Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard 5U4 gelijkrichter trafo wikkelingen

    Ik ben een versterker van een jukebox aan het reviseren. Geen bijzonderheden verder, behalve dat op de buisvoet van de 5U4 gelijkrichter twee dikke diodes waren gesoldeerd en de draden van de 5v wikkeling waren afgeknipt. Om van de gelijkrichterbuis af te zijn, dacht ik...

    Dus de PT doorgemeten; zag er okee uit (dwz geen onderbrekingen in de wikkelingen). PT aangesloten op 110v en secundair gemeten. Prima: 5v, 280-0-280 (beetje laag dat wel), 6,3v

    Dus versterker opgebouwd en eerst zonder buizen. Prima, maar zonder 5U4 gebeurt er weinig. Dus gelijkrichter erin...flits in de 5U4 en de zekering eruit. Direct na de buis zit een 'standby' (muting) dus er is verder totaal niks verder van het circuit in betrokken.

    Dus ik weer maar gaan meten aan de wikkelingen van de PT. Ik had ze namelijk niet t.o.v. elkaar gemeten. Ik meet dus gewoon een bepaalde weerstand (niet erg veel, ca 45 ohm) tussen de 5v wikkeling en de hoogspanning. Het lijkt me toch dat de wikkelingen onderling een zeer hoge (oneindig) weerstand zouden moeten hebben?
    Dat zou dus betekenen dat daarom de gelijkrichterbuis verwijderd is en de draden weggeknipt van de 5v wikkeling...toch?

    **EDIT**: oh ik had trouwens een nieuwe JJ 5U4 besteld. Natuurlijk kan een buis altijd kapot zijn ook al is hij nieuw, maar dit ligt denk ik aan de trafo he?
    Laatst gewijzigd door Agent_Smith; 31 juli 2017 om 00:02
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    93

    Standaard

    er zou volledige galvanische scheiding tussen de windingen moeten zijn, als je ze los soldeert en dan meet.
    grote kans dat er een short tussen de HT en de 5V zit, en een vorige tech daarom 2 diodes heeft ingesoldeerd.
    Het is niet de mooiste oplossing, maar wel een heel makkelijke en goedkope.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Toch gek. Liters bier zijn eroverheen gegaan, allemaal geen probleem, maar 1 vrouw en het gaat allemaal naar de klote. Go figure.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AC3D Bekijk bericht
    er zou volledige galvanische scheiding tussen de windingen moeten zijn, als je ze los soldeert en dan meet.
    grote kans dat er een short tussen de HT en de 5V zit, en een vorige tech daarom 2 diodes heeft ingesoldeerd.
    Het is niet de mooiste oplossing, maar wel een heel makkelijke en goedkope.
    Ja, precies mijn gedachte en redenering idd. Maar aangezien ik geen prof ben wou ik graag even een bevestiging/second opinion. Dank je!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4

    Standaard

    Versterker is inmiddels klaar en klinkt magistraal!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top