Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Het ligt vooral aan de setting waarin de audiotrafo's worden gebruikt.

    Als de impedantie die aan de secundaire kant hangt te hoog is kan het zijn dat de trafo op hoge frequenties onvoldoende gedempt is. (ringing)

    Als de impedantie die aan de secundaire kant hangt te laag is verlies je signaal, vooral hoog.

    Als de bronimpedantie van het ding wat de trafo aanstuurt te hoog is verlies je signaal, vooral bas, maar vaak ook hoog. Ook zul je sneller vervorming krijgen. (distortion) Het is dus heel belangrijk dat de impedantie waarmee de trafo wordt aangestuurd laag genoeg is. Met alleen een pickup van een gitaar kun je niet echt goed een trafo aansturen. Het signaal moet gebufferd worden.

    600 Ohm wordt weinig meer gebruikt. De ingangsimpedantie van apparaten is over het algemeen 10k of meer. Ik denk dat je het meeste hebt aan 10k:10k trafo's.

    Als je flink lange kabels aan wilt sturen kun je beter voor 600 Ohm uitgang gaan.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ja 10k zie je ook veel.

    Ik heb inmiddels ook geleerd dat de opgegeven impedantie de AC waarde is (welke frequentie ze daarbij gebruiken weet ik niet - 1kHz?) en dat dit hoger is dan de DC weerstand die je met je DMM meet...

    Die cheapo 600:600 ohm trafootjes van ebay meten DC net boven de 100 ohm (als ik me goed herinner)...

    Ik heb getest op de MIC ingang van mijn mengtafeltje - ik weet niet wat daar de ingangsimpedantie van is, maar met de originele trafo's die er nog in de Direct Box zaten, klonk dat best ok - en zo is het gebruik volgens mij ook bedoeld. Het signaal is ook zachter om op MIC level uit te komen.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Ik heb inmiddels ook geleerd dat de opgegeven impedantie de AC waarde is (welke frequentie ze daarbij gebruiken weet ik niet - 1kHz?) en dat dit hoger is dan de DC weerstand die je met je DMM meet...
    De opgegeven waarde is de waarde waar de trafo voor ontworpen is. Dat kun je niet meten maar het hangt wel samen met de DC weerstand. Vaak is de impedantie zo'n 10 maal de DC weerstand. Pas trouwens op met het meten van de DC weerstand van kleine signaaltrafo's, bij gevoelige (dure) modellen is de teststroom van de DMM voldoende om de kern te magnetiseren met vervorming van je signaal tot gevolg.

    De impedantie van een trafo is dus niet meetbaar, het is slechts een indicatie bij welke impedantie de trafo een acceptabele overdracht levert. Verlaging van de bronimpedantie t.o.v. de waarde van de trafo geeft altijd een zuiverdere overdracht. De bronimpedantie van de meeste moderne apparatuur is rond de 100 Ohm.

    Een trafo met een hoge primaire impedantie is makkelijker te sturen dan een trafo met een lage.
    Een trafo met een hoge secundaire impedantie levert een groot signaal maar heeft moeite met het aansturen van lage impedanties (lange kabels)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Die cheapo 600:600 ohm trafootjes van ebay meten DC net boven de 100 ohm (als ik me goed herinner)...
    Mooi voorbeeld: de DC weerstand is een vrij groot deel van de opgegeven impedantie. Gebruik je ze dus om iets van 600 Ohm aan te sturen, krijg je een beetje verlies over het hele spectrum. (DC weerstand heeft over het hele spectrum dezelfde impedantie) Gebruik je ze echter om 10k aan te sturen, dan merk je niets van het verlies. Die DC weerstand is een afweging van de ontwerper. Als je hem lager wilt maken krijg je ofwel een kleiner frequentiebereik, of je moet een duurdere constructie kiezen.

    Verder: de trafo's zijn vrijwel alleen maar bedoeld om brom te voorkomen. (galvanische scheiding)

  4. #24
    Junior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    15

    Standaard

    Audiotransformatoren mijn interpretatie.In de reeks van transformatoren maak ik onderscheid tussen
    ijzerkern,luchtkern en ferrietkern. Dit om even te verduidelijken dat degene die ons als gitaristen hoofdzakelijk aanbelangen zijn "impedantietransformatoren" dit om een zo goed mogelijke aanpassing te krijgen tussen onze gitaren of microfoons en onze versterker of mengpaneel. Zonder te veel technisch te worden ben ik even in mijn gear gaan snuffelen en volgende waarden komen regelmatig terug . vb: guitaar 470Kohm tot 1Mohm, micoro, 200 ohm 600 ohm, (meesf gangbare types)
    Als we nu verder kijken naar actuele DAWsof mengpanelen zien we daar oor mic input 1,5Kohm, voor jack TRS 15Kohm, voor XLR 4,8Kohm, voor Ja k HiZ 500Kohm, balanced out 1kohm en unbalanced 50K.Naargelang uw gear is het dus wenselijk even na te gaan hoe u installatie er uitziet en welke koppelingen mogelijk kunnen verbeterd worden door gebruik te maken van eenq audiotransfo.
    vb guitaar 470k mengtafel 15k hieruit zou volgen dat de transfo een wikkelverhouding moet hebbenvan 31.3. Als je met een DMM een spoel (hier primaire of secundaire aansluiting) meet, kun je alleen de DC weerstand meten van de draad mogelijk enkele ohms maar dat geeft geen enkele indicatie die bruikbaar is voor onze doelstellingen daar ons signaal een wisselspanning is als is het maar enkele millivolt.@ om een inzicht ke krijgen ga even gerug naar " @zou dit wat zijn waar in de link een duidelijke info word gegeven over dezetransfo: even analyseren Turn 3.6:1+1 dwz dat de wikkelverhouding van primair en secundair ongeveer 3.6-is. Wie wil narekenen primaire 3k en een secu daire 250 de formule is Vkwvan 3000/250 of vierkantswortel van 12 = 3,465.De 1+1 wz meer dan 1 secundaire en in dit geval gelijk.
    Verder in de info frequentie bereik van 200 hztot a15khz dus zeker in het vocale en gitaargebied.
    Staat nog aangegeven primaire resistance 78,5 ohm bij 100 hz en secundaire weerstand 23ohm bij 100 hz.is dus de wisselstroomweerstand bij deze frequentie.Een transfo 600:600 is dus een 1/1 maar een voordeel is wel een galvanische scheiding
    Even de gear checken alvorens met transfo te beginnen
    grtjs
    riske

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door riske Bekijk bericht
    ... vb guitaar 470k mengtafel 15k hieruit zou volgen dat de transfo een wikkelverhouding moet hebbenvan 31.3. ...
    Hola! Voor impedanties werkt dit niet zo. Of ik begrijp deze Google translate-post niet, dat kan ook.

    Met een transformator transformeer je spanning en dan heb je te maken met de wikkelverhouding die je zo kunt delen. Een trafo transformeert ook zeker impedanties maar dan gaat dat wel in het kwadraat.

    Van 470kΩ naar 15kΩ is de wikkelverhouding √(470kΩ / 15kΩ) = 5.6
    Laatst gewijzigd door Plant; 20 juli 2017 om 21:14
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #26
    Junior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    15

    Standaard

    ok juist, de formule regel is niet af .maar in de 'inleidings zin staat het wel
    of 5,6xb5,6= 31,3

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top