Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Neem 2 9V batterijtjes en knoop de minnen aan elkaar. Hou je dan 18V over op de plussen?
    Nee dat niet...

    Maar de polariteit van een trafo is toch alleen relatief tussen input (primair) en output (secundair)? Het anti-serieel (of parallel) zetten heeft toch alleen effect op de (tegen)fase van de uitgang?

    Hmm, ik wil dit onderwerp ook niet doodknuppelen, ik ga nog wel wat studeren online.
    Dank iig voor de uitleg.



    Terug naar het topic:
    Belangrijker is dus de impedantie verhouding tussen primair en secundair dan de uiteindelijke absolute waarde. Daarin wel meegenomen dat als de impedantie van de ingang heel erg afwijkt (mismatch) er veel signaal verloren gaat (tot je niks overhoudt).

    Zoals ik al zei, zitten er primair ook nog een aantal weerstanden in - die ik nog niet heb uitgezocht (schema lijkt niet online te vinden). Ik zal ze vanavond even 'uitpiepen'.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Zoals ik al zei, zitten er primair ook nog een aantal weerstanden in - die ik nog niet heb uitgezocht (schema lijkt niet online te vinden). Ik zal ze vanavond even 'uitpiepen'.
    Er zal toch wel meer in zitten dan een paar weerstanden? Een trafo aansturen met een instrument niet echt handig. Een trafo voor een microfoon is wel bekend.

    Wat de trafo eigenlijk doet is [veel stroom / weinig spanning] omzetten naar [minder stroom / meer spanning]. Eigenlijk gebeurd het omgekeerde bij een uitgangstrafo van de buizen eindtrap. Zou je een speaker van 4k kunnen wikkelen dan is de trafo in principe overbodig. Beetje lullig voor de gebruiker met die hoge spanningen, dat dan weer wel.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Dan heb je toch nog steeds 9v maar dan parallel, tussen de plussen en de minnen. Zelfde spanning, kan alleen meer stroom leveren?
    Now way.

    Als je twee paardjes met de staart aan elkaar gebonden even hard laat trekken komen ze toch ook niet van hun plaats .
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Er zal toch wel meer in zitten dan een paar weerstanden?
    Nope. Het is een passieve DI-box en naast wat schakelaars (o.a. Ground-lift) en connectors (Jack en Xlr) zitten er 3 weerstanden en 1 trafo in (per kanaal). That's it.

    Ik ben bekend met het transformeren van spanning/stroom van een trafo. Mijn vraag ging vooral over de impedantie en het effect van het kiezen van andere waarden...
    Laatst gewijzigd door obiwanjacobi; 8 juni 2017 om 13:48
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Mijn vraag ging vooral over de impedantie en het effect van het kiezen van andere waarden...
    Een verkeerde impedantie heeft ook veel invloed op de frequentie karakteristiek. Zeker bij capacitief gekoppelde uitgangen is een juiste afsluiting belangrijk. Impedantie veel lager dan normaal geeft vermindering van laag.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Now way.

    Als je twee paardjes met de staart aan elkaar gebonden even hard laat trekken komen ze toch ook niet van hun plaats .
    Oh wacht. .. tussen de plussen gezien. Ik dacht tussen de minnen (samen) en de plussen (samen)
    147-c Guitars

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Maar de polariteit van een trafo is toch alleen relatief tussen input (primair) en output (secundair)? Het anti-serieel (of parallel) zetten heeft toch alleen effect op de (tegen)fase van de uitgang?
    Marc, neem me niet kwalijk maar jij hebt helemaal gelijk natuurlijk. Als je de secondaire kant dan aansluit volgens gelijke polariteit zou je geen output hebben maar primair loopt er natuurlijk altijd stroom. Ik weet niet waar mijn gedachtekronkel vandaan is gekomen maar na een nachtje slapen isie weg

    Shame on me
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Pfff, gelukkig ik snap het nog

    Geen probleem hoor, we hebben allemaal we eens een hickup

    Thanx!
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik heb net de cheapo ebay trafootjes binnen gehad en even getest.

    Twee trafootjes anti-serieel lijkt prima te werken.
    Deze trafootjes (die rode) hebben alleen geen frequentie bereik dus er was wat minder hoog en laag ten opzichte van de originele.

    Als er mensen nog suggesties hebben voor welke trafos een beetje knap werk doen voor niet al te veel...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top