Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Buizenversterker from scratch

    Hoi allemaal,

    Ik vroeg mij af of het te doen is om zelf een buizenversterker in elkaar te solderen. Bestaan er bijvoorbeeld goede bouwhandleidingen voor? Ik heb voor ogen om tussen de 50 en 100W in een compacte top te bouwen. Het lijkt mij sowieso interessant om de werking van een buizenamp beter te kunnen begrijpen.
    SPELUHHHHHHH!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smeigel_12000 Bekijk bericht
    Hoi allemaal,

    Ik vroeg mij af of het te doen is om zelf een buizenversterker in elkaar te solderen. Bestaan er bijvoorbeeld goede bouwhandleidingen voor? Ik heb voor ogen om tussen de 50 en 100W in een compacte top te bouwen. Het lijkt mij sowieso interessant om de werking van een buizenamp beter te kunnen begrijpen.
    Natuurlijk is dat mogelijk, het is zelfs kinderlijk eenvoudig mits je weet waar je mee bezig bent. Maar.......dat laatste is nou net het punt aangezien we geen enkel inzicht hebben in jouw vaardigheden.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3

    Standaard

    Hoi Cluseau, bedankt voor je reactie. Ik ben bouwtechnisch ingenieur. Techniek zit er dus wel in, alleen heb ik weinig ervaring met elektrotechniek. Echter kom ik er meestal wel uit met logisch nadenken en het bestuderen van schema's. Zo heb ik mij in ieder geval altijd nog weten te redden met het solderen van mijn zelfbouwgitaartjes. Een buizenversterker is natuurlijk wel andere koek. Vandaar ook mijn vraag.

    Bestaan er handleidingen of boeken voor het bouwen van buizenversterkers?
    SPELUHHHHHHH!!!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Er zijn zat sites te vinden met bouwhandleidingen. Ook op deze site is wel eea te vinden. Dan heb je nog ceriatone die al zijn pakketten online heeft. Dus genoeg mogelijkheden.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Neem gewoon een bekend, vertrouwd schema, zoek de parts bij elkaar en ga aan de slag.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smeigel_12000 Bekijk bericht
    Hoi Cluseau, bedankt voor je reactie. Ik ben bouwtechnisch ingenieur. Techniek zit er dus wel in, alleen heb ik weinig ervaring met elektrotechniek. Echter kom ik er meestal wel uit met logisch nadenken en het bestuderen van schema's. Zo heb ik mij in ieder geval altijd nog weten te redden met het solderen van mijn zelfbouwgitaartjes. Een buizenversterker is natuurlijk wel andere koek. Vandaar ook mijn vraag.

    Bestaan er handleidingen of boeken voor het bouwen van buizenversterkers?
    Met alle respect maar als je de wet van ohm niet kent blijft het een lastig verhaal. Een kit in elkaar solderen kan iedereen wel maar je moet het zien als een complexe berg onderdelen welke je op een bepaalde voorgekauwde manier aan elkaar soldeert. Een foutje en het ding werkt niet en dan wordt het zo'n "zoek de verschillen" opdracht. Of je daar iets van leert heb ik mijn twijfels over.

    Wil je inzicht in de werking kun je beter beginnen met een versterkertrapje waar je aan gaat meten en rekenen. Dus op zijn minst een scoop, multimeter en de basiswetten kennen.

  7. #7

    Standaard

    Zoals gezegd..... Begin gewoon met een bekend en vertrouwd schema. Van een 5watter bijvoorbeeld. De techniek blijft zo redelijk overzichtelijk. Zo ook de kosten. Voldoende topics hier. Succes !
    Laatst gewijzigd door cannondale_01; 10 juli 2017 om 20:24

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ik ben begonnen met het schema van ax84. Zeker een aanrader. Single ended met bouw handleiding op de website.

    Verder kan ik het boek van merlin blencow aanraden.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik ben begonnen met het schema van ax84. Zeker een aanrader. Single ended met bouw handleiding op de website.

    Verder kan ik het boek van merlin blencow aanraden.
    Idem dito hier, precies de 2 tips die ik zou geven ...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Idem dito hier, precies de 2 tips die ik zou geven ...
    Als aanvulling zou ook de 5f1/Fender Champ niet misstaan om je in te verdiepen zoals Uncle Doug dat sectie voor sectie doet op Youtube. Daar zijn ook veel nabouw kitjes van.

    Nu is de cirkel weer eens rond. Dankzij dit forum en vooral specifiek enkele leden (de welbekende amp guru's) heb ook ik het kunnen snappen en nabouwen van eenvoudige amps als lol mogen beleven. Geef het graag door. Bij mij dus zeer beperkte kennis aanwezig en meer een doorverwijzing!

    Bux

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top