Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    @Plant en Erik: heb je daar een linkje bij?
    Nee helaas, ik heb geen linkje naar cassettebandjes die er niet meer zijn
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12

    Standaard

    Ik liet ooit in een ver verleden eens een eigen opname van mijn zang en gitaarspel horen aan een nichtje van me.
    Ze kroop over de grond van het lachen.

    Ik geloof niet dat het heel goed was wat ik had opgenomen.
    https://fervid.hearnow.com/
    '' I'm perusing the tracks, and I can confidently say that it's a great listen, . Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Nee helaas, ik heb geen linkje naar cassettebandjes die er niet meer zijn
    Duhhh....

  4. #14

    Standaard

    Aardig onderwerp, Pasqual! Toevallig kwam mijn broer laatst langs met een opname van mijn allereerste eigen liedje. We namen we op met een stereo Grundig bandrecorder van mijn ouders en deden dat in de betegelde entreehal om wat nagalm te krijgen. In die tijd was ik de gelukkige bezitter van de fameuze Eko 12-snarige gitaar. Het is allemaal te rudimentair voor woorden, maar je vroeg er om. Toen ik dit 'Shifty man' schreef was ik, zoals je kunt horen, heel boos op de rest van de wereld... Maar wat wil je: 17 jaar, in 1967. Ik heb het maar even op Soundcloud gezet. Schrik niet, een jeugdzonde van inmiddels vijftig jaar oud.
    Laatst gewijzigd door Charlie McD; 14 juli 2017 om 15:06
    If you dig it, do it; if you dig it a lot, do it twice (Jim Croce)
    My lyrics and music

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Erg leuk dat dit zo bewaard is gebleven, het aanhoren waard Boos op de rest van de wereld en muzikant, protestzanger heette dat toch? Ik werd pas een paar jaar later geboren, wat weet ik ervan? Dylan, Donovan, Armand... je kon het er ver mee schoppen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik heb alle tapes en bandjes een paar jaar geleden weggegooid maar sommige dingen verschenen op vinyl en het meeste heb ik nog wel. Dit heb ik ooit op YT gezet om een paar mensen plezier te doen. Als ik me niet vergis, 4 sporen TEAC dan bouncen maar. Ik herinner me nog een Yamaha 19 inch galmpje, Korg of Roland delay, paar koptelefoons, mengpaneeltje, microfoons, drumcomputer, Vox AC30... allemaal in de huiskamer. Vrij grote groep mensen, per samenstelling verschilde de naam maar allemaal op die TEAC.
    De invloed van Talking Heads en Tuxedomoon is wel te horen he? Arnhemse stripstudio en kunstacademie volk. Uit 1980 is dit.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Nou Charly, ik ben er niet van geschrokken. Gewoon een lied dat perfect in dat tijdsbestek past! Helemaal niet verkeerd

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik heb alle tapes en bandjes een paar jaar geleden weggegooid maar sommige dingen verschenen op vinyl en het meeste heb ik nog wel. Dit heb ik ooit op YT gezet om een paar mensen plezier te doen. Als ik me niet vergis, 4 sporen TEAC dan bouncen maar. Ik herinner me nog een Yamaha 19 inch galmpje, Korg of Roland delay, paar koptelefoons, mengpaneeltje, microfoons, drumcomputer, Vox AC30... allemaal in de huiskamer. Vrij grote groep mensen, per samenstelling verschilde de naam maar allemaal op die TEAC.
    De invloed van Talking Heads en Tuxedomoon is wel te horen he? Arnhemse stripstudio en kunstacademie volk. Uit 1980 is dit.

    Dit is echt geen verkeerde opname gezien de 4 sporen. Best knap hoe alles aardig in balans is. Talking Heads is duidelijk te horen!
    Hoe is dit gedaan? Eerst 4 sporen volzetten en dan terugmixen naar 1 of 2 sporen? Vervolgens weer 2 nieuwe sporen opnemen?

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Je zet drie sporen terug naar 1 en dan kan je van 2 en 3 een mix maken op 4 (of je zet daar 1 ook weer bij als je nog veel kantjes moet opnemen) Daarna kwam de Fostex met maar liefst 8 sporen, dan kon je mix beslissingen langer uitstellen natuurlijk maar ik geloof niet dat de Fostex in 1980 er al was?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #20

    Standaard

    Leuk draadje! Toevallig ben ik onlangs begonnen met het digitaliseren van oude cassette opnames. Mijn oudste tapes dateren van 1978. In dat jaar had mijn pa een nieuwe taperecorder aangeschaft die ik mocht gebruiken.
    Ik kon nog geen instrument bespelen maar dat hinderde niet. Ik maakte voornamelijk geluidscollages met behulp van huishoudelijke objecten en audio apparaten die op een vreselijke manier werden misbruikt. Dit eerste stukje is daarvan een goed voorbeeld:

    Electrocution

    Wat je hier hoort is de feedback van een microfoon in een kleine radio-cassetterecorder. Dat geluid is vervolgens opgenomen met de taperecorder om een delay effect toe te voegen. Oudere jongeren weten dit misschien nog wel, maar zo'n tape echo kon je gewoon maken op de meeste taperecorders. Live niet erg handig maar voor een thuis opname prima te doen. Het nadeel was daarbij wel dat je de delay time niet kon veranderen vanwege de vaste afstand van de koppen. Daar was wel enigszins een mouw aan te passen omdat taperecorders 3 verschillende snelheden hadden.

    Dat is dan meteen een mooie brug naar het volgende nummer uit 1979. Ik kon toen een beetje gitaar spelen maar het wisselen van akkoorden ging me erg slecht af. Daarom is de slaggitaar op halve snelheid opgenomen en weer versneld afgespeeld. Het is de Yamaha nylon snaar van mijn vader. De "bas" is dezelfde gitaar in verlaagde stemming waarbij de intonatie wonderbaarlijk genoeg nog best redelijk blijft. Daaroverheen een "flitsende" blokfluitsolo waarbij ik tijdens het inspelen de snelheid van de taperecorder omflip voor een hilarisch glide effect.

    Asteroids Part V


    Op naar het volgende nummer. We zijn inmiddels in 1980 en er was een heuse elektrische gitaar in huis gekomen: Een Hondo II! Hij had de looks van een sjieke witte Gibson LP Custom en hij klonk... niet eens zo heel beroerd. Maar eigenlijk valt daar weinig over te zeggen aangezien we die gitaar in eerste instantie direct aansloten op de microfoon ingang van de taperecorder! Dit was denk ik het eerste nummer dat ik ermee opnam. Versnelde gitaren, tape delays en slides over de windingen van de lage snaren als ik het me goed herinner. Gebruik van geestverruimende middelen bij het beluisteren hiervan wordt aanbevolen.

    Song of the Seahorse


    Ter afsluiting van het opnamejaar 1980 een magnum opus. De "Ice Age Suite". Nee, ik had nog geen effectpedalen, maar toch kon ik een fuzz geluid krijgen door de Hondo II via een phono versterker in het radio-cassette recordertje te pluggen. Dat apparaat werd zo flink overstuurd (en is op die manier uiteindelijk ook opgeblazen).

    Ice Age Suite
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top