Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 20 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 193
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard Analoge overdrive vs buizen overdrive

    Naar aanleiding van de onderhoud dat ik had met Henri op het Post foto's van je zelfgemaakte pedalboard topic post ik hier een geluidsvoorbeeld van mijn overdrive sound van mijn Boss ME5 en vervolgens ter vergelijking hetzelfde stukje met een overstuurde buizenversterker.

    Hierbij tokkel ik complexe akkoorden( maj7, min7b5, min7 en dim) met een behoorlijke mate van oversturing.
    Ik persoonlijk vind dat de overdrive van de ME5 voldoende strak en gaaf blijft klinken terwijl het geluid van de buizen versterker gruizig en rommelig klinkt. Een soort rochel die er als bijgeluid achterna komt.

    Ps wat er aan het einde komt is als grapje bedoeld.

    Dit is de sound sample:

    https://soundcloud.com/brad-52492642...e-overdrivewav

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Welke buizenversterker? Wel handig om te vermelden in je vergelijking
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Het zegt ook niet heel veel over je buizenversterker (ik neem aan de Orange). Als ik over een oversturende Rectifier ga lopen tokkelen, dan verwacht ik ook geen strakke bedoening. Is er gewoon niet voor bedoeld. Daarom is mijns inziens de vergelijking mank. Ik vind beide niet heel erg strak, maar wat maakt dat ook uit. Is geen enorm vereiste, toch? Voor volledig aangeslagen complexe accoorden wellicht.

    Wat is er overigens complex aan deze accoorden?

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Het was een blues junior. Voor een overstuurd apparaat of versterker zijn dim en andere viertraps akkoorden moeilijker te handelen dan eenvoudige power akkoorden. Reine kwinten en grote tertsen bij power akkoorden blijven goed klinken zonder gerochel maar bij een overmatige kwart om maar wat te noemen wordt dat veel moeilijker.

    Bij elke overdrive gaat het wel iets rochelen als je complexe akkoorden tokkelt, maar bij een goede analoge overdrive op een cleane versterker krijg je een mooie rochel in plaats van een vieze gruizige zoals naar mijn mening bij de meeste buizenbakken.
    Laatst gewijzigd door Brad; 17 juni 2017 om 16:46

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Klikt niet echt als een Blues Junior.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik snap nu wel wat Brad bedoelt, qua gruizigheid/duidelijkheid, maar ligt dat niet (ook) aan het meer middige geluid van het overdrivepedaal tov het meer gain, bas en hoog bij de versterker?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Het zegt ook niet heel veel over je buizenversterker (ik neem aan de Orange). Als ik over een oversturende Rectifier ga lopen tokkelen, dan verwacht ik ook geen strakke bedoening.
    Hee, laat de mighty dual rectifier er buiten, ok? ;-)
    De mijne weet waarschijnlijk niet eens wat tokkelen is

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Zonder dat ik de sample heb gehoord, is het niet zo dat bij milde overdrive een goed pedaaltje beter klinkt dan een slechte of slecht ingestelde buizenversterker?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Wie gaat er nou complexe akkoorden lopen tokkelen met een behoorlijke mate van oversturing
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  9. #9

    Standaard

    2e stuk klinkt het alsof er crack in het spel is. 1e klinkt fijn ja.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Wat ik hoor zijn 2 behoorlijk verschillend gevoicede sounds waarvan de 2e ook nog luider is. Verder snap ik 'het probleem' niet goed. Klinkt een buizenversterker wat te rafelig voor wat je aan het doen bent, dan draai je de volumepot van je gitaar gewoon wat terug.

    Ook qua gitaar sta je buiten de realiteit Brad.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top