Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Marshall JTM60: weinig vermogen?

    Hallo,

    Ik ben sinds een dag in het bezit van een Marshall JTM60. Hiervoor had ik een Laney VC15 maar was op zoek naar een versterker met meer vermogen.
    Wat me opvalt is dat ik de versterker vrij hard moet zetten (lees: clean volume 6 en master volume ook ongeveer 6) om hetzelfde volume te krijgen als mijn VC15 op 3!!
    Zou dit een kwestie van oude buizen kunnen zijn? Voorzover ik kan zien branden alle buizen (6 stuks).
    En enig idee of er een goede 'buizenampdokter' in de buurt van Deventer zit?

    Bedankt alvast voor jullie reacties!
    Max

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Hoe klinken ze beiden voluit? Kan aan het verloop liggen. Stand van een potmeter zegt mij persoonlijk niet veel.

    Beginnen ze met ongeveer gelijk volume op te breken? 60 watt is ook niet 4x zo hard als 15 watt. Het verschil is niet zo heel erg groot.
    147-c Guitars

  3. #3

    Standaard

    Ik kan ze niet meer vergelijken omdat ik de Laney heb geruild tegen de Marshall...
    De Laney heb ik nooit verder open gehad dan 5 (halverwege) omdat het geluid al erg hoog was en schel (door de 10 inch speaker).
    Ik heb net de Marshall op 6 (clean volume) en 8 (master volume) gehad. Gaat dan wel hard maar had eigenlijk toch wat meer verwacht van een 60 watt amp...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Had die Laney één volumeknop? Zo ja, dan moet je vergelijken met een volledig opengedraaide mastervolume. Kanaalvolume op 6 is meestal wel standje opbreken inderdaad. Met de master regel je het totaalvolume.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Klinkt meer als dat er iets niet goed is met die Marshall


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Het is idd zo dat de ene amp heel anders kan reageren dan de andere. Je kan pas prestatie's vergelijken op het punt van opbreken. Als de ene amp is uitgerust met een lineaire volume regelaar dan geldt daar een heel andere potmeterstand voor dan waneer een amp is uitgerust met logarithmische potmeter. Die laaste gaat pas in het laatste deel flink in volume toenemen. Verder kan er nog een verkeerde buis in de marshall zitten. Dit wordt vaak gedaan om de gain iets terug te brengen naar een lager niveau. Alles is mogelijk dus maar als je het echt wil weten dan rest je alleen een vermogensmeting, op de rollenbank zeg maar.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7

    Standaard

    Dank voor de reacties!
    Het lijkt me inderdaad beter dat ik er naar laat kijken.
    Cluseau (Frans, dacht ik?), jammer dat je in Den Haag zit, dat is toch wel een eindje rijden voor mij (Deventer). Weet jij misschien kenners/reparateurs die meer bij mij in de buurt zitten?

  8. #8

    Standaard

    Ik kwam eens een Marshall tegen waarvan het 1&ander niet goed werkte. Hij had lang stil gestaan en de buisvoeten waren wat geoxideerd: slecht contact. Opgelost door de buizen even te "wiebelen", dus vinger op de buis en voorzichtig cirkeltjes draaien. Uiteraard UITgeschakeld en afgekoeld. Proberen waard...


    Sent from iPhone 12S ( ಠ◡ಠ )

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Dan kun je beter de buizen er een paar keer in- en uithalen, of beter nog: reinigen. Met wiebelen maak je de contacten in de buisvoeten misschien wijder. Gevolg: losser en slechter contact.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 14 juni 2017 om 08:41

  10. #10

    Standaard

    En nogmaals dank voor de tips!
    Maar ik denk dat ik er beter aan doe om de amp een keer grondig te laten checken. Maar als google op versterkerreparateurs dan kom ik maar bitter weinig namen tegen...
    Iemand nog suggesties voor reparateurs in Overijssel of in de buurt van Deventer?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top