Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 50
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ok, die buizenamp heb ik een beetje voor mezelf ja.
    Maar ik hou er wel rekening mee dat ik op het podium niet te hard sta. Des te meer blijft er ruimte voor de geluidsman over.
    En we huren licht en geluid in. Maar we hebben veel percussie, kabels, standaards, confetti shooters en een drumstel verpakt in losse kistjes mee. Dus een 412 gaat niet passen😂

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Oeh, confetti shooters, da's wel leuk
    Nooit problemen mee? Niet alle zaaleigenaren zijn dol op confetti.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Nee klopt. Daarom hebben we ook shooters met slingers, die mogen wel als de eigenaren moeilijk doen. Stimmungskanonen No. 1 💪

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Is ook niks mis mee om iets voor jezelf te doen.
    In dit topic wordt dat door sommige lui zo'n beetje als amateuristisch en not-done beschouwd, maar ze zijn zelf geen haar beter (wedden?)
    Ja natuurlijk doe je het voor jezelf. Anders kan je prima met een setup van (ver) onder de 1000 euro uit de voeten in de meeste bandjes. Het is ook liefhebberij toch


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Tuurlijk is het ook voor de kick en liefhebberij!
    Ik geniet elk weekend weer van mn 14HE rack en 4x12 en daar doe je het toch ook voor

    Moet ook wel zeggen dat betere in ears wel een must is hoor voor een goed geluid. Als je nooit een vergelijking heb gehad dan ben je gauw tevreden met wat je hebt. Toen ik voor t eerst in ear ging spelen vond ik t wel oké om met gewone oordopjes te spelen totdat ik over ging naar een Shure (SE425 geloof ik) en dat was een verbetering! Beter afgesloten en niet zo dun qua geluid. Jaar later hele band ging voor een nieuw setje in-ear dus afspraak gemaakt met InEar Systems en die komen gewoon bij je thuis dus dat is wel relax. Paar weken later per post mijn in-ear binnen gekregen en WOW! Het laag is strak en het geheel klinkt vol en niet zo lawaaierig (meer rust in je oor) mooi hoog en niet te schel. Mijn gitaarsound klinkt zoals het moet en mn fx zijn nu beter hoorbaar dus ik zou niet al te bezuinigen op in-ears... mijn mening.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2008
    Locatie
    Bredene, België
    Berichten
    1.084

    Standaard

    Wij gebruiken ook IEM. Drum, bas, zang, keys en gitaar. Enkel de zanger heeft nog moeite met aan te passen maar de rest wil niet meer terug. Weg zijn de dagen met ringende oren en het vastgeroest zijn voor de monitor om toch maar alles te horen.

    Wij hebben enkel een akoestische drum die geluid maakt op het podium. Keys, bas en gitaar gaan direct naar ons monitorrack. Daar word ons signaal gesplit en naar FOH gestuurd. De signalen worden gebundeld in een Qu-pac digitaal mengpaneel en daar gemixt naar onze in-ears.

    Mijn gitaarsignaal komt van een Kemper en klinkt gewoon prima. Ik ervaar zelf dat ik nu veel beter kan horen door de oortjes als mijn gitaar in de mix bagger klinkt. Zo heb ik al snel ervaren dat ik gewoon minder laag in mijn klank moet draaien. Het is wel een aanpassing maar als ik anders wil klinken in mijn oren dan naar front of house kan ik gewoon de eq van de Qu gebruiken.

    De qu kan je trouwens ook gewoon aanpassen via tablet maar wij gebruiken gewoon het paneel zelf. Eens die goed gezet is kan je met minimale aanpassingen gewoon heel wat optredens doen zonder dat je aan je mix hoeft te komen.

    Op de grote podia merken we dat we het geluid van de drums missen in onze oren, dus nu proberen we die ook te micen en door te zenden naar het mengpaneel.

    De reden dat wij begonnen zijn met iem was vooral het niet afhankelijk willen zijn van de monitors. Wij spelen met 3 mensen (zang, bas, gitaar) volledig draadloos en proberen zo vaak mogelijk van het podium af te komen om het publiek warm te maken om te dansen. (Wat trouwens goed aanslaat!) Maar als je dan nog hoeft te spelen, is het noodzakelijk om alles overal goed te horen. Vaak krijgen we complimenten daarvoor van de Pa-dude (of dudettes). Hij heeft minder tijd nodig om een goede zaalmix te maken en hij hoeft niet te zorgen voor de monitoring. Ook zorgt dit voor veel meer plek op podia. Zonder monitors en zonder versterker kan je veel plaats vrijmaken.

    Voorlopig spelen we nog met de Shure 215 maar op termijn willen we wel overstappen naar custom mades. Maar nu horen we ons prima, waarom dan overstappen?

