Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2005
    Locatie
    Tiel
    Berichten
    262

    Standaard Welke Amp voor Stoner (Fu Manchu, Kyuss)

    Beste mede gitaristen (m/v),

    (Lange post, zie einde voor TLDR)

    In de eeuwige zoektocht naar de tone (en aanvallen van GAS), merk ik dat ik minder (en minder, en minder…) speel, met minder plezier mijn gitaren oppak omdat ik mijn sound niet heb.

    Ik wil dan ook jullie advies vragen, om de volgende sound te krijgen.

    1. Fu Manchu
    2. Kyuss
    3. Queens of the stone age (1e album)

    Omdat ik weet dat dit veelal een (fuzz)heavy sound is, gebaseerd op een volledig opengedraaide stack, de vraag in 2 trappen.

    1. Welke versterkers voor deze sound?
    (Subvraag 1a.) In combinatie met welke fuzz/drive/distortion?

    2. Hoe dit te bereiken op een acceptabel geluidsniveau thuis?

    Momenteel is mijn go to amp een Fender Blues Deluxe, icm met een bigmuff/rat. Komt redelijk in stoner gebied (denk het Nederlandse Sungrazer).
    Maar het is het net niet…

    Amps 2 en 3 zijn een evil robot (prima voor old school rock, erg divers, maar niet strak bij meer fuzz-achtige tonen) en een marshall Class 5 (een schattige Marshall, maar niet gemaakt voor fuzz, in de 0.1 watt modus wel lekker hanteerbaar thuis). Deze laat ik nu dus even buiten beschouwing (en wellicht maar opofferen om een GASaanval mede te bekostigen).

    Meer detail in het geluid wat ik zoek:
    1. Fu Machu – Go for it….live! (album)
    https://www.youtube.com/watch?v=LLGkAdgwN0w
    en voor verder:
    https://www.youtube.com/watch?v=NxMfPHAYM9U

    2. Kyuss – Green Machine
    https://www.youtube.com/watch?v=R-MSfd2S7lo
    https://www.youtube.com/watch?v=tx_OYqsUzk8
    Hoewel Homme’s sound vetter lijkt, een wat recentere
    https://www.youtube.com/watch?v=31P6HThrLyM
    3. QOTSA
    https://www.youtube.com/watch?v=RH1Y0puxSu0
    en de studio versie
    https://www.youtube.com/watch?v=ucry7ZxDD_g

    Maar Pat85, je kunt toch zelf ook googelen?
    Klopt…
    1. JCM 2000 TSL 100 + 1960 cab (Scott Hill)
    Marshall JCM800
    Effects:
    Univox Super Fuzz
    Crown W-Fuzz
    JCM 2000 DSL 100 + 1960 cab (Bob Balch)
    Effects
    Creepy Fingers Creepy Face
    Creepy Fingers Pink Elephant
    Voodoo Lab Pedal Power 2
    Boss TU-2 Tuner
    ZVEX Sonar
    MXR Phase 100
    Dunlop Cry Baby Wah
    Electro-Harmonix Memory Man with Hazarai
    BBE Soul Vibe
    Colorsound Bass Fuzz

    2.
    With Kyuss in the early '90s, Homme relied mainly on a Marshall 100-watt JCM900 head driving an Ampeg 8x10 bass cab, a setup which was known to sometimes be augmented with a Tube Works RT-2100-ES head and Marshall 4x12's for live performances. This setup can be seen in photos of the band from that time period, as well as in the video for "Green Machine," and it was Homme's primary rig for the Blues for the Red Sun recording sessions helmed by producer Chris Goss and engineer Joe Barresi. Obviously, the JCM-900 is a fairly common amplifier for hard rockers, but combining it with a massive Ampeg bass cab certainly was an unorthodox choice that contributed greatly to Homme's signature bottom-heavy guitar sound.
    By 1995 or so, around the time of Kyuss's brilliant and underrated ...And the Circus Leaves Town, Homme had transitioned away from the Marshall JCM900 and seemed to be exclusively using a pair of the Tube Works RT-2100-ES MosValve heads , which featured tube driven onboard preamp distortion coupled with a powerful solid-state power section. These were still used in conjunction with his Ampeg 8x10s, as well as the occasional 4x12 or other cabinet. His tone during this period is even more massive than before, in my opinion, with seemingly nothing lost by ditching the Marshall. This setup can be heard and seen in action on YouTube, in a video from Kyuss' 1995 Bizarre Festival performance in Germany.

    3 Voor mijn idee, als 1en 2 haalbaar zijn, minder bas, meer mid/highs, dan is 3 benaderbaar. Focus is dan ook sounds 1 en 2.

    Extra gear info relevant voor deze post:
    Gitaren:
    Fender Jag-stang (neck SD Hotrails, Bridge SD Invader) (momenteel in C gestemd)
    Fender Jaguar (neck DiMarzio® PAF DP-103, Bridge DiMarzio® DP100 Super Distortion)
    Ampeg Dan Armstrong

    Effects
    Fuzz.
    EHX Bigmuff (USA)
    EHX Bigmuff Deluxe
    MXR Blue Box
    Fender Blender

    Distortion
    Boss DS1
    ProCo Rat

    Drive
    Marshall Bluesbreaker II
    Ibanez Tubescreamer TS808

    Het lijkt erop dat groot deel van de sounds via JCM 2000 TSL/DSL haalbaar moet zijn, delen jullie deze mening en wat zijn de verschillen (TSL is schakelbaar naar lager wattage, maar lijkt de minst populaire amp van de 2).
    Wat zijn de verschillen tussen de DSL/TSL en de JCM 800 series? Ik ben geen Marshall kenner…
    Andere opties die aan mijn wens/vraag zouden voldoen?

