yamaha THR10 geen FX-loop. Met andere woorden, het is alleen mogelijk om het pedaal op de gangbare manier aan te sluiten, maar daar heb ik niets aan.

    Welke opties heb ik? Zijn hier creatieve oplossing voor te bedenken? Is het bijvoorbeeld mogelijk iets van een volumepedaal aan het mengpaneel aan te sluiten? Of iets in de Yamaha THR10? Hoe krijg ik controle over het daadwerkelijke volume met mijn voet(en)?

    Graag jullie advies, alvast dank.
    Laatst gewijzigd door Chieltje; 2 augustus 2017 om 13:53

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    163

    Standaard

    Hoodtelefoonuitgang thr10 > (stereo) volume pedaal > bose.
    Dus zonder micro's.

  3. #3

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    Daar staat geen optie bij voor de standaard THR10 v2, zie alleen v1 staan...

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BorisA Bekijk bericht
    Hoodtelefoonuitgang thr10 > (stereo) volume pedaal > bose.
    Dus zonder micro's.
    Dat maakt toch geen verschil met de standaard setting van input - volumepedaal - mengpaneel - Bose?
    M.a.w. minder gain, geen effect op volume.
    Of zie ik 't verkeerd?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    163

    Standaard

    Voor de volledigheid (ik dacht dat het duidelijk zou zijn, maar niet dus ):
    Gitaar > thr10, hoodtelefoonuitgang thr10 > (stereo) volume pedaal > bose

    Volumepedaal dus niet voor de thr10 (want dan speel je idd met de gain), maar er na.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BorisA Bekijk bericht
    Voor de volledigheid (ik dacht dat het duidelijk zou zijn, maar niet dus ):
    Gitaar > thr10, hoodtelefoonuitgang thr10 > (stereo) volume pedaal > bose

    Volumepedaal dus niet voor de thr10 (want dan speel je idd met de gain), maar er na.
    Ah ok, bedankt voor de suggestie. Duidelijk.
    Ik ga het eens proberen. Ben wel benieuwd of er verschil is in geluid, aangezien het geluid nu versterkt wordt door de mics uit de THR speakertjes en niet rechtstreeks door de koptelefoonuitgang. Lijkt mij dat dat anders klinkt. Proberen waard....

  8. #8

    Standaard

    Via de headphoneuitgang functioneert het inderdaad wel, maar ik heb het idee dat uitversterking via de instrumentenmicrofoons een dikker en voller geluid geeft. Kon het redelijk goed vergelijken, de klankkleur via de headphone lijkt toch een beetje weg. Apart...

    Heb m'n oog nu laten vallen op een boost-pedaaltje. Niet zo nauwkeurig als een volumepedaal, maar wellicht wel bruikbaar in livesettings waarbij je opeens extra volume nodig hebt tijdens bijvoorbeeld een solo.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Hangt ervan af hoe je het boost pedaal aansluit. Als je hem van gitaar naar input thr aansluit, heb je alleen een gain boost.
    Misschien via de koptelefoon ingang naar de bose set?

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Hangt ervan af hoe je het boost pedaal aansluit. Als je hem van gitaar naar input thr aansluit, heb je alleen een gain boost.
    Misschien via de koptelefoon ingang naar de bose set?
    Oké...
    Dus eigenlijk hetzelfde principe/idee als een volumepedaal met hetzelfde resultaat.
    Ik dacht dat een boost ook een verhoging van het aantal decibel geeft, maar dus niet als je 'm via de input van je gitaar naar de standaard input van de THR leidt. Dan blijf je dus afhankelijk van de koptelefoonuitgang?

    Tussen de THR en de Bose sets ( 2x een L1 ) zit een mengpaneel waar ook de microfoons voor de speakers van de THR op aangesloten zijn. Is daar iets mee te doen?

    Of waar ik ook aan zit te denken...kun je een clean boost pedaaltje aansluiten tussen het mengpaneel en de Bose?
    Laatst gewijzigd door Chieltje; 8 augustus 2017 om 12:44

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top