Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 50

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard Gitaargeluid door in-ear

    Wat mij opvalt en ik ook van andere lees; het gitaargeluid op je IEM wijkt nogal af van het geluid in de zaal. Plat/kaal/droog/dun zijn omschrijvingen die ik lees en ik zelf ook wel ervaar. Wat gegoogle levert wel wat op, vn dat het komt door hetgeen de omgeving met het geluid doet, dat je oren nu volledig los van elkaar geluid oppikken zonder overloop etc.

    Wat ik vreemd vind is dat gitaren wel prima klinken in opnames. Zo heb ik van een kennis (Kemper gebruiker) wat filmpjes gehad van covers met zijn Kemper direct opgenomen en dat klinkt perfect. Het ligt dus niet aan het bereik van mijn oortjes...

    https://youtu.be/SDSZImKmOlw

    En ook opnames die worden gedaan met een versterker gaan ook niet zelden met close-micing dus daar ben je 'de ruimte' ook kwijt.

    Nou heb ik werkelijk de ballen verstand van opnemen en vraag me af waarom gitaargeluid (zelfs met moddelers die een behoorlijk afgewerkt geluid uitsturen) zowel in een opname en FOH nou zo anders klinkt dan je gitaar op IEM?
    Met drums en vocals klinkt het op IEM wel heel getrouw aan de werkelijkheid...



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Oew, da's een interessante vraag! Die ga ik zeker volgen.
    Het is nl ook mijn ervaring dat het gitaargeluid zo droog en plat klinkt door de iem. Een (mss wel dé) reden voor mij om de iem links te laten liggen en m'n oren dan toch maar tegen beter weten in kapot te maken...
    Kris

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Dat droge, in de wetenschap dat het in de zaal wel goed is, vind ik dan wel weer prettig. Ik hoef geen studiogeluid in mijn oor, ik moet horen wat ik aan het doen ben.

    Daarnaast is er een mega verschil tussen opname en zaal. In de zaal zul je veel minder laag gebruiken in je gitaargeluid, door de akoestiek van de zaal. Meer laag zorgt voor meer rommel. Bij opnames kun je het meeste van dat laag wel laten zitten, omdat je daar geen hinder hebt van reflecties en zo. En vergeet niet dat wat je op een opname hoort, meestal niet het droge geluid uit de microfoon is. Een compressor er overheen, spoor kopiëren en héél iets verschuiven, dat soort dingen maakt een gitaargeluid vet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Dat ervaar ik ook. Alleen los ik dit droge op door een beetje galm erbij te mixen, via m'n eigen monitor kastje. We hebben in de repetitie ruimte een x32 mengpaneel waar je je in ear geluid helemaal kan bewerken naar je smaak. Live zorgt een digitale Midas tafel ervoor dat we op onze kastjes galm op een apart kanaal beschikbaar hebben.
    Weinig problemen meer met de platheid/droogheid van m'n in ear geluid.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Die X32 hebben wij ook mee gespeeld tijdens de Pinksterconferentie. Wat werkt dat magnifiek, zeg! Sommige van ons hadden het op de tablet of de iPad, ik had zo'n kastje aan de micstand waar ik 16 kanalen afzonderlijk naar mijn eigen smaak kon regelen. Briljant!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Inderdaad. We hebben voor 7 man plus backing 16 kanalen beschikbaar en het geluid is echt top, zowel zaal als inear. Voordeel ook: binnen 5 minuten klaar met de soundcheck omdat de instellingen opgeslagen staan, dus programma oproepen en de schuiven gaan in de juiste instelling staan. Ook kunnen we erg mooie repetitie opnames maken om terug te luisteren, ideaal!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard

    @Arjan
    Kan je op z'n Behringer ook de EQ van 1 apart kanaal aanpassen op je persoonlijke monitormix? Ik draai bij mijn IEM nl. al het laag weg omdat dat al voldoende binnenkomt via mijn pan.

    Anders zou ik mijn signaal twee keer moeten insturen; een keer voor FOH en een keer voor monitoring.

    @Kim
    Ik heb het niet zo zeer over enkel droog (dat zijn stemmen bijv ook maar die klinken wel zoals ik ze ken), maat ook qua EQ lijkt het een totaal ander geluid. Ik heb dat ook met mijn AKG koptelefoon. Ik heb aparte patches voor oefenen waar veel meer hoog ik zit dan mijn live-patches bijvoorbeeld...



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ja, dat zei ik, zaal is heel anders dan opname. In een zaalmix zit veel minder laag, want dat geeft meer rommel. Bij een opname kun je die wel behouden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ja, via zowel de tafel als je eigen kastje kan je je eq aanpassen. Dat kastje heeft een eq met low-mid-treble dus ja, dat kan.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Ook wij spelen over de X32. Iem kan ik zelf inregelen via ipad, wat zalig is, maar die EQ instellingen heb ik nog niet gevonden. Dat zal ik eens op mijn gemakje thuis moeten uitvogelen, samen met onze geluidsman (eigenaar X32). Die mogelijkheid kan wel eens een heel ander licht op de zaak schijnen!
    Kris

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top