Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Jazzmasters: American Vintage '65 of Road Worn 60's

    Ik ben al sedert een aantal jaren wat aan het rondkijken voor een Jazzmaster.

    Na heel wat lees- en zoekwerk, kwam ik toch tot de conclusie dat het vooral het 'vintage' jazzmaster geluid is wat mij aanspreekt. Hierdoor bleven er nog twee modellen over:

    De Road Worn 60's;
    http://shop.fender.com/en-BE/electri...0.html#start=1

    De American Vintage '65:
    http://shop.fender.com/en-BE/electri...0.html#start=1

    Deze hebben best wel wat gedeelde eigenschappen, onder andere dezelfde pickups. Het prijsverschil is daarentegen ook wel aanwezig. De Road Worn (die Mexicaans is) valt wel te vinden voor €1200 terwijl de American Vintage eerder €1900 zal zijn. Hiervoor krijg je in ruil dan wel een hardshell case ipv gigbag etc., maar toch, nog steeds een dikke €500 verschil dus.

    Aangezien er over beiden niet echt superveel te vinden valt, vroeg ik mij af of het kwaliteitsverschil de prijs rechtvaardigt. Vooral over de Road Worn vind ik namelijk behoorlijk weinig terug.
    Iemand die ervaringen heeft met één van beide, of beide?

    Momenteel speel ik al een tiental jaar op een Telecaster van ongeveer €500, en hoewel ik wel vaak speel, ben ik geen overdreven getalenteerd gitarist. Ik vraag mij dus ook wel wat af of die American Vintage niet wat parels voor de zwijnen zou zijn.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2004
    Locatie
    In The Shadows
    Berichten
    20.026

    Standaard

    Msschien niet helemaal het antwoord war je op zit te wachten, maar zeker in het geval van Jazzmasters moet je ze echt uitproberen. De Jazzmasters zijn behoorlijk eigenzinnig, je moet er een klik mee hebben. Prijs zegt dan niets, ik zelf speel op een Classic 60s Jazzmaster Lacquer die ik lekkerder vond spelen dan de duurdere Troy van Leeuwen signature, terwijl die qua specs ook niet verschrikkelijk veel verschillen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    AV'65 heeft een dikkere hals (van voor tot achterkant), terwijl de roadworn & classic lacquer een dunne C-shape hebben. Ook is het vibrato-systeem van de AV veel beter, met een betere veer, en bovendien met een "locking functie".
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Het probleem is dat je ze in gewone shops amper tegenkomt. Ik zie er hier eigenlijk zelden meer dan 1 in een winkel hangen. Het beste zou natuurlijk zijn als je ze langs elkaar zou kunnen testen. Ik heb zelf een 70ies jazz gehad en dat was een topgitaar, maar als je ze al vind gaat die ook niet onder de 2200 € weg. Qua nieuwe gitaren vind ik de American Vintage series toch duidelijk een paar niveaus hoger dan de Mexicaantjes. Ik heb zelf een Avri strat en MIM tele en die strat is na 8 jaar nog volledig origineel, terwijl er aan de mex al redelijk wat gemod is.

    Kortom, als de centen er liggen en je moet er geen boterham minder voor eten zou ik gaan voor een Avri. Ongeacht je niveau.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Keymusic in StNiklaas heeft ze allemaal op voorraad (fysiek in de winkel zelf: bepotelbaar)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Kees Dee in Amersfoort heeft ook een relatief zeer grote Fender collectie


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  7. #7

    Standaard

    Goede tips hier alvast!
    Mijn probleem was inderdaad dat ik ze nergens kan uitproberen (alleszins niet naast elkaar). Op het eerste gezicht ook niet in Keymusic Sint-Niklaas, wat voor mij wel te doen is gezien op anderhalf uur van waar ik woon. Ik had er trouwens geen idee van dat daar zo'n gigantische muziekwinkel was!

    Wat ik wel zag is dat ze bij Keymusic de 60's laquer hadden, die als ik mij niet vergis exact dezelfde gitaar is als de road worn?
    In principe ben ik er eigenlijk tegen om een 'beschadigde' gitaar te kopen, maar gezien het prijsverschil, de eerder subtiele relicing en het feit dat ik die matte lak wel mooi vind, wil ik het wel overwegen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Die zijn identiek ja. Die lacquer is er wel alleen maar in dat surfgroen (moet je voor zijn)

  9. #9

    Standaard

    In Bax Antwerpen hebben ze doorgaans ook wel een paar Jazzmasters hangen (al zie ik dat de 65 er momenteel niet hangt).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top