Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard Wat is het effect van de verschillende impedanties in een audio trafo

    Ik vroeg me af waarom je voor de ene waarde of de andere waarde zou kiezen bij een audio trafo.

    Ik heb het niet over OTs in buizen amps, maar meer de kleine trafootje in een (passieve) DI-box.
    Ik zie veel 600 ohm maar verder zoeken kom je ook trafos van >100k tegen of rond de 8 ohm...

    Concreet: ik heb een 4-kanaal DI-box waar twee kanalen het niet doen omdat de trafo ontbreekt
    De andere 2 zijn identiek en hebben ongeveer 1k1 primair en 150 ohm secundair met center tap (2 x 75 ohm). Unbalanced in, balanced out.

    Ik kan proberen om 2 dezelfde trafo's te vinden of er gewoon 4 nieuwe in te zetten van gelijke waarden. De vraag is dus, maakt het nog veel uit hoe die waarden worden gekozen? Is de 150 ohm standaard voor recording?
    Er zit op de primair een attenuation schakelaar met 3 weerstanden (3-standen) => ik moet nog uitzoeken hoe die precies geschakeld zijn...
    Laatst gewijzigd door obiwanjacobi; 7 juni 2017 om 17:27
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Heb er geen verstand van, maar het gaat toch om de galvanische scheiding? Dan maakt het niet uit, als ie maar goed is.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Door een audio trafo te gebruiken isoleer je het signaal van de (voor)versterker. En dus ook geen last krijgt van ground loops ed.
    De verhoudingen liggen er een beetje aan wat je wilt. als de uitgangsimpedantie van de bron bijv. 50K is dan wil je graag de de trafo een gelijke impedantie krijgt voor de de beste matching.
    De versterker echter verwacht een bepaalde impedantie om optimaal te werken. Stel die is 10K dan wil je een audio trafo van 50K:10K.
    Daar zijn verder allerlei formules voor om de juiste wikkel aantallen te berekenen. En daarna vraagstukken als dikte koperdraad, ruimte op de spoel enz enz.
    Een 8 ohm trafo zou je bijv kunnen gebruiken om parallel op een speaker te zetten en een betere uitgangsimpedantie te krijgen voor de (whatever) apparaat waar je de speaker in wil voeren.
    150Ohm voor recording hoeft niet per se omdat het uiteindelijk om de transformatie van de ene impedantie naar de andere gaat.
    Dus stel 150:1K1 en je hangt 11K impedantie op de 1K1 dan wordt die 150 ook met 10 vermenigvulgd naar 1K5.
    De bouwers van dit soort boxen zullen eerder kiezen voor standaard modellen omdat dat de kostprijs enorm reduceert. Of je nu 100.000 x een trafotje als standaard model hebt of 500x custom moet laten maken.
    Nico


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    @tmms: Bij een DI box is scheiding soms handig ivm ground loops, maar het gaat vooral om de omzetting van een unbalanced signaal (bijv. gitaar) naar een balanced signaal (zoals van bijv. een mic).

    De impedantie van de trafo die wordt gebruikt heeft effect op de belasting of belastbaarheid van het ingangs/uitgangssignaal. Daar gaat de vraag over.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik snap het nog niet.
    Als je een gitaar in 1k1 Ohm prikt, verlies je dan niet veel signaal?



    Kan ik 2 trafos van 600:600 Ohm aan de primaire kant in (anti) serie zetten (1k2) unbalanced en secundair een centertap maken van 2x 600 Ohm balanced? -ervan uitgaand dat de uitgangsimpedantie minder kritiek is dan de ingangsimpedantie...

    (600:600 zijn heel goedkoop te krijgen - geen idee van frequentie bereik )
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Het is de andere kant die bepaalt of je echt 1K1 ziet. Ter vergelijking een OT in een buizenbak. Is hetzelfde verhaal.
    Stel ik hang aan een 5K:8R trafo een 4 Ohm speaker. Hierdoor wordt de 5K gehalveerd omdat de verhoudingen vastliggen. Het gevolg van dit alles is dat de loadlijn (5K nu ineens 2K5 wordt). Dus veel steiler. En als de 5K perfect was ga je nu vermogen inleveren.
    Maar als je een 1K1 in de gitaar prikt terwijl de gitaar zelf 10K is, dan 'ziet' de ingang van de versterker +/- 5K. Hoe dat uitpakt ligt verder aan de versterker.
    Nico


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Ik snap het nog niet.
    Als je een gitaar in 1k1 Ohm prikt, verlies je dan niet veel signaal?



    Kan ik 2 trafos van 600:600 Ohm aan de primaire kant in (anti) serie zetten (1k2) unbalanced en secundair een centertap maken van 2x 600 Ohm balanced? -ervan uitgaand dat de uitgangsimpedantie minder kritiek is dan de ingangsimpedantie...
    1- de impedantie van een gitaar is ongeveer 1 meg. Belast je dat met 1k1 dan hou je dus niets over.

    2- als je twee trafo's anti serie (is tegenfase) zet zal er geen signaalstroom door de primaire wikkelingen lopen.

    3- 150 ohm ken ik eigenlijk niet als standaard. Wel 600 ohm of zoals op mijn generator 2x 300 ohm.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    2) snap ik niet - het is duidelijk dat ik nog wat kennis mis op dit gebied.

    Ik zou denken dat als ik de primaire kant van twee trafos anti-serieel aan elkaar hang dat de secundaire kant dan tegengestelde signalen maakt...? (en dat dit verder geen gevolg heeft voor de primaire kant)

    Wat mis ik?
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Neem 2 9V batterijtjes en knoop de minnen aan elkaar. Hou je dan 18V over op de plussen?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Neem 2 9V batterijtjes en knoop de minnen aan elkaar. Hou je dan 18V over op de plussen?
    Dan heb je toch nog steeds 9v maar dan parallel, tussen de plussen en de minnen. Zelfde spanning, kan alleen meer stroom leveren?
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top