Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard ''Alternatieve'' blues scale?

    Ik kwam dit ergens tegen. Het zou een G blues scale zijn die onder andere door andere door BB King veel werd gebruikt.
    Maar is dit niet gewoon G dorisch waarbij een a (die na de eerste g noot op de 3e snaar) weggelaten is? Het aparte is dat die a op de hoge e snaar 5e fret er wel is. Iemand enig idee waar deze bluesladder vandaan komt?


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Dat is natuurlijk onzin, een toonladder gaat altijd over 1 octaaf.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Dus je bedoelt: g, (a), bes, c, d, e, f, g

    De noot e hoort wel bij een Dorische toonladder in G (naar laag gerekend: F (wholestep) en E (halfstep eronder). De eerste tritone mineur ook. Dus Dorisch. Dat je de supertone (a) een keer weglaat, maakt het volgens mij niet zo bijzonder. In blues hoor je dat 'wel vaker'.. om dat nou als bijzondere toonladder te benoemen gaat wat ver. Ik vraag me af of je het antwoord op je vraag gaat vinden.

    Dorisch klinkt altijd wel lekker fris, al moet het wel kunnen. (Signed, Sealed, Delivered, I'm yours! )
    Hypodorisch helemaal leuk..
    You can't be a vet. You rock too much.

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ja g, a, bes, c, d, e, f, g is G dorisch. De ladder op de afbeelding werd gepresenteerd als een blues ladder in G. Nou wordt naast de pentatonische ladder de Dorische ladder ook doelgericht gebruikt door bluesgitaristen dus muzikaal gezien is het niet zo vreemd.

    Wat mij opvalt is dat wanneer gitaristen het over de blues toonladder hebben ze het meestal hebben over de mineur pentatonische ladder aangevuld met de blue note (b5). En niet over een ladder die qua noot inhoud hetzelfde is als de Dorische ladder maar dan met een afwijkend patroon.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Als de a erin zit is het geen bluesladder meer. Maar het is allemaal een beetje een kwestie van: welke toon speel je op welke plek (beter gezegd: over welk akkoord). De a kun je als dorisch zien, maar je hebt eigenlijk meer aan de e in dit verband (over c akkoord) als het om de dorische ladder gaat. Die a kun je spelen omdat je bijvoorbeeld ritmisch anders niet uitkomt. Ik zie die a hier meer als een toon uit de majeur pentatonische ladder (country blues ladder), de meeste bluesgitaristen (en BB King zeker) gebruiken die met de mineur bluesladder (inderdaad zoals jij zegt met blue note) door elkaar, dan als een toon uit de dorische ladder.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top