Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 19 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 187
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard Twijfel…. '59 Bassman LTD PTP vs JCM800 2210 halfstack

    Ik heb een PTP '59 Bassman LTD met 2x12 V30.
    Deze kan ik evt ruilen tegen een JCM800 2210 head (1990.. dus met andere pre-amp en gefixte channel bleed dan de eerste series) en een JCM900 1960A cab.
    Ik geil sinds dag 1 op gitaar nog steeds op de Marshall sound, en hoewel de Bassman een ideale pedalenslikker en prachtig clean platform is, met de grote PlexiTone of Rockett Animal kom ik aardig in de buurt van een Marshall, maar nog altijd net niet die onmiskenbare/herkenbare Marshall mojo.
    En ja ik weet, een 2203/2204 is beter/anders volgens velen.

    Qua clean sounds ga ik inleveren, (al heb ik niks met echt super Twinachtig Fender clean), maar het Marshall clean met een randje tot lichte ACDC crunch is ook wel errug tasty.
    Voor de Bassman gebruik ik een Hotplate, en dat zal voor de Marshall niet anders zijn.
    Muzieksmaak: stevige rockabilly/psychobilly, blues, old school (hard)rock.
    Gitaren: Fender Contemporary 22 met Tex Mex set, Squier Classic Vibe Tele, Squier VM Tele Custom II P90, Gibson Les Paul Studio WR, Gretsch G5120 met TV Jones.. Ik vrees het meeste voor de Gretsch/Marshall combi.

    Natuurlijk moet ik zelf proberen en beslissen, maar een beetje externe input kan nooit kwaad.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 5 juli 2017 om 12:44

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Eenduidig antwoord is niet te geven. Het blijft smaak gerelateerd. Wil je flexibel zijn: bassmann plus pedalen.
    Wil je 1 goede crunch/leadsound-jcm800 die ik geweldig vindt.
    Kan je altijd nog een cleane amp ernaast gebruiken.

  3. #3

    Standaard

    Ik zie beide amps niet als een ideale pedalen-slikker. Maar een tweed is natuurlijk wel 100x beter dan een jcm800. ( beter is relatief natuurlijk) een marshall reageert gewoon minder sterk op pedalen. Zeker met die hoeveelheid oversturing.

    Crunch van de jcm800 is uniek en scheurt enorm in het mid hoog. Een bassman heeft toch een andere curve. Maar scheuren kunnen alle tweeds goed.

    Maar als je stevig speelt, dan kan je niet mis met een marshall natuurlijk.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Zou ik niet doen. Als je een Marshall zoekt zou ik nooit de 2210 channel switcher nemen (om verschillende redenen). Er komen regelmatig leuke Marshalls voorbij (2203 of 2204, maar je kunt ook een eind jaren 70 superlead dus non master volume kopen). Bovendien zou ik de Bassman nooit weg doen als ik een Marshall zou aanschaffen (ik zou dus gewoon een amp erbij kopen).

    De 2210 is vooral ontwikkeld als antwoord van Marshall om mee te gaan in de ontwikkelingen van de jaren 80 (clean channel en overstuurd channel, fx loop etc.). Als je meer in blues en oude hard rock zit (zit ik ook) kun je toch beter een andere Marshall zoeken. Ik heb meerdere malen zo'n channel switcher geprobeerd en hoewel ze in eerste instantie best aardig lijken qua klank vond ik ze toch nogal vlak als ik er wat langer op speelde. Bovendien zijn ze ingewikkeld met meerdere volume en gain knoppen en een diode die je erin draait als je meer gain wilt.
    Laatst gewijzigd door NLF; 5 juli 2017 om 12:50

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Twijfelde nog ff om de set gewoon erbij te nemen.
    But take note: speel vooralsnog nog/weer thuis. Een halfstack in de woonkamer erbij gaat mijn Lief niet fijn vinden.
    I know, 100W halfstack thuis is overkill. Maar een 50W Bassman zonder master volume ook. That's why I've got the Hotplate.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Ik zie beide amps niet als een ideale pedalen-slikker. Maar een tweed is natuurlijk wel 100x beter dan een jcm800. ( beter is relatief natuurlijk) een marshall reageert gewoon minder sterk op pedalen. Zeker met die hoeveelheid oversturing.

    Crunch van de jcm800 is uniek en scheurt enorm in het mid hoog. Een bassman heeft toch een andere curve. Maar scheuren kunnen alle tweeds goed.

    Maar als je stevig speelt, dan kan je niet mis met een marshall natuurlijk.
    Got your point, Marshall vreet niet alles (maar drive pedalen behalve een TS zijn dan overbodig) , maar die Bassman vreet echt bijna alles wat je er voor gooit, waarom zou het volgens jou geen pedalslut zijn?
    Ben ook niet van de echte high gain, standje 5-6 op de Marshall is voor mij ruim zat.
    En benieuwd naar je (lichte) aversie voor een 2210. Tis niet die ouwe eerdere krijsbak (heb een vroege 2205 gehad)
    Laatst gewijzigd door MarkS; 5 juli 2017 om 12:55

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Qua volume schiet je er niets mee op. De 2210 heeft een master volume maar moet nog steeds gewoon hard staan om goed te klinken (iemand zei eens tegen mij "alles waar Marshall op staat klinkt alleen als het heel groot en zwaar is en als het heel hard staat"). Op allebei de amps kun je thuis eigenlijk niet spelen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Op allebei de amps kun je thuis eigenlijk niet spelen.
    I kindly disagree. Heb zoveel kleine ampjes gehad/geprobeerd, maar haalt het qua impact/beleving imho niet bij een bak met een attenuator (mits niet teveel afgeknepen, hoeft geen slaapkamer niveau te zijn) En ms komt er wel weer een bandje, en dan schiet een oefen ampje met al dan niet klein speakertje domweg tekort.

    Maar goed, general consensus is: keep the Bassman. Komt aardig overeen met mijn gut feeling.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 5 juli 2017 om 13:07

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    Heb zoveel kleine ampjes gehad/geprobeerd, maar haalt het qua impact/beleving imho niet bij een bak met een attenuator (mits niet teveel afgeknepen, hoeft geen slaapkamer niveau te zijn)
    Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe hard je thuis kunt spelen. Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Ik gebruik thuis een Champ. Omdat ik eens per week een oefenruimte huur waar ik mijn grotere amps mee naar toe neem kan ik daar voor thuis genoegen mee nemen. Toen ik mijn Aracom nog had heb ik wel eens gekeken of ik thuis mijn 20 watt Marshall kon gebruiken maar ik heb toen gezegd laat ook maar.

  10. #10

    Standaard

    Hier nog een vote voor de Bassman.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top