Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard AC15 Kloon met rare bijgeluiden.

    Had nog mooi kast van een Siemens versterker. Heb deze nu omgebouwd naar een VOX AC15 kloon.
    Schema zie je hier http://drtube.com/schematics/vox/ac156002.gif
    In basis werk het leuk. Maar zit nog wel een kleine schoonheidsfoutje in die ik er liever uit haal dan dat ik er mee moet leren leven.
    Als ik aan het volume kanaal draai ervaar ik het volgende
    0% (heel zachtjes een een radio zender, maar dat is niet storend)
    10-80% heel geleidelijk neemt de ruis toe
    80% een rare brom / resonantie (dit stoort mij)
    80-100% ruis neem weer wat af.
    Iemand idee wat ik aan die rare brom kan doen ?
    Hier een MP3 sound sample :
    https://cmug.stackstorage.com/s/m5JCBV0b1sbT4mI

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Sound sample wil hier niet afspelen: 'error'
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cmug Bekijk bericht
    Iemand idee wat ik aan die rare brom kan doen ?
    Zorgvuldig bouwen.

    Ik denk dat hij gaat oscilleren. Bekend verschijnsel bij zelfbouw.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Plaats anders eens een paar foto's, een minder doordachte component plaatsing kan een hoop
    problemen veroorzaken.

  5. #5

    Standaard

    Ben bang dat forumlid 'cluseau' gelijk heeft. Heb even zelf op het web zitten rond googlen. En het lijkt inderdaad op oscilleren. En als oorzaak wordt menigmaal genoemd in rommelige opzet van de aarde en/of layout.
    En dat maakt het probleem direct wat 'fuzzy' . Het is inderdaad niet ideaal opgezet, maar dat is dan lastig in bestaande kleine kast. Zal wat moeten 'aanklooien' en kijken of ik verder kom. Een ferriet kraaltje op de ingang en wat 100 Ohm gridstoppers hebben nog geen oplossing gebracht.

  6. #6

    Standaard

    Net mijn reply geschreven en nu lees ik verzoek van Dutch66. Nou aan de foto's zie je wel wat voor chaos het is.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Het zit hem niet in de rommelige opzet hoor hoewel het er niet fraai uitziet. Ook zelf bedachte layout's welke er toch netjes uitzien kunnen een drama zijn vwb terugkoppeling, de oorzaak van oscilleren. Je moet gewoon weten waar de signalen staan en hoe groot de kans op terugkoppeling is. Dat is een kwestie van begrip en inzicht in de materie. Beschik je daar (nog) niet over dan moet je je die kennis eigen maken of je aan beproefde layout's houden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Om uit te vinden waar het precies misgaat, zou ik stapsgewijs de verschillende stages proberen.
    Bij voorbeeld eerst de eindversterker goed werkend krijgen, door alles voor de fasedraaier (helemaal)
    los te koppelen en dan deze met 'iets' aan te sturen om te testen. Vervolgens de eerste triode van
    de ecc83 in de schakeling opnemen en zo al testend stap voor stap uit te vogelen waar het probleem
    zich precies voordoet.

    Verder heeft Cluseau uiteraard helemaal gelijk natuurlijk, maar tot die tijd zou dit een (pragmatische)
    methode kunnen zijn om de versterker toch werkende te krijgen ...

  9. #9

    Standaard

    Vast bedankt voor alle aandacht en de tips.
    Heb nog eens goed gekeken naar de (eenvoudige) mogelijkheden. Ik zag een zwak element in mijn opzet. Na de ingangsbuis (½)ECC83 gaat het signaal naar de potmeter en dan naar dezelfde buis maar de de andere ½ .

    Ik heb nu anders gedaan de ingangsbuis is de (½)ECC83 is idem. De andere ½ van de ECC83 laat ik leeg.
    Na de potmeter gaat dan het signaal naar een 2e buis (ook een ECC83) waar de 2e helft de kathode volger is.
    Dit geeft al duidelijke verbetering. Als is het probleem nog niet geheel opgelost en afhankelijk van de stand van de toonregeling wil de versterker toch nog steeds wel eens gaan 'fluiten'.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cmug Bekijk bericht
    Vast bedankt voor alle aandacht en de tips.
    Heb nog eens goed gekeken naar de (eenvoudige) mogelijkheden. Ik zag een zwak element in mijn opzet. Na de ingangsbuis (½)ECC83 gaat het signaal naar de potmeter en dan naar dezelfde buis maar de de andere ½
    Dat is geen zwak element en moet gewoon kunnen, sterker nog er wordt niet anders gedaan.

    Als je nu een begint met de antwoorden goed te lezen, bv in de reply van dutch staat dat je moet beginnen met de eindtrap. Als je die goed kan laten werken prik je de eerstvolgende buis er in. Zo werk je verder naar de ingang tot je probleem ontstaat.

    Een scoop is eigenlijk onmisbaar omdat oscilleren vaak boven de gehoorgrens ligt. Het enige wat jevdan zou kunnen waarnemen is een voedingsbrom. Dit komt omdat de voeding overbelast wordt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top