Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26

Discussie: Newbie

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Als je de weg van het uitpluizen van nummers gaat bewandelen is het raadzaam om eerst een songboek met gitaar tabulatuur te kopen van je favoriete artiest. Dat is prettiger en makkelijker dan meteen beginnen zelf nummers uit te zoeken. Neem eerst de eenvoudiger nummers en ga die meespelen. Dan heb je lol en ben je echt muziek aan het maken.
    Kun je die ook online vinden die tabulatuur?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Joris als je serieus bent met gitaarspelen, neem een leraar. Voor de juiste techniek, houding, aanpak en evt théorie. Ook al trakteer je jezelf maar op een paar lessen. Ik kan t niet genoeg aanbevelen.

  3. #13

    Standaard

    Ik draag Fu op handen. Het zal vanzelf blijken of hij ook zo'n fan van mij is.
    Dit vraagt om een smiley, maar goed.

    Wat ik maar zeggen wil is dat ik vaker deviante denkbeelden heb.
    Veel hangt af van je leeftijd en je doelen.
    En dat hangt nog samen ook.

    Uitleg: als je 56 bent en je gaat ervan uit dat je met twee vingers in je neus Stevie Ray V. Voorbij gaat koersen, dan snap je dat dat mogelijk is maar dat je waarschijnlijk een beetje laat van start gaat.

    Als je een duidelijk omlijnd doel hebt en een aanvalsplan, dan is het denkbaar dat je dat ook zonder leraar gaat realiseren. Veel leraren zijn behoorlijk begaan met stokpaardjes en vooringenomenheden waarvan jij, als beginner, weinig benefit hebt.

    Als het je bedoeling is om een technische basis te leggen dan kan zo'n leraar best handig zijn.
    Daar staat weer tegenover, dat veel leraren kleine stukjes blijven herhalen om echte of vermeende fouten eruit te halen.
    Deze fragmentarische aanpak kan best ok zijn als je behoorlijk volwassen bent en stevig in je schoenen staat.
    Als je wat jonger bent ramt deze methode genadeloos iedere vorm van plezier in het muziek maken eruit. Het overzicht van het stuk muziek als geheel komt onder druk en je pakt je gitaar alleen nog maar om corvee te doen.

    Om die reden hadden mijn kinderen wel een leraar, maar mochten van mij alleen maar complete stukken spelen. Uitgaande van de veronderstelling, da t foutjes minder belangrijk zijn dan spelplezier.
    The Ramones zijn één grote fout, net als de MC5. Toch beschouw ik die bands als de top van wat ik lekker vind.

    Dus, niet om Fu aan te vallen, maar om je aan het denken te zetten over je eigen muziek:
    - wil je spelen
    - wil je componeren
    - of een combi
    - wil je vooral met je hart spelen en beschouw je techniek als iets dat daaraan dienstbaar moet zijn
    - of wil je een John McLaughlin worden op het gebied van hersenloze notenkakkerij
    - ben je voornemens op zoek te gaan naar je sterke punten
    - of gaat al je energie zitten in je foutjes, /je zwakkere punten etc
    - wat voor een soort muziek spreekt je aan

    Wat dat laatste betreft, de oude bluesnegers hadden een werkdag van 14 uur. Als je denkt dat die gasten zich druk maakten om toonladdertjes en triolen? Think again!

    Zorg dat je er plezier in houdt. Alleen de dingen die je met plezier doet worden een succes. Is het plezier zoek? Dan zijn er 100 redenen om je gitaar in de hoek te laten verstoffen!

    En als je besluit een leraar te zoeken, check dan eens de prikborden op muziekscholen en conservatoria. Vaak tref je dan nog vriendelijke en begeesterde musici in plaats van suf gerukte lesgevers. Het aantal lui die hypotheek op nr 1 hebben staan zou je van schrikken.

    Jongmensch, aan het werk zou Johnny van Doorn gezegd hebben.
    Vriendelijke groet, Gus

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ik ben groot fan Gus. Dat wist je hopelijk stiekem best

  5. #15

    Standaard

    Zelden zoiets zinnigs gelezen(op dit forum) als wat Duhsjaak zei.
    Plus, Youtube is Your friend, type: whole lotta rosie Guitar lesson of what dan ook!, en dan nog tabs erbij zoeken en leren lezen, Gaan!
    Laatst gewijzigd door maxdb; 21 juli 2017 om 21:32

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik ben groot fan Gus. Dat wist je hopelijk stiekem best
    Ja, dat is zo. Maar enige zelfspot mag best. Plus dat anders al snel het beeld ontstaat dat ik je effe aan het afzeiken ben. En daarvan is natuurlijk geen sprake.
    Het was meer een geruststelling voor de TS.

    Indonesische dame nog tussen de benen of inmiddels op schoot?
    Vriendelijke groet, Gus

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ze hangt aan de muur nu Hopelijk zondag wat quality time

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joris Roosendaal Bekijk bericht
    Kun je die ook online vinden die tabulatuur?
    Er is online veel gratis tabulatuur te vinden maar er klopt vaak geen bal van en het is erg onoverzichtelijk. Een boek aanschaffen is veel beter. Tabulatuur is uitstekend voor mensen die geen noten lezen/spelen. Het is wel handig wanneer je ritmes kunt lezen. Maar wanneer je de gitaarpartij op de plaat goed kunt horen kun je ook gewoon op je gehoor afgaan als het gaat om hoe je iets moet timen.

    Maar een goede leraar of in elk geval een goed lesboek voor zelfstudie is wel aan te raden. Toch is het meespelen van je favoriete nummers leuk en ook goed voor je ontwikkeling.
    Laatst gewijzigd door Brad; 22 juli 2017 om 00:47

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Mijn advies is nog steeds; neem een goede leraar voor je techniek. Jr kunt uiteraard ook met hem nummers uitzoeken, jammen, rocken, stagemoves oefenen, tips voor wapperende broekspijpen uitwisselen etc, of zonder hem. Maar een slechte techniek (en hoe moet je als beginner weten wat goed is?) is moelijk af te leren.

  10. #20

    Standaard

    Ja Fu, ik snap helemaal wat je bedoelt en waarom je dat zegt. En daar is weinig tegen in te brengen.
    Maar kijk nou toch effe naar de openingspost.

    De man IS geen beginner. En ook bij Brad's post staat weird fuckery: Goed voor je ontwikkeling....
    - Beter je best doen
    - Harder werken
    - harder blazen
    - hoger zingen
    - (zééééér geliefd bij 'managers ingeval van functioneringsgesprek): Meer commitment

    Mijn manager ging opvallend vaak naar de WC ter voorbereiding van een functioneringsgesprek. 'Meer commitment? Wil je met me tongen, Fer?' Commitment heb ik aan mijn lief. Al 45 jaar.

    Dat geldt ook voor: Goed voor je ontwikkeling.
    Excusez le mot, maar puur gelul.
    Een van mijn vriendjes is timmerman. Voordat (als in vóóórdat) hij aan iets begint vraagt ie zich af:
    - ga ik een schroef erin of eruit draaien
    - ga ik een spijker erin slaan
    - ga ik een spijker eruit trekken
    - ga ik een stuk hout afkorten
    - ga ik twee stukken verlijmen

    En aan de hand van deze doelen, kiest ie zijn gereedschap. Hij bepaalt dus zijn doel en kiest de meest geschikte manier om dat te bereiken.

    Ik vind het lastig te begrijpen waarom ze op een timmeropleiding snappen waarom het doel een bepaalde benadering nodig maakt, en waarom musici daar moeite mee hebben. Wachten op inspiratie? Goddelijke inblazing?

    Bij een beginner kun je volhouden dat je tenslotte ergens een begin mee moet maken. Beginner was mijn jongste met zijn drie jaar. Die kun je niet vragen welke kant ie met zijn muziek op wil.
    Maar deze gast is geen beginner; hij is een ex con die zich opnieuw meldt op de plaats delict.

    En ik vind het chique om daarmee rekening te houden. Misschien is ie gek (helpt altijd als je muziek wilt gaan maken), maar hij is niet achterlijk. Want hij is tot het inzicht gekomen dat ie een foutje heeft gemaakt (gestopt), en hij heeft de wens dat foutje recht te zetten.

    Waarom vragen we het hem niet?
    - hoe oud ben je
    - wat staat je voor ogen
    - hoeveel tijd wil je er bij benadering in steken
    - (want een leraar nemen en dan alleen tijdens les een uurtje in de week schiet niet echt op natuurlijk)

    Laat je niet afschrikken, als je vanuit Almerika wordt toegesproken met een tekst die je alleen begrijpt als je de achtergrond kent.
    Hier wonen over het geheel heel gemoedelijke gasten M/V. Hoewel de laatsten in de minderheid.
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 22 juli 2017 om 10:01

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top