Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Fret-vlak-vraag

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard Fret-vlak-vraag

    Ik ben me aan het orienteren op hoe het fret werk op de (elektrische) nek te doen, vanaf re-fret tot crowning etc.

    Ik zie op YT mensen met een notched-straight-edge controleren of het hout van hun hals recht is.
    Ik vraag mij af waarom dit belangrijk is, aangezien het uiteindelijk alleen om de frets gaat. Ik kan me voorstellen dat je op deze manier mogelijk meer van de frets afhaalt als je ze vlakt, dan wanneer je gewoon alleen de frets oplijnt...?

    Ik heb inmiddels wat gereedschap gekocht en zit nu af te wegen of ik ook een notched-straight-edge moet hebben of dat een gewone ook voldoet.
    Ook twijfel ik tussen een leveling-beam en een radius-block. Voor beide hoor ik voor en nadelen op de diverse YT kanalen...

    Barst los.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Goed topic! Zit zelf ook een beetje in het proces met mijn eerste zelfbouw. Daarom heb ik verleden maand dit setje gekocht bij Crimson Guitars. Heeft lang op zich laten wachten maar is eergisteren eindelijk gelevered.

    Volgens mij controleer je met de notched-straight-edge voordat je begint of de nek rechtstaat (bol/hol via trussrod) omdat je anders je frets gaat vlakken in een bepaalde positie van de nek, terwijl je dat op dat moment net niet wilt. Verder kan je er ook mee controleren of een nek getordeerd is of niet.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ok, torderen is iets waar je van te voren op moet letten, maar waarom zou de nek (hout) recht moeten zijn, als het uiteindelijke doel is om de frets recht te krijgen. Het maakt dan toch niet zo uit als het hout 'onder' elke fret niet exact op 1 lijn ligt...?

    Mijn punt is dus, dat je met een (niet-notched) straight-edge kijkt of de frets 'recht staan' en van daaruit gaat vlakken.
    Als je een volledig scalloped neck hebt, wordt dat werken met een notched-straight-edge sowieso dubieus...

    EDIT: aangenomen dat alle frets er goed in zitten (seated) natuurlijk!
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Voordat je aan de gang gaat: mocht je een dikke neck hebben, ebben toets en geen dual action trussrod en dunne snaren dan kan het wijs zijn eerst de hals ietsjes op te spannen, dan vlakken van de toets, fretten en daarna rechtzetten en vlakken van frets. Soms willen frets de hals wat bol zetten, zeker in het hardere ebben.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Overigens gebruik ik alleen een hele strakke waterpas of fretlineaal ter controle
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    @humbucker: ja, precies. Gewoon zo. Waarom zie ik dan iedereen aanklooien met zo'n notched-straight-edge?

    @TR: Hoe weet je zeker of je waterpas exact recht is...?
    Nou ben ik niet zo van het mierenn**ken maar een bepaalde mate van precisie is hier wel belangrijk, denk ik.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    @humbucker: ja, precies. Gewoon zo. Waarom zie ik dan iedereen aanklooien met zo'n notched-straight-edge?

    @TR: Hoe weet je zeker of je waterpas exact recht is...?
    Nou ben ik niet zo van het mierenn**ken maar een bepaalde mate van precisie is hier wel belangrijk, denk ik.
    Mijn waterpas is in iedergeval recht heb ik proefondervindelijk ontdekt. Ik vlak er ook mee.
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    @TR: Hoe weet je zeker of je waterpas exact recht is...?
    Met een touwtje.

    Goede vraag trouwens; er zijn heel veel waterpassen die inderdaad niet kaarsrecht zijn.

    Ik gebruik zelf voor controle zo'n geslepen en geslepen stuk staal dat perfect recht is, weet niet meer hoe dat officieel heet.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Een "rij" als ik me niet vergis.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top