    Dan het praktische deel van mijn vraag. Als we weten hoe deze tonen bereikbaar zijn…hoe zijn deze dan thuis hanteerbaar?
    Ik kan op redelijk volume spelen, maar wat is redelijk, geen buizenversterker kan natuurlijk helemaal open, ik moet ook aan de buurt/wijk denken). Ik speel niet in een band, wil wel wat meer gaan jammen/spelen, dus als enig volume kan, altijd goed.

    Is er een oplossing voor een goede stack, maar dan met attenuator/ loadbox (ik denk namelijk dat een cab/speakers ook redelijk meespeelt in het bereiken van deze sounds) en zo ja, welke dan?
    Of moet er genoegen genomen worden met een net niet oplossing/laag vermogen oplossing?


    Een aanvullend lijstje, met wat ik niet zoek:
    - Clean (voor de cleans hou ik mijn fender strat/fender BDlx combinatie);
    - Moddeling/digital/FX (heb nog ergens een pod-dinges liggen, te veel gepiel, net niet,);
    - Nieuw (omdat het volume thuis een gok blijft, wil ik niet in nieuw investeren).

    Al met al…help!

    TLDR:
    Welke amps voor stoner (Fu manchu/ Kyuss) en welke opties zijn er om deze thuis hanteerbaar te maken?

  2. #2

    Standaard

    Uhm orange toch? Iig moderne stoner, 90's emo. Mars volta, wolfmother oa, leuke bandjes die het gebruiken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2007
    Locatie
    utrecht/oostvoorne
    Berichten
    5.523

    Standaard

    Elke luide 1 kanaals amps met een fuzz er voor werkt imo erg goed. Gebruik zelf een amp die op een jtm45 is gebaseerd met een big muff ervoor
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door proguitar89 Bekijk bericht
    en ik weet niet of je vriendloos bent maar ik wil best wel een vv sturen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pat85 Bekijk bericht

    Dan het praktische deel van mijn vraag. Als we weten hoe deze tonen bereikbaar zijn…hoe zijn deze dan thuis hanteerbaar?
    Ik kan op redelijk volume spelen, maar wat is redelijk, geen buizenversterker kan natuurlijk helemaal open, ik moet ook aan de buurt/wijk denken). Ik speel niet in een band, wil wel wat meer gaan jammen/spelen, dus als enig volume kan, altijd goed.

    Is er een oplossing voor een goede stack, maar dan met attenuator/ loadbox (ik denk namelijk dat een cab/speakers ook redelijk meespeelt in het bereiken van deze sounds) en zo ja, welke dan?
    Of moet er genoegen genomen worden met een net niet oplossing/laag vermogen oplossing?

    Welke amps voor stoner (Fu manchu/ Kyuss) en welke opties zijn er om deze thuis hanteerbaar te maken?
    Dat gaat lastig worden. Die stoner bands spelen op volume en gebruiken grote stacks. Thuis kan dat niet. Als je het probleem met je sound echt wilt oplossen dan ga je net zo lang zitten sleutelen tot je het voor elkaar hebt gekregen maar vermoedelijk heb je dan iets waar een hoop lawaai uitkomt. Dat is ook een onderdeel van die stijl: veel lawaai. De enige manier om het volume dan met je set up naar beneden te halen is een goede attenuator (Aracom is een hele goede) maar ook dan blijf je met behoorlijk wat volume zitten. Beter is om eerst te denken over een oefenruimte waar je af en toe terecht kunt om die sound te produceren.

    Verder: gewoon een 50 of 100 watt amp (Marshall, Orange, Hiwatt, Sound City etc.) met 4 x 12 en een goede fuzz ervoor proberen, dan ben je vermoedelijk al een heel eind op streek. Daarna kun je de details invullen (andere speaker, andere fuzz, toch een andere amp etc.).

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    kan je niet een amp kopen a la orange rocker, hughes en kettner of blackstar die terug te schakelen is naar een lager wattage?

    die nieuwe orange rocker combo's kunnen zelfs op 0.5 watt
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  6. #6

    Standaard

    noise gate

    en ik lees net bascabs en en overstuurde buizen amps
    Laatst gewijzigd door guitarkid2; 25 juni 2017 om 21:56

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rozh Bekijk bericht
    kan je niet een amp kopen a la orange rocker, hughes en kettner of blackstar die terug te schakelen is naar een lager wattage?

    die nieuwe orange rocker combo's kunnen zelfs op 0.5 watt
    Ja, maar de vraag is wat er van het geluid overblijft (zeker op 0,5 watt).

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    ik heb zelf een tm deluxe 20 die ik op 1 watt heb staan thuis, daar kan je toch flink wat gain op gooien en zelfs ingebouwde boost.
    uiteraard vreet ie pedalen ook prima
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Oude 70's buizenbakken

    Misschien heel gek om te zeggen en niet erg stoner voorkomen, maar als je op lager volume stoner sound wil hebben denk ik dat je naar een combo ampje moet kijken. Combootjes vind ik over het algemeen met veel gain en volume veel gruiziger klinken dan een top met 4x12".

    Anders een oude marshall plexi, JMP of JCM800. Orange zijn ook zeker amps die gebruikt kunnen worden voor stoner.

    Overigens kun je ook kijken naar basamps. Heb voor de gein weleens mijn gitaar over de versterker van onze bassist gegooid en dat klonk eigenlijk niet eens zo gek.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #10

    Standaard

    veel desert wil ook nog wel eens helpen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top