Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23
  1. #11
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik vind het wel relevant om zoiets te analyseren. Ik bedenk zelf ook vaak van die riffs die theoretisch niet direct te plaatsen zijn. Toch vind ik het goed om te analyseren hoe het theoretisch zit zodat je weet met welke ladder je erover heen kan spelen voor piano riedels bijvoorbeeld.

    He Harald hoe denk jij hierover?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Je kunt ook weten welke ladder je moet spelen zonder de juiste akkiordenbenamingen. En met all resepct, er gebeurt in deze akkoordenreeks nou ook weer niet genoeg om een interessante analyse op los te laten. Het staat min kf neer jn Am met eventjes de b5 erin en eventjes uitstapje naar A harminish mineur

  3. #13
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik denk dat je over het bewuste akkoord de 7e modus van e harmonisch mineur kunt spelen omdat het nummer volgens mij in Am dorisch staat gezien de F# die aanwezig is in het basisthema. Allemaal gerelateerd aan G.

    Over die G#dim/D kun je dan de zevende modus van A harmonisch mineur spelen om daarna weer op te lossen naar A5(A mineur). Een kort uitstapje dus naar ladders afgeleid van C.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Dude je hebt echt te veel in Wikipedia gehangen met je zevende modus e harmonisxh mineur.

    A dorisch, A melodisch mineur waarbij de #7 slechts af en toe voorrkomt, whatever.

    Het is gewoon een tokkelstukkie met open snaren Brad

    En je blijft het maar een G# whatever noemen terwijl t echt smeekt om E7 genoemd te worden. Dominant weet je wel.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    7e modus van A harm mineur?? Onzin. Je bedoelt gewoon A harm mineur zelf.

  6. #16
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Het zevende trap akkoord van A harmonisch mineur is een G#dim. Bij A melodisch mineur een G#m7b5. Als je over het G#dim/D akkoord de A harmonisch mineur ladder van G# tot G# speelt klinkt het het goed.

    Voor mezelf vind ik het prettig die New wave riffs in een theoretisch perspectief te plaatsen. Die riffs zijn vaak spontaan tot stand gekomen. Maar voor verdere uitwerking kan theoretische kennis je ook op goede ideeen brengen. Wat mij altijd een beetje stoorde aan die jaren 80 New wave is dat ze vaak een heel album persten uit 2 akkoorden nummers.

    Dan denk ik, als je die nummers iets beter had uitgewerkt en iets meer variatie had gegeven dan waren ze veel beter geweest.
    Laatst gewijzigd door Brad; 7 juni 2017 om 12:29

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Het zevende trap akkoord van A harmonisch mineur is een G#dim. Bij A melodisch mineur een G#m7b5. Als je over het G#dim/D akkoord de A harmonisch mineur ladder van G# tot G# speelt klinkt het het goed. .
    Ja. Dus? Als je over het G#whateverwathetdusnietisdoejeditnuexpresdatnegere n? van A tot A speelt in A harm mineur ook. Of van E tot E. Enzovoorts. So wbat?. Klepel. Klok. Stop met Wiki links lezen en ingewikkelde jazztherie videos kijken en neem les van een goede leraar, schrijf je in op een conservatorium of ga gjtaarspelen.

    Ik ga nu met mijn rechtersok in discussie over akkoorden en toonladders. Dat is een stuk interessantwr.

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ach ik leg het even voor zoals het theoretisch in de basis wordt voorgelegd, ook door mijn leraren vroeger. En dat waren allemaal geschoolde jongens.

    Ik trek mij in de praktijk ook niet zoveel aan van modes. Ik pak meestal gewoon de parent scale en speel verder zoveel mogelijk op gevoel.

    Ik wist overigens niet dat je bij wiki ook serieuze kennis op kon doen over gitaarspelen.
    Laatst gewijzigd door Brad; 7 juni 2017 om 23:39

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik ben geneigd je G# whatever akkoord als een E7/D te zien, dus V7 trap. Het gevraagde akkoord pffff geen idee. Iets wat de V7 voorbereidt. Nornaliter een IV of een Ii of elfs bII maar ik vind dit uberhauot niet echt te volgen. Gesualdo weet dit wel.
    Ik zou die eerste drie akkoorden als i-III-IV in Am-iets nemen en de twee volgende als een VI-V.
    Je gevraagde akkoord is dan een F7 zonder grondtoon met een toegevoegde b (die daarna de kwint van V7 blijkt te zijn).

  10. #20
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik zie en hoor nu dat het 2e akkoord van de overgang eerder een E7/D inderdaad dan een G#dim/D.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top