Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Opknappen 12 snarige Cort MRF710F/12NS

    Ik heb een 12 snarige Cort gekocht, waar bij nader inzien meer aan mankeerde dan ik bij de aankoop dacht.
    Een wijze les, dat wel. Maar nu heb ik een aantal zaken te fiksen aan deze gitaar.

    Op de eerste plaats de knoppen van het stemmechaniek:
    Dit zijn knopjes van een soort hard rubber, waar er inmiddels 3 stuks van gebartsen of gebroken zijn.
    Ik heb diverse websites afgezocht en ook knopjes besteld via Ebay, maar steeds loop ik tegen hetzelfde probleem aan, dat de afmeting van de asjes van de stemmechaniekjes van Cort kleiner zijn dan de gaten in de vervangende knopjes.
    Als ik met een schuifmaat de platte kant van zo'n asje meet, kom ik op 2.9 mm.
    veel vervangende knopjes hebben een maat van 3.5 mm blijkt.
    Heeft iemand nog tips hoe aan vervangende knopjes te komen ?

    Tweede ding:
    Op de 12e fret zitten de lage E en A snaar een beetje te hoog (qua toonhoogte). Zo te zien past de kam iets te ruim in de sleuf, en kantelt deze wat richting klankgat, waardoor de snaarlengte feitelijk iets te kort wordt.
    Wat zou een goede oplossing daarvoor kunnen zijn ?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Hard rubber? Gewoon plastiek denk ik dat die zijn. Moeilijk te vervangen heb ik al gemerkt. Best ineens de volledige stemsleutel vervangen.

    Sleuf opvullen met een fijn stukje fineer. De echte oplossing zou zijn om de sleuf volledig op te vullen met een stukje hardhout, en dan opnieuw passend uit te frezen.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Andere oplossing voor dat laatste is een nieuw brugzadel maken dat wel precies past. Als je evt. toch al iets moet aanpassen (verlagen / compenseren voor intonatie) kun je net zo goed het hele ding vervangen en dan ook meteen van beter materiaal maken als de oude gewoon plastic is.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Hard rubber? Gewoon plastiek denk ik dat die zijn. Moeilijk te vervangen heb ik al gemerkt. Best ineens de volledige stemsleutel vervangen.
    ...
    Nee het is echt hard rubber, kun je vooral ook goed zien als je er eentje doormidden breekt
    En gemakkelijk te vervangen, schroefje losdraaien en knopje eraf.
    Ik heb een set plastic knopjes van ebay, maar met andere asgat afmetingen dus.
    Komplete stemsleutel is 12 keer in dit geval, op de aanschafprijs van deze gitaar 9 < 200 Euro) niet echt een goede investering denk ik.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je bedoelt deze gitaar toch?

    https://www.thomann.de/gb/cort_mr710f_12_nt.htm

    Lijkt me handiger om er 2 setjes (nep) Shallers op te schroeven met normale metalen stemknoppen.

    Hier bijv. http://www.ebay.de/itm/1set-Guitar-T....c100005.m1851

  6. #6

    Standaard

    Ja, dat is um..
    Die Ebay mechaniekjes ? Ja wat moet dat zijn voor 9 euro per set.
    Vooral voor een 12-snarige, als ze niet stabiel zijn, zit je vaker te stemmen dan te spelen.
    Ik merk met de originele mechaniekjes op deze Cort dat ze erg stabiel lijken te zijn.

    Maar ja, als ik niet aan knopjes kan komen, zal ik inderdaad de kant op moeten van het hele spul vervangen...

    Bij deze nog een plaatje.


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mtx123 Bekijk bericht
    Ja, dat is um..
    Die Ebay mechaniekjes ? Ja wat moet dat zijn voor 9 euro per set.
    Vooral voor een 12-snarige, als ze niet stabiel zijn, zit je vaker te stemmen dan te spelen.
    Ik merk met de originele mechaniekjes op deze Cort dat ze erg stabiel lijken te zijn.

    Maar ja, als ik niet aan knopjes kan komen, zal ik inderdaad de kant op moeten van het hele spul vervangen...

    Bij deze nog een plaatje.

    Ik heb een paar echt goedkope Chinese gitaren (<150 eur nieuw) met mechanieken uit die prijsklasse en merk er weinig van.

    Hier een paar imi-Pretzel mechanieken

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Tja, ik heb weleens zoiets gekocht ter vervanging van mechanieken op een wat goedkopere gitaar. Was dacht ik 25,- voor 6 mechanieken. Jouw modelletje hebben ze vast ook wel.



    Qua gitaren zou ik met een grote boog om het merk Stagg heen lopen, maar deze mechaniekjes zitten al zeker 10 jaar op die gitaar en ze zijn gewoon prima. Ik denk ook niet dat Stagg dit zelf maakt maar ze gewoon inkoopt met hun naam erop.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Ik kan het niet vinden, als er al een as maat bij staat, dan is dat meestal "Hole size:4.3*3.5mm" of er staat gewoon "4 mm"

    Nu vond ik zojuist deze website:
    http://www.axetec.co.uk/guitar_parts_uk_038.htm
    en deze knopjes zijn "Suitable for fitting to 3.6mm diameter, 2.9mm across flats, shafts"

    Het lijkt erop dat ik de juiste maat gevonden heb...
    Even dubbel checken en dan bestellen..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top