Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard 100watt amp vol open of niet?

    Er is in menig topic al afgeweken van de originele vraag/opmerking of een buizenversterker nu beter of niet beter klinkt als ie (bijna) op max volume staat. Klinkt zo'n ding op oorlogssterkte dan niet te luid voor de eest van de band of voor de geluidsman? Meestal lees ik dan de antwoorden: ja, hij klinkt beter, en ja, (op enige uitzonderingen na), hij staat dan te luid.
    Zelf ervaar ik ook dat m'n '94 twin pas echt lekker klinkt als ie trommelvliesscheurendgewijs op standje 7 staat. Ik had er al 2 eindbuizen uitgepleurd en de vermogenswitch op 1/4 gezet, maar het blijft onaangenaam luid voor de medebandleden en PA-overstemmend naar het publiek toe. Zeker in een kroeg of kleinere zaal.
    Nu heb ik onlangs de 6L6-en er uit gemikt, en heb 2 TAD pentode tonebones met el84's er in geplugd.

    Resultaat: een veel stillere (nog meer dan luid genoege) amp, minder ruis, en naar mijn mening een cleane klank die warmer maar toch nog steeds fenderisch is en een crunch en drivekanaal dat lekkerder klinkt dan voorheen, zelfs bij lage volumes (standje 1 à 2)
    Wat mij betreft dus een superoplossing!! Een fender twin, gepimpt van kickass 100W naar een aangenamere +/- 18W.

    Go tonebones! 😛😛😛

    (Wel hoor je hier en daar dat het soldeerwerk in deze TB's nogal slordig is en tot problemen kan lijden. Ze zijn echter als je wat voorzichtig te werk gaat open te maken en netjes te hersolderen)

    Iemand hiermee nog positieve of negatieve ervaringen??
    Kris

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard 100watt amp vol open of niet?

    Btw, sorry dat dit bericht in het verkeerde subgroepje staat; stupid tapatalk... kan iemand dit op de juiste plaats droppen aub?
    Kris

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja, vaak ben ik in die discussies betrokken :-)

    1) helemaal open hoeft niet. oude marshalls (super leads) klinken in mijn oren het best op 5 of 6, daarboven wordt het snel onbeheersbaar (teveel vervorming enzo). veel harder gaan ze dan ook niet meer, je krijgt vooral meer (teveel) gain als je de volumeknop dan nog verder opdendraait. wel maakt het uit wat je erin stopt: met een strat heb je (veel) meer headroom dan met gibson humbuckers (P90's overigens ook) dus dan kun je nog wel iets verder open draaien.
    2) volume: ligt ook aan speakers (met moderne speakerkast met 300 watt aan speakers gaat het veel harder), maar deze amps klinken al snel veel te hard. het maakt wel uit naar welke kant je de speakerkast richt. ik zet ze tegenwoordig in de richting van de hoek van de repetitieruimte en dan gaat het wel.
    3) twins: is weer heel anders. mijn 85 watt Dual Showman gaat lang niet zo hard als die 100 watt Marshalls.
    4) Over de meer moderne 100 watt higain amps kan ik niks zeggen. Die zijn ontwikkeld om met de mastervolume met de preamp een sound te maken en worden gebruikt in genres waar ik niet zo in thuis ben.

    Een kleinere amp is praktischer als je in een bandje speelt (zowel in oefenruimte als kleine podia). Het speelt ook veel makkelijker (want minder volume en daardoor veel kleiner dynamisch bereik).

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Tis net waar je naar zoekt qua sound. Bij de meeste moderne versterkers (Engl, Diezel en noem maar op) gaat het inderdaad meer om de preamp dan om de eindbuizen zoals bij de oude Marshalls. Trouwens mijn Laney VH100R klonk toen mn low gain kanaal wel lekkerder als ik mn versterker open trok
    Als je een 100 watt plexi voluit zet om een Randy Roads, Van Halen achtige sound te krijgen dan is dat echt te hard voor de band en zekers voor de geluidsman. Er zijn toch tricks om toch zo te kunnen spelen zoals met een attenuator/loadbox, een isobox (Box of Doom), speakersimulator (Palmer PGA04, Two Notes Torpedo Live) of je cabinet anders plaatsen maar dat gaat in een kleine kroeg nog te hard.

    Of een Fender Twin lekkerder gaat klinken op hogere volumes vraag ik me af.
    Laatst gewijzigd door ateng; 1 augustus 2017 om 12:03

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Ik heb ooit de gelukzaligheid gehad om een Marshall super lead (1959 model) uit 1969 op vol volume te mogen bespelen met een Gibson Les Paul. De kast was een 4x12 met 25w greenbacks. Het was in een bollenschuur en ik ben wel om de hoek gaan staan. MAAR WAT EEN GELUID!! Het was 100% oude Van Halen. En met de volumeknop op de gitaar naar benden schoonde het heel mooi op. Ik zal die ervaring nooit meer vergeten.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  6. #6

    Standaard

    Of een Fender Twin lekkerder gaat klinken op hogere volumes vraag ik me af.
    steve jones zegt dat door bij een twin alles op 10 te zetten hij het geluid van de Sex pistols heeft verkregen ,zonder pedalen en dat het volgens hem lag aan de "martin" Gauss speakers

    Ik geloof um niet helemaal
    er zijn zijn "imo" te veel verhalen in omloop over een Big Muff
    en zeker toen hij vertelde dat hij aan fender heeft voorgesteld een speciale "guitar hero" twin uit te brengen

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik dacht dat Martin Gaus alleen in honden deed? Speakers dus ook? Misschien heeft hij de Bulldog speakers wel mede ontwikkeld ? 😆😆😆

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Ik dacht dat Martin Gaus alleen in honden deed? Speakers dus ook? Misschien heeft hij de Bulldog speakers wel mede ontwikkeld ? ������
    Zou kunnen zolang het maar een woofer is.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoffel43 Bekijk bericht
    Nu heb ik onlangs de 6L6-en er uit gemikt, en heb 2 TAD pentode tonebones met el84's er in geplugd.

    Waarom neem je dan geen 6V6, is bijna gelijk aan de EL84 en kunnen er zo in.

    Vergeet ook niet dat de impedantie van de amp een stuk hoger uitkomt, je mist twee buizen en de EL84 of 6V6 heeft zoiezo een hogere weerstand. Zal me niets verbazen dat als je uitgang nu van 4 naar 16 Ohm is gegaan wat wil zeggen dat je de huidige buizen zwaar overbelast.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Dat van de 6v6 wist ik niet. De EL84'en doen hun werk prima hoor.
    En de uitgangsimpedantie en bias zijn aangepast. Deze kan je immers bij de twin heel eenvoudig op het achterpaneel instellen.
    Kris

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top