    (foto's om dit draadje op te vrolijken komen vanmiddag!)
    Gitaar: Fender '72 Dlx Gflake
    Amp: JCA 20H+24s
    Pedal: Ep - Pitchblack - Riot - Dl-8

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik weet niet hoe groot de podia zijn waar je op speelt, maar tot middelgrote podia (voor mij is dat 300-400 man in een zaal of zo) staat hier volgens mij de klassieke en meest gemaakte fout:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Il_Falco Bekijk bericht
    en het vastgeroest zijn voor de monitor om toch maar alles te horen.
    Alles over je coventionele monitor willen horen gaat niet werken.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.178

    Standaard

    Thx Il Falco, idd draai ik er ook alle bas uit en dan gaat het best aardig. Tegenwoordig ook stereo via de Kemper en dat klinkt ook al weer een stuk 'losser'. Dus hoewel het me FOH geen drol uitmaak of ik stereo of mono speel vind ik het IEM wel lekker.
    Toevallig net met de band een Mackie DL1608 aangeschaft, dus binnenkort eens proberen om de rest van de boys ook aan de in-ear te krijgen.

  9. #49

    Standaard

    Sinds kort zijn wij ook overgestapt op IEM wat ons zeer goed bevalt. Wat betreft de gitarist en zijn apparatuur; hij gebruikt een Fender Floorboard direct op de Behringer Xair mixer. Op de FOH maar ook op de oortjes klinkt het gewoon goed, zeker niet iellig. Kan me voorstellen dat als je een 4*12 achter je rug gewend bent dat het net ff anders is;-)

  10. #50

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoffel43 Bekijk bericht
    Wij kunnen alleszins blind vertrouwen op onze geluidsman. Dat is niet het grote probleem.
    Wat voor mij persoonlijk een probleem is is enerzijds het schrale geluid door m'n in ears én anderzijds de combinatie met m'n GT100. Ik ben best tevreden met de geluiden die ik er uit kan halen (hoewel dat volgens velen natuurlijk niet super is), maar ik heb voornamelijk last van volumeverschillen tussen de verschillende patches. En dat hoor ik niet of slecht door m'n in ears. Maar daar ging het in dit topic niet over... sorry!
    Stoffel, een paar tips hoe je het e.a. kunt ondervangen:

    Volumeverschillen: test met een decibelmeter/meter op een mixer patch voor patch. Dan reduceer je de verschillen ruim voldoende, al blijven er nuance verschillen. Zorg er wel voor dat de patches met distortion/od wat harder zijn omdat dan meestal de banddynamiek toeneemt t.o.v. de cleane patches.

    Kwaliteit: combineer met dual-instelling 2 verschillende versterkertypes tegelijkertijd in stereo. Klinkt vaak erg goed. Pin je niet vast op hoe een Marshall, Mesa, Soldano of wat dan ook moet klinken. Combineer en maak je eigen sound! Afgelopen zondag kreeg ik van een muzikant (ook gitarist) te horen dat hij mijn gitaargeluid erg vet vond klinken en hij wilde mijn overdrives e.d. zien. Toen ik hem mijn GT-100 met de Palmer DI's liet zien, stond hij er wat raar van te kijken en vond het toch "geen eerlijk geluid t.o.v. een echte versterker".... Ja, zo ken ik er meer.
    Heb jarenlang met 4-kabelmethode mijn GT's met een buizenversterker gecombineerd. Klonk goed en "dik", zoals we het thuis graag horen, echter in een totale bandmix wordt het anders als er een bassist bij komt. Als ik nu opnames terugluister van ons laatste optreden, zonder versterker, moet ik toegeven dat het zo veel beter klinkt, transparanter en stereo effecten zijn erg vet. Zal met een Kemper, Helix of Headrush vast beter kunnen, maar met gevoel voor tweaken kom je een heel eind.
    Mocht je het zelf nog steeds te dun vinden en is er geen tijd meer om je patches bij te stellen, vraag de geluidsman om wat compressie en EQ.

    Zaal: pas je total global EQ een beetje aan de zaal waar je gaat spelen. Is er veel hout, dikke gordijnen (bruine kroeg) of is het een strakke tent met veel glas, tegels en meer van die weerkaatsende materialen?

    DI's: ik heb 2 Palmer PDI-09's tussen mijn GT-100 en FOH staan en dat werkt heel goed. Zijn echt superdingetjes en voor het geld hoef je het niet te laten.
    Check: https://www.youtube.com/watch?v=5eq_-UM7ETY .

    Monitormix: ik gebruik nu een minimixer waarop ik via 2 XLR's stereo monitormix van FOH binnenkreeg. Daarnaast heb ik via een stereo naar 2 x mono verloopkabel ook een koppeling gemaakt naar dezelfde mixer en een tikje bijgevoegd. Dan heb je altijd stereo en kun jezelf wat volume in je eigen mix geven zonder naar de geluidsman te moeten hoeven zwaaien.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top