Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 73

Discussie: Maybach vs. Gibson

  1. #1

    Standaard Maybach vs. Gibson

    Beste mensen,

    Ik ga sparen voor een Les Paul voor ongeveer 2000 ekkies.
    Ik heb een SG, Stratocaster, Telecaster alles geprobeerd van de grote merken (Fender en Gibson) en een Epiphone Les Paul die geupgraded was, tot 2 keer aan toe.

    Op een of andere manier blijf ik toch terugkomen op een Les Paul, ondanks SG fijner speelt haha.
    Dus, ik weet waar ik mijn geld aan uit wil geven.

    Maar nu de vraag:
    Gibson Les Paul Standard of een Maybach Lester 59?

    Via internet zien die Lesters er super strak uit, beter dan de Gibsons.
    Maar behouden die Lesters een beetje zijn waarde, en zijn ze kwalitatief ook even goed (of beter) dan de Les Paul Standard?
    Ook hoor ik dat Lesters beter bespeelbaar zijn....

    Ik ga ze binnenkort uiterraard proberen, maar ben wel benieuwd naar ervaringen?

    Laat t weten!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    De bespeelbaarheid van een gitaar hangt voor 100 procent af van de afstelling, als de gitaar voor de rest goed is gebouwd, en daar mag je vanuit gaan bij een Gibson. En die afstelling hangt dan ook nog es af van de voorkeur per gitarist. Het zou wel kunnen dat jij bv een beter gevoel hebt bij een dunne SG plank, tov een logge LP, maar da's ergonomie eigen aan het model.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Je budget is 2000 euro max, dan kun je het volgende testen:
    - maybachs, Souman heeft er een aantal op voorraad. Zeker aanraden om te testen, vind ze echt te gek klinken. Heb zelf een Maybach Stradovari, een strat, die elke cent meer dan waard is!
    - Gibson lp standards/traditionals, ook binnen je budget. Veel testen, want ze verschillen nogal in geluid, feel, afwerking. Dan moet je denk ik naar guitar king in Boekel, die hebben best veel keuze.
    - tokais, op mp staan er soms een aantal. Ikzelf heb in 2014 een nieuwe ls150 gekocht, echt super geluid, mooi afgewerkt en een lekkere chunky hals, tussen 58/59 er in. Speciaal op bestelling leverbaar en tegenwoordig iets boven de 2000 euro.

    Succes met je zoektocht!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Objectief:
    Met de bespeelbaarheid (fretwerk) van de lesters die ik getest heb is niks mis (maar heb ook prima spelende gibsons in handen gehad, al leek de toets van veel gibsons wat "stroef").
    Gewicht ook lekker, de exemplaren die ik getest heb waren absoluut niet zwaar (ok, dit is toch smaak).

    Ik vind ze er niet strak uit zien, het zijn geen "foutloze" gitaren; nog geen exemplaren gezien die superstrak waren (niet mooi aansluitende topkam, scheve inlay), alhoewel laatst iemand hier op het forum er eentje gekocht heeft die naar het schijnt wel strak was.
    Maar ook Gibson heeft goede exemplaren, dus zou hier niet automatisch Maybach laten winnen.

    Qua klank:
    Ik heb er eentje getest die ik helemaal te gek vond, de andere 4 geteste exemplaren deden het niet voor mij, vond ze wat "saai", moeilijk uitleggen, beetje van "o leuk, een les paul kopie", maar dan wel voor dik 1900 ballen.
    Qua spel"sensatie" komt het totaal niet bij een lekkere customshop Gibson in de buurt. Hoeft geen nadeel te zijn, want het zal maar zomaar je smaak zijn, maar mocht dat wél zijn wat je zoekt in een LP, dan ben je m.i. met een Maybach niet aan het goede adres.

    Ik heb het laatst ook al een keer gezegd in een Gibson versus Maybach topic, maar als je meer een gitaar wilt als een Gibson R8 / R9, check dan ook zéker The Heritage; die zijn (nieuw) iets duurder, maar voor mij zou dit verschil tov de Maybach het méér dan waard zijn.
    De headstock van The Heritage is gruwelijk lelijk, maar sinds ik er twee getest heb, boeit die headstock me eigenlijk helemaal niet meer; geweldige gitaren.

