Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard Tonesuck Vox wah V845?

    Vandaag met mijn pedalboard bezig geweest met het installeren van nieuwe pedalen en het viel me op dat het rechtstreekse signaal zonder de reeks pedalen die voor de input gaan vele malen meer hoog in het signaal had dan alles ervoor. Na wat speurwerk kwam de Vox wah V845 als boosdoener er uit. Ik dacht dat dit pedaal gebufferd is en daarom juist een meer helder signaal zou moeten doorgeven? Zou het "true bypass" maken van het pedaal dit kunnen verbeteren of wordt het dan nóg erger? Staat dit pedaal bekend als tonesucker?
    Laatst gewijzigd door pasqual; 25 juli 2017 om 19:57

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Niet iedere buffer gelijk. Dat is 1. Een 2 zou zijn, buffers reageren op buffers.

    Ik zeg er bij, ik heb er wel eens een topic voor geopend maar ik sta vrij alleen in die opvatting. Luisteren met je oren is beter dan luisteren naar advies is mijn advies maar dat mag je dus ook in de wind slaan.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Zeg je nu ( vergeef me mijn onwetendheid ) dat de buffer van het wah pedaal de andere buffer van een ander pedaal opheft of in de weg zit? Of iets in die richting?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Nee, ik bedoel er mee, je kan op afstand daar weinig over zeggen.

    Een buffer kan op zich zelf staand prima werken maar als daar weer een buffer achter zit kan dat samen raar uitpakken. Laat staan als je daar weer een buffer aan plakt. En misschien heffen dingen elkaar op, of versterken elkaar. Dat hangt echt aan het soort buffer en de combinaties af.

    Voor mij een reden om de TB wah te gebruiken. Niet omdat andere wah's slechte buffers hebben maar gewoon om een extra factor onvoorspelbaarheid uit te halen.
    Soms ontkom je niet aan een buffer natuurlijk, als je perse een pedaal wil hebben om zijn sonic kwaliteiten en er een buffer aan vast zit.

    Een GOEDE buffer voegt geen extra hoog toe he. Het idee is om het signaal weer te herstellen, niet te veranderen. Daar heb je andere dingen voor. Maar dat staat nog los van de impact, 2 GOEDE buffers kunnen in combinatie kut klinken.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 24 juli 2017 om 22:13
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Thanks! Geeft wel aan dat het wel eens goed kan uitpakken om de wah TB te maken. Een goed bufferpedaal kan altijd nog.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    De EHX Soul food heeft een schakelbare buffer. Dat vind ik een echt een wereld idee en ik snap niet dat er niet meer producenten dat doen.
    Dus ik zou het schakelbaar BF/TB maken.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    TC doet het ook bij de Flashback X4. De Flashback heeft trouwens een erg goede buffer en met de buffer aan, klinkt het effect ook door na het uitzetten van de delay. Bij TB is het effect meteen dood na uitzetten. Het is een keuze.
    BTW, geen slecht idee van BF/TB. Even kijken hoe dit te doen...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Ik dacht dat dit pedaal gebufferd is en daarom juist een meer helder signaal zou moeten doorgeven?
    Verkeerd gedacht, heeft geen buffer.
    Het ding is al bijna true-bypass, d.w.z. de uitgangsjack wordt in bypass wel rechtstreeks met de ingangsjack verbonden. Echter de ingangsjack blijft ook tegelijk met het relatief laagohmige wah-circuit verbonden en daar zit je tonesuck. Voor true-bypass moet je ook het wah-circuit losschakelen van de ingangsjack.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Zou het "true pypass" maken van het pedaal dit kunnen verbeteren of wordt het dan nóg erger? Staat dit pedaal bekend als tonesucker?
    Anderen gingen je voor:

    https://www.dropbox.com/s/dzng3zz9gq...%29%202014.pdf
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Thankz Plant

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Dit inderdaad, er zijn meer 'vintage correct' (wah) pedalen waarbij de bypass op deze manier is uitgevoerd,
    simpelweg omdat er 'destijds' nog geen geschikte schakelaars (3PDT) bestonden ... De 'script logo' pedalen
    van MXR bijvoorbeeld, dat zijn ook van die fijne notoire toonzuigers.

    Verder zou ik eerst even checken wat voor switch er nu werkelijk in zit, in de Crybaby GCB95 bijvoorbeeld
    zit al een 2PDT schakelaar, die vanwege de eerder genoemde 'vintage correct' overwegingen bewust op de
    oude (foute?) manier wordt aangesloten. Een true-bypass operatie is in een dergelijk pedaal dan vrij simpel
    uit te voeren.

    Een pedaal waarbij je kunt kiezen tussen true- en buffered bypass, is idd de beste optie, het 'true' gedeelte
    betreft dan vaak een relais geschakelde bypass. Deze optie inbouwen in een bestaand pedaal is trouwens
    een flinke klus en vereist wel de nodige kennis.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top