Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard Oude snaren nieuw leven in blazen

    In het verleden had ik al geprobeerd om mijn snaren te koken in allerlei substanties maar ik hoorde quasi geen verschil. Allerlei voor-en-na youtube videos tonen dit ook aan.
    Plus, voor de prijs van een pakje 6-strings loont het de moeite niet. Voor bassnaren ligt dat misschien wel anders.

    Maar nu kwam ik toevallig een paar videos tegen die een andere methode tonen. Na al mijn mislukte pogingen was ik erg sceptisch, maar aangezien je hierbij niet eens je snaren eraf hoeft te halen en het maar een minnut of twee duurt wilde ik me toch nog een keer laten teleurstellen.

    Het tegendeel dus! Ik snap de logica erachter maar stond toch versteld hoe 'zingy' mijn oude doffe snaren terug werden. Ze klinken niet helemaal als nieuw maar het komt in de buurt!

    Tip wordt getoond op 2:30



    Hier op 2:50
    Laatst gewijzigd door jan7; 14 juni 2017 om 18:03

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Je slaat inderdaad het vuil er uit, maar ze worden toch ook relatief snel terug dof.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3

    Standaard

    Voorlopig niet sneller dan bij nieuwe snaren.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.357

    Standaard

    Volgens mij komt dit omdat de windingen bij de frets en de topkam plat worden.
    Na deze truc zit er bij de frets weer een ronde winding,dat zal echter maar een tijdelijk effekt zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Vraag me af of dat gepluk wel goed is voor de fretjes, brugzadeltjes en topkam.....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Vraag me af of dat gepluk wel goed is voor de fretjes, brugzadeltjes en topkam.....
    Dit. En wat met m'n fretless bass waarbij de snaren zo tegen de toets aan klapperen?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dit. En wat met m'n fretless bass waarbij de snaren zo tegen de toets aan klapperen?
    Vreselijk! Ik zou er nachtmerries van krijgen.

    Waarom bezuinigen op snaren vraag ik me af.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Volgens mij komt dit omdat de windingen bij de frets en de topkam plat worden.
    Na deze truc zit er bij de frets weer een ronde winding,dat zal echter maar een tijdelijk effekt zijn.
    Dan zou je het effect niet horen als je een open snaar speelt...
    Maar dat idee van ingedeukte windingen heb ik ook wel ooit overwogen en de snaar toen eens 180 gedraaid/geroteerd, maar dat gaf geen verschil.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Vraag me af of dat gepluk wel goed is voor de fretjes, brugzadeltjes en topkam.....
    Voor topkam en zadels maakt het weinig uit lijkt me, over de fretjes zou je kunnen twijfelen. Maar fretten en benden doen ze volgens mij ontieglijk meer verslijten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dit. En wat met m'n fretless bass waarbij de snaren zo tegen de toets aan klapperen?
    Stop er een stuk karton onder? Of gewoon elke maand nieuwe snaren kopen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Waarom bezuinigen op snaren vraag ik me af.
    Omdat bassnaren duur zijn en omdat je gitaarsnaren vervangen een klote klusje is? (Ik heb hier een aardige voorraad snaren en toch kom ik er niet toe...)
    Omdat je met deze simpele truk op een minuut terug snaren hebt die voor 80% nieuw klinken? (Net goed, niet te nieuw, want dat is te zingy en niet te oud want da's te dof)

    Heeft iemand het al geprobeerd?
    Laatst gewijzigd door jan7; 16 juni 2017 om 23:17

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of alleen het even ontspannen van de snaren hetzelfde resultaat heeft, want dat kletteren tegen de fretten kan ik niet plaatsen, dat dat iets uit zou maken...

    Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woldhek Bekijk bericht
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of alleen het even ontspannen van de snaren hetzelfde resultaat heeft, want dat kletteren tegen de fretten kan ik niet plaatsen, dat dat iets uit zou maken...

    Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
    Dat ontspannen zou ik niet proberen want je bent er snel een halve dag aan bezig en de nek gaat ook helemaal krom trekken. Dat kletteren zorgt er ervoor dat de electronen in de snaren terug op hun oorspronkelijke plaats zitten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top