    Probeer ook je ogen niet te sluiten voor Tokai of FGN; kan ook zomaar je ding zijn!

    Edit: arjan was me voor met Tokai

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Tokai en fgn hebben het nadeel dat ze lastig te verkrijgen zijn in Nederland. Zeker de premium serie van tokai, waarvan de ls150 ook deel uitmaakt en die ik dus heb, moet speciaal besteld worden bij de importeur. Kaj's guitarstore in Enschede heeft zowel tokai als Maybach les Pauls nog op voorraad. Wellicht een idee daar eens langs te gaan. Dan kan je ze allebei testen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Ik ben absoluut geen Les Paul kenner maar het argument van de restwaarde is bij een Gibson toch relevanter dan bij een Maybach.
    Hoe dan ook is en blijft het een kopie en zal alleen genoeg restwaarde hebben bij iemand die er echt naar op zoek is. Een Gibson heeft alleen al een hoge restwaarde omdat het een Gibson is.

  7. #7

    Standaard

    Ontzettend bedankt voor je reactie, heb ik veel aan.

    Zoals ik uit jouw mening haal zijn Maybachs prima gitaren die zeker net onder doen voor een LP stamdard.
    Ik ga bij Souman dan wel meerdere soorten proberen.

    Ik ga ook is een kijkje nemen op MP voor Tokai, hoor ik ook idd goede verhalen over.

    Ik zou ook natuurlijk graag bij de big deal van een R8/R9 willen komen, maar The Heritage kan gewoon echt niet, die hebben zo afschuwelijke headstock (ook een reden waarom de epi steeds weg ging)

    Nogmaals bedant!

  8. #8

    Standaard

    Ook bedankt voor jou reactie.
    Zoals ik hieronder heb gereageerd ga ik gewoon is langs bij Souman om die gitaren te proberen.

    Ik vraag me alleen af of ze het goed keuren dat ik die gitaar daar probeer terwijl ik op het moment geen geld heb, nog ff 2 maandjes sparen namelijk...

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Groenhuijsen Bekijk bericht
    Ontzettend bedankt voor je reactie, heb ik veel aan.

    Zoals ik uit jouw mening haal zijn Maybachs prima gitaren die zeker net onder doen voor een LP stamdard.
    Ik ga bij Souman dan wel meerdere soorten proberen.

    Ik ga ook is een kijkje nemen op MP voor Tokai, hoor ik ook idd goede verhalen over.

    Ik zou ook natuurlijk graag bij de big deal van een R8/R9 willen komen, maar The Heritage kan gewoon echt niet, die hebben zo afschuwelijke headstock (ook een reden waarom de epi steeds weg ging)

    Nogmaals bedant!
    @D3nnis, sorry haha

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Sander, wat zoek je precies in een les Paul? Maakt het gewicht je wat uit? Moet hij volledig solid zijn of is chambered ook oké? Dunne of dikke hals? Coil split functies belangrijk?

    Ik heb zelf nog nooit een Maybach in mijn handen gehad dus daar kan ik geen ervaringen over delen. Ik bezit momenteel 2 Gibson Les Paul Standard's uit 2016 en 2011. In mijn oren en in gevoel twee compleet verschillende gitaren. De 2011 is chambered en heeft een dik hals a symmetrisch halsprofiel. Voelt, speelt en klinkt clean en voor blues erg mooi. De 2016 heeft een dun a symmetrisch halsprofiel, is weight relieved, heeft coil split functies, phase reverse en een bypass. Klinkt een stuk strakker, weegt 300 gram meer en heeft meer sound mogelijkheden. Hier speelt ik meer hardrock en metal op. Beiden geweldig, maar compleet verschillend. Ik kan van beiden daarom ook geen afstand doen. Je komt uit de buurt van Zwolle toch? Kom eens langs in Hattem, kun je ze beiden uitgebreid testen, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top