Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.950

    Standaard Effect spanningsschommelingen op pedalen.

    Ik had laatst een buitenoptreden waarbij het fout ging met mijn board. In de pauze hoorde ik dat het hele terrein op 1 groep stond. Band + PA, bar (met koeling), poffertjeskraam, ijskraam, hamburgertent en weet ik hoeveel meer.
    In eerste instantie deed mijn expressionfactory van Digitech raar. Hij viel soms gewoon uit. Ik zag vrij snel aan de LED dat er een probleem was met de voeding dus snel uit mijn keten gehaald. Dat ging beter. Maar ik had periodes dat mijn gain halfbakken was. Ik kreeg het gevoel dat er af een toe ergens een koeling ofzo aansloeg waardoor mijn sound inkakte en als de koeling afsloeg mijn sound terug was.
    Nou is dat inkakken vervelend maar dan kan je in ieder geval wel door.
    Maar de Expressionfactory viel echt uit en dat is wel erg vervelend. Ik heb dit één maal eerder meegemaakt.
    De andere gitarist leek er geen probleem mee te hebben (Zijn basissound komt wel meer uit de versterker..)

    Op het board staat een Modtone Powerplant. Ik heb hiervoor gekozen omdat er 1 wisselstroomuitgang op zit (voor de Digitech).

    Nu ben ik in mijn hoofd bezig met de voeding van mijn board.
    * Zou elke voeding evenveel last hebben van spanningsschommelingen?
    * Zou de Digitech minder last hebben van de schommelingen als ik hem voed met zijn originele voeding?

    Zou ik met een goede voeding voor de gelijkstroompedalen en de losse adapter voor de Digitech minder storingsgevoelig zijn?

    Wie schijnt er zijn licht eens over..
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    543

    Standaard

    Ooit gespeeld in een vergelijkbare situatie. Alles klonk goed totdat de buitenverlichting aan werd gezet. (Ik gebruik een pedal power 2) Volgens mij valt dit probleem alleen te ondervangen met een power conditioner/voltage regulator. Gezien de prijs van die dingen hoop ik dat iemand een alternatief heeft.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Digitale apparaten reageren slecht op een te lage spanning en gaan raar gedrag vertonen zoals uitval, rare tekens op de display, etc.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FrankC Bekijk bericht
    Ooit gespeeld in een vergelijkbare situatie. Alles klonk goed totdat de buitenverlichting aan werd gezet. (Ik gebruik een pedal power 2) Volgens mij valt dit probleem alleen te ondervangen met een power conditioner/voltage regulator. Gezien de prijs van die dingen hoop ik dat iemand een alternatief heeft.
    Red je het daarmee wel?
    De meeste power conditioners halen misschien pieken weg, maar gaan <200V niet optransformeren naar 230V toch? Oftewel bij een dip in het net heb je er niks aan.

    Wel typisch dat met zo'n belasting waar de TS het over heeft, de automaat van de groep er niet gewoon een keer is uitgeknald.
    Misschien de totale belasting (16A) niet te hoog, maar (veel) te dunne kabels?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.950

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Digitale apparaten reageren slecht op een te lage spanning en gaan raar gedrag vertonen zoals uitval, rare tekens op de display, etc.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Zou het minder zijn als hij gevoed wordt door de bijgeleverde adapter ipv mijn Modtone Powerplant?
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  6. #6

    Standaard

    De ervaring dat je toon inkakt en apparaten zich vreemd gaan gedragen en niet meer goed werken komt naar mijn inschatting omdat het voedingsvolatge van ongeveer 230 volt inzakt tot soms ver onder 200 volt als een koeling b.v van een biertap inschakelt.

    Ik heb dezelfde ervaring gehad bij buitenoptredens.

    Ik denk dat als je band op een aparte groep zit die wel 230 volt behoudt het probleem over zou moeten zijn.

    Of b.v. een Furman , power conditioner, hier iets aan kan doen weet ik niet, er zijn schijnbaar apparaten die de 230 volt voedingsspanning wel in stand kunnen houden.

    Alf

  7. #7

    Standaard

    Even off maar gerelateerd aan topic: en wat als je een hoger voltage hebt? Ik meet 280 to 300 Volt hier. Nog niet gecheckt met een andere multimeter maar dat ga ik zeer snel doen :P

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Even off maar gerelateerd aan topic: en wat als je een hoger voltage hebt? Ik meet 280 to 300 Volt hier. Nog niet gecheckt met een andere multimeter maar dat ga ik zeer snel doen :P
    Dit is erger, ik zou geen apparatuur aansluiten als dit zo was.
    Vooral hoe kan dit, ik vermoed dan door een zwevende nul.
    en dan kan de spanning zonder veel problemen nog hoger worden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Even off maar gerelateerd aan topic: en wat als je een hoger voltage hebt? Ik meet 280 to 300 Volt hier. Nog niet gecheckt met een andere multimeter maar dat ga ik zeer snel doen :P
    wat mij ooit verteld is is de afstand tot het transformator huisje mee doet. woon je er vlak bij en is er bv. in de avond weinig verbruik in dat gebied dan is het voltage hoger dan de 240.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Ik dacht dat een apparaat in Europa waar 230V~ uit het net komt probleemloos dient te functioneren tussen 230 Volt +6%/-10%. Tussen 207,0 Volt en 243,8 Volt dus.

    Let wel dat er nog steeds veel 'vintage' apparaten in omloop zijn uit de tijd dat we hier nog 220V~ hadden. Maar goed, ook in die tijd gold er een marge en als apparaten daar ruimschoots aan voldeden was er niks aan het handje. Of er zat nog een spanningscarrousel op, zo'n voltage-selector die je met een schroevendraaier op 110 / 127 / 220 / 240 Volt kon omzetten. Er zijn later best wel wat apparaten hier preventief op 240V~ gezet.

    Juist veel moderne apparaten met switched mode power supply (geschakelde voeding) en adapter gevoede apparaten zouden nu geen krimp moeten geven omdat ze zonder iets te hoeven omschakelen functioneren tussen pakweg 100V / 240V~. Het gaat dan bij adapters om die trafo-loze die niks wegen net als veel opladertjes.

    Check de typeplaatjes en je haalt ze er zo uit vanwege de grote spannings-range.

    Conditioners zijn meer filters dan apparaten die spanning op niveau houden. Wil je echt op locatie controle over je eigen lichtnet dan moet je denken aan een aggregaat.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top