Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 52
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Is dat germanium eigen, dat overdreven gedrag op een pre buffer?
    Het is eigen aan pedalen die een lage input impedantie hebben.
    Hoe lager deze impedantie is, hoe meer je pickups 'ge-dowload' worden.
    Je kan het vergelijken door in je gitaar de volume pot van 250K, 500k of 1M te vervangen door een 50K of 100K pot.
    Doorgaans hebben pedalen of amp inputs een ingangsimpedantie van 1M. Bij pedalen met een lage inputimpedantie is dat 100K of lager. Deze komt dan parallel te staan aan de waarde van je volume en tone pot.
    Nemen we een strat met twee keer 250K dan is de load voor je pickups 125K.
    Parallel aan die 125K komt de inputimpedantie van je pedaal of amp:
    Met 1M wordt dat 111K, dus die 1M heeft weinig invloed.
    Met 100K wordt het ongeveer 58K wat een halvering is, dus veel invloed (het verlaagt de resonantie piekvan je pickup)
    Distortion zorgt via de harmonics voor veel extra hoge frequenties die je ergens kwijt wilt want anders gaat het te schel en snerpend klinken.
    Sommige pedalen hebben een hoge inputimpedantie en zullen dus in het circuit of bij de output via een filter wat van dat hoog wegfilteren.
    Andere pedalen gebruiken bewust een lage inputimpedantie, waardoor je gitaaroutput minder hoog heeft, er komt dus minder hoog binnen in het pedaal en de harmonics van de distortion vullen dat verder terug wat aan.

    Die HAO heeft als inputimpedantie 100K, namelijk R3 die verbonden is met de inverting input van de opamp.

    Door een buffer (hoge inputimpedantie, lage output impedantie) voor een pedaal te zetten dat eigenlijk een hoogohmig gitaarsignaal verwacht, doe je deels het ontwerp teniet. Want de lage inputimpedantie van zo'n pedaal kan geen invloed meer uitoefenen op de lage output impedantie van je buffer (lees: kan er geen hoog van wegnemen, door een te lage load, zoals het dat bij een passieve pickup kan doen, want de output van een pedaal is in tegenstelling tot een passieve pickup doorgaans ongevoelig voor de load)
    Laatst gewijzigd door jan7; 18 juni 2017 om 13:39

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.486

    Standaard

    Een goed verhaal, het wordt wat duidelijker.

    Dit is denk ik hetzelfde?: ik heb een Bad Cat 2tone met een paar pedalen daarachter. Ik verving net de Line6 delay door de MXR Carbon en merkte dat ineens ALLE pedalen in volume toenamen wanneer ik ze activeerde en de BadCat aan stond. De BadCat uit (TB) had natuurlijk geen effect.
    Ik dacht, hee... het zijn nu allemaal true bypass pedalen waar de BadCat voor hangt, die Line6 heeft een always on buffer.

    Het is dan geen kwestie van to buffer or not to buffer maar meer van wie, waar en wanneer.
    Het zijn dingen die fabrikanten je niet vertellen want het is een ingewikkeld verhaal en je verkoopt en zeker niet meer buffers door.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 18 juni 2017 om 15:00
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ga vanmiddag eens kijken hoe hij reageert met een volume, zo hard als mogelijk is thuis, met een Trainwreck Liverpool.
    147-c Guitars

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Duidelijk verhaal Jan, weer wat geleerd.
    You can't be a vet. You rock too much.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ga vanmiddag eens kijken hoe hij reageert met een volume, zo hard als mogelijk is thuis, met een Trainwreck Liverpool.
    TW voluit was niet echt te doen. Wel mijn Champ op standje "1 watt" voluit kunnen zetten en mijn andere champ (El41, ECC83), 3-watter, voluit gehad. Fuzz blijft gek genoeg hetzelfde van karakter met en zonder buffer als ie was op laag volume. Dus voor mij blijft er een buffer voor staan.

    Zonder buffer is ie modderig en veel te donker en reageert ie heel slecht, abrubt om de input, met buffer helder, strak, goede respons.
    147-c Guitars

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Hier een leuk filmpje van iemand met ook een sho voor de fuzz. Zelfde resultaat.

    https://youtu.be/UIaDWcIE1Xg
    147-c Guitars

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Wat een zinvol topic dit! 👍


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Wat een zinvol topic dit! 👍


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Ja, sorry, dat was niet de intentie.

    :-)

    Wilde alleen even roepen dat het de moeite waard kan zijn, bij een fuzz die niet lekker klinkt, er een buffertje voor te zetten. Met dank aan de tip via FB.
    147-c Guitars

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    TW voluit was niet echt te doen. Wel mijn Champ op standje "1 watt" voluit kunnen zetten en mijn andere champ (El41, ECC83), 3-watter, voluit gehad. Fuzz blijft gek genoeg hetzelfde van karakter met en zonder buffer als ie was op laag volume. Dus voor mij blijft er een buffer voor staan.

    Zonder buffer is ie modderig en veel te donker en reageert ie heel slecht, abrubt om de input, met buffer helder, strak, goede respons.
    Als een buffer het gewenste resultaat geeft gewoon doen zou ik zeggen. Zelf heb ik een 'fuzz face' Fulltone 69 MKIII germanium fuzz welke juist zonder buffer ervoor (heb ik ook geprobeerd) juist helder en met terugdraaien van mijn strat volumeknop goed opschoont zonder muddy te worden. Maar dan heeft mijn strat ook wel een treble bleed mod wat helpt. Ik speel niet heel vaak met fuzz maar waneer ik deze om de zoveel tijd weer aansluit blijft het toch wel een lekker drive effect :-)

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ik heb mijn 69 kloon per ongeluk 24 volt gegeven. Die is dood. Hopelijk is alleen de icl7660s gesneuveld. Maar eens fixxen en kijken hoe die het doet. Bij mij was het zonder buffer maar matig.
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top