Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2004
    Locatie
    Nietzover
    Berichten
    1.103

    Standaard Elco's-weerstanden vervangen marshall jcm900

    Hallo

    ik heb zojuist buizen laten vervangen in mijn marshall. De amptech zei wel dat ik de elco's en wat andere condensatoren ook moest vervangen binnenkort. Zelf kan ik wel solderen e.d dus vroeg mij af of dit zelf te doen is?

    moeten elco's ook gemeten/gesteld worden? Of kan ik alles zo los solderen en nieuwe er in plaatsen zonder modificaties?

    en moeten ze vervangen worden door exact het zelfde wat er nu in zit?

    mvg
    marco
    Dag

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wel dezelfde waarden aanhouden. Ze doen wel wat met je geluid., Met name die gene die aan de kathodes van je buizen hangen.

    Verstuurd vanaf mijn U FEEL met Tapatalk
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2004
    Locatie
    Nietzover
    Berichten
    1.103

    Standaard

    Ok maar kan dat alles zo vervangen zonder iets aan te passen of te modificeren oid?
    Dag

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Zolang je de capaciteit en werkspanning aanhoudt kun je ze gewoon vervangen, let wel op de polariteit.
    Overigens zou ik alleen vervangen als dat nodig is, meten is weten dus. Aks je dat niet kunt, zou ik toch het door een tech laten doen. De onderdelen zijn de kosten niet vermoed ik.

    YMMV

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2004
    Locatie
    Nietzover
    Berichten
    1.103

    Standaard

    Ik heb net even gekeken wat er nu in zit en wat volgens de amptech vervangen moet worden op te duur.

    2x 50+50uf 500vdc
    1x 33uf 450v
    1x 10uf 350v
    2x 100uf 50v
    2x 1000uf 16v
    Dag

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Moet dat serieus allemaal vervangen worden??? Ik heb een veel ouwere JCM800, is bij NEL geweest (een begrip) en er is helemaal niets vervangen dan een voorversterkerbuisje en klinkt nog steeds als een klok. Natuurlijk zijn elco's aan slijtage onderhevig, maar misschien wordt er ook wel erg snel geroepen dat e.e.a. vervangen moet worden als het om elco's gaat. Het enige wat ik ooit heb moeten laten vervangen is een koppelcondensator en de versterker is verder helemaal nagekeken. Ik weet niet welke amptech we het over hebben, maar gezien je woonplaats, probeer Dr. Tube 's. Die zit in Drouwenerveen. Da's ook geen wereldreis vanuit jouw woonplaats. Een goeie amptech loont echt hoor. Niet daarmee zeggende dat de huidige amptech een slechte is, want dat weet ik natuurlijk niet. Wat ik wel weet is dat er nogal wat 'amptechs' zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.360

    Standaard

    Ik zou alleen de afvlakcondensator en de gelijkrichtbrug vervangen.Deze geven vaak problemen,zeker bij de SLX versie.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Waarom zou je de gelijkrichter vervangen? Die doet het, of doet het niet. Als hij het doet kan je hem toch lekker zo laten?

    Verstuurd vanaf mijn U FEEL met Tapatalk
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazylay Bekijk bericht

    moeten elco's ook gemeten/gesteld worden? Of kan ik alles zo los solderen en nieuwe er in plaatsen zonder modificaties?
    en moeten ze vervangen worden door exact het zelfde wat er nu in zit?
    Op basis van bovenstaande vraag zou ik bijna zeggen weet je zeker dat je dit zelf wil gaan doen ...

    Vraag jezelf eerst af of je genoeg kennis in huis hebt om te meten/weten waar het straks onverhoopt fout gaat,
    als je amp na zo'n operatie niet (goed) meer functioneert.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.360

    Standaard

    Hij gaat bij deze versterker vaak kapot en sloopt dan ook de afvlakcondensator en soms meer.Het is een goedkoop onderdeel dus better save than sorry.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top