Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard Kadootje van de buurvrouw, een 12 snarige Hondo .. HNGD

    In droevige staat.. Er zaten nog 3 snaren op, een nul fret die enkel door de hoge e('s) werd geraakt want de topkam was zo hoog dat de nul fret voor jan nul op zat. Missend ringetje bij een stemmechaniek, benen brug die slecht gevijld was. Soort van hé, jij speelt toch gitaar? Heb je hier wat aan? Uhm ... dankje wel buuv.

    Ik heb een passend ringetje gevonden in een bak onderdelen, op aliexpress vond ik een setje van een benen topkam en brugkam voor 7 euro. Frets gevlakt (was nog nooit gebeurd zo te zien..) etc.. Vers setje snaren besteld en voila. Hij doet 't weer!



    't is iets uit de jaren 70 gok ik? Waarde nihil?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Leuk ding, klinkt het nog? Bovenblad nog een beetje vlak?
    Ik heb toevallig vandaag mijn el cheapo jaren 70/80 Fender 12 string weer eens gestemd, pickup erin, chorusje en dan lekker zweverige akkoorden spelen over m'n studiomonitors.
    12 string rules; gefeliciteerd!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    Leuk ding, klinkt het nog? Bovenblad nog een beetje vlak?
    Ik heb toevallig vandaag mijn el cheapo jaren 70/80 Fender 12 string weer eens gestemd, pickup erin, chorusje en dan lekker zweverige akkoorden spelen over m'n studiomonitors.
    12 string rules; gefeliciteerd!
    Bovenblad is keurig vlak. 't grote gewicht hangt aan het staartstuk bij dit ontwerp toch? Ja klinkt leuk en breeds, maar 't is wel werken zo'n gitaar.. (dit is uberhaupt de 1e keer dat ik iets post in 't akoestisch gitaar deel van dit forum...) want ik ben met name een elektrische gitarist die verwend is met dunne snaartjes. De enige akoestische gitaar die ik verder heb is een ovation kloon.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.607

    Standaard

    Cool ding! Heb dat soort gitaren wel eens her en der te koop gezien bij kringlopen, rommelmarkten (maar dan voornamelijk de zessnarige variant) en dan is met name de curve van de hals in droevige staat (lees: niet meer te redden). Maar deze dus nog helemaal prima?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    De action is nog steeds best wel hoog.. Moet 'm nog lager proberen te krijgen. Trussrod zit weinig beweging in en de hals staat zo recht als ik 'm maar kon krijgen. Maar het is geen hoepel of getordeerde hals nee.
    Laatst gewijzigd door mrweird; 24 juli 2017 om 14:41

  6. #6

    Standaard

    daar heb je bij deze gitaren die mooie in hoogte verstelbare brug voor, trussrod moet je afblijven daar wordt veel te vaak nodeloos aan gedraaid. daarbij de aktie op een akoestische gitaar is altijd wat hoger dan op een electrische.

  7. #7

    Standaard Geweldige gitaar!

    Wat een geweldige gitaar man! Deze moet je koesteren!

    Hondo bouwde in de zeventiger jaren kopieën van Martin en Gibson gitaren. Ze waren krankzinnig goedkoop, niet alleen in vergelijking met echte Martins/Gibsons, maar zo'n beetje in vergelijking met alles wat te koop was. Ik herinner me dat ik ergens in 1978 een kopie bespeeld heb van een Gibson Hummingbird, voor een kwart van de prijs van mijn mid-class Yamaha en 1/25 van de prijs van een echte Hummingbird.

    Juist omdat ze zo knettergoedkoop waren, hadden "serieuze gitaristen als ik" (van 14 jaar oud, ahum) geen interesse in dit merk, ook al omdat het zo'n domme naam was. Wie speelde er nu op een "Hondo"? De hippe merken uit die tijd, die je nog net betalen kon, waren Takeharu, Yamaha en Kasuga. Hondo zat helemaal aan de bodem van de voedselketen. Het was voor mij en mijn muziekvrienden dus het gebruik om altijd en overal te Hondo-bashen. "Koop eens nieuwe snaren man, die doos van jou klinkt als een Hondo!" Etc.

    Toch was dat misschien niet terecht. Ik herinner me dat die Hummingbird kopie er prima uitzag, en misschien nog wel beter klonk dan mijn 4 keer duurdere Yamaha. Niet dat ik dat toen ooit heb toegegeven natuurlijk... ;-)

    Kortom: je hebt hier een stukje muziekhistorie in huis. En ook een zeldzaam gitaartje, want je ziet tegenwoordig weinig Hondo's meer. Vroeger stonden de muziekwinkels er vol van, maar ik denk dat ze juist vanwege hun lage prijs zonder wroeging in grote aantallen naar het grof vuil zijn gegaan.

    Zorg dat de actie goed laag staat, en laat eventueel de nek repareren. Zoek wat informatie over Hondo op het Internet, print het uit op een mooi kaartje en zet de gitaar in een glazen vitrine in je woonkamer. Af en toe even op spelen voor de lol... gaaf man! Proficiat!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top