Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 61

Discussie: Renaissance Parlor

  1. #21

    Standaard

    Dank, Hops!



    In een poging het frezen van een zwaluwstaartverbinding iets vlotter te laten verlopen dan voorheen (waarbij het nogal omslachtig was om de freesmal telkens naar de halshoek aan te passen)


    Een nieuw stel freesmallen gemaakt.



    Deze keer naar de maat van een freesbit met volglager



    En dus niet meer met een volgring op de zool van de freesmachine.



    Geeft iets meer nauwkeurigheid van werken.



    Na het nemen van de halshoek



    Ook de hals onder handen genomen.



    Helaas, alle nauwkeurigheid ten spijt.



    Bij het frezen van de hals de smalste kant van de staart voor de breedste maat genomen..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nice job Tee.

    een overconcentratie fout noem ik dat. met de concentratie even op het verkeerde onderdeel dan. Been there... many times

  3. #23

    Standaard

    Zoals je zegt, Barno: met volle aandacht fout rijden. En dan geconcentreerd vloeken..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Ah dat is wel echt heel hard balen en schelden! Gelukkig ben je al bezig aan een oplossing zo te zien, dus dat gaat wel goedkomen. Maar op dit soort momenten kun je wel janken.
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  5. #25

    Standaard

    Zonde inderdaad, 'gelukkig' zat er nog niet veel werk in de hals zelf?! Heb je nog genoeg lengte om een nieuwe zwaluwstaart te zetten?

    In mijn bouw van de Blueberry Burst ben ik tot de conclusie gekomen dat de breedte van de hals bij de 16e fret zo'n 4mm te smal is. Ik dacht met dit foutje (net te ver geschuurd met de spindel schuur machine) mee weg te komen, maar ik ben nog met het verwerkingsproces bezig om de hals opnieuw te moeten gaan maken.

    Gelukkig zat de zwaluwstaart op de hals en niet op de body omgekeerd.

    Succes met de bouw!!

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    Zonde inderdaad, 'gelukkig' zat er nog niet veel werk in de hals zelf?! Heb je nog genoeg lengte om een nieuwe zwaluwstaart te zetten?

    In mijn bouw van de Blueberry Burst ben ik tot de conclusie gekomen dat de breedte van de hals bij de 16e fret zo'n 4mm te smal is. Ik dacht met dit foutje (net te ver geschuurd met de spindel schuur machine) mee weg te komen, maar ik ben nog met het verwerkingsproces bezig om de hals opnieuw te moeten gaan maken.

    Gelukkig zat de zwaluwstaart op de hals en niet op de body omgekeerd.

    Succes met de bouw!!
    ik heb ooit geleerd dat je soms fouten moet overdrijven.
    stel je zou van elke kant een iets dikkere laag weghalen en met een contrasterende houtsoort opvullen, alsof het zo de bedoeling was?
    een soort van gelamineerde hals maar dan anders ;-)

  7. #27

    Standaard

    Met het risico in herhaling te vallen durf ik ook bij dit project beweren dat bij het bouwen van een gitaar de body of klankkast nog als een behoorlijk ‘leuk’, creatief en ontspannen onderdeel beschouwd kan worden.
    De hals wordt plots wat ‘ernstiger’. Moeilijker en nauwkeuriger.
    Om deze twee onderdelen aan elkaar te linken lijkt de term ‘huwelijk’ me een goede keuze. Er wordt wel eens gescholden en gescheiden (tot slot worden de meeste tragedies genoteerd bij de afwerking van het geheel, veel tranen en doden).
    In het béste geval landt het eindresultaat op 75% van je doel. Althans, tot zover mijn ervaring.



    De hals kon gered worden, maar niet zonder puntenverlies..














    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #28

    Standaard



    Frets ingezaagd



    Mensuur van 62,5 cm.



    En een 16" radius.



    En dan was het tijd om m'n fret press uit te proberen..



    Een stukje huisvlijt bestaande uit een lijmklem, wat volkern en een aangekochte fretmal uit messing.



    Eerste ervaring is alvast erg positief.



    En daar de klem 'haaks' gedraaid kan worden is ie misschien ook vanuit een klankgat te gebruiken?



    Hou ervan om de toets af te werken



    Vóór het verlijmen met de hals..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #29

    Standaard



    Het modified V halsprofiel



    Dat ik voor een eerste keer op de hals van de Maarten gezet heb



    Mag naar mijn gevoel een wat meer uitgesproken karakter hebben.


    Althans, dat heeft de hals van Black Tuesday me toch duidelijk gemaakt.



    En ook de overgang naar de vogelbek-verbinding mag daarbij beter uitgevoerd worden deze keer.



    Misschien dat bij dergelijk nauwkeurige werkjes mijn pas aangeschafte gereedschap aan de linkerkant goed van pas komt? Die bril? Die komt niet alleen goed van pas, die blijkt na één dag gewoon onmisbaar! Hoe ben ik er in geslaagd om zonder dat ding een gitaar te bouwen, vraag ik me nu af.

    Je kunt zo'n optivisor uiteraard bestellen bij de bekende Amerikaanse leverancier, maar een beetje speurneus vind de (Chinese?) fabrikant ervan op eBay. Tegen één zevende van de prijs, inclusief de vier verschillende lