Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1

    Standaard Venlonia? Symphonie? Egmond? Astra? of toch iets anders?

    Wie helpt me verder?
    Onlangs vond ik in een kringloopwinkel deze gitaar. Behoorlijk afgeleefd, maar een gitaar laten staan is moeilijk en de prijs was laag.

    https://nl.pinterest.com/marcojeuris...nlonia-gitaar/


    mijn idee is hem niet al te netjes op te knappen als wel weer bespeelbaar te maken - 't afgeleefde uiterlijk wil ik in elk geval behouden.
    Maar, voor ik er iets aan doe, zou ik graag willen weten wat het nou precies is.
    Symphonie gitaren (van Venlonia) komen dichtbij qua bodyshape. De 'binding' is er redelijk strak met penseel op geschilderd.
    Het tailpiece lijkt dan weer op een model dat ook o.a. door Egmond werd gebruikt (maar wellicht elders werd ingekocht?)
    De hals (model honkbalknuppel met vrij uitgesproken V-profiel en fretmarkers op de 3e, 5e, 12e en 16e fret) zit vast met een enkele schroef, zoals dat bij budgetgitaren in de 50's/60's vaak voorkomt.
    en de kop lijkt op niks dat ik heb kunnen vinden. Op de achterzijde ervan staat nog een productienummer gestempeld: 217013.
    Hij was overigens bespannen met nylon (kloppend met de kopvorm), maar dan weer wel dat blikken tailpiece...

    Heeft iemand een idee wat dit is en waar 't vandaan komt?

  2. #2

    Standaard

    die enkele schroef zegt het al, daar zit een veer onder zodat je door aan die schroef te draaien de halshoek af kan stellen was van egmond die daar ook patent op had.
    deze gitaren waren bedoeld voor staal, er zitten geen kunststof bussen op de tuner assen dus stalen snaren, prop er een goedkoop elementje in en maak er een slide gitaar van.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt Wietse,
    Ik denk inderdaad erover er op zijn minst een element in te zetten; misschien piezo in de body, anders een klankgat-PU of iets dergelijks voor akoestische gitaren. staalsnarig is dan natuurlijk een vereiste (en klinkt met ide brug ook beter).

    Maar samenvattend: 't zou dan - ondanks de afwijkende kop - een Egmond of submerk daarvan moeten zijn?

    PS: ik kon je website niet meer vinden; was altijd erg inspirerend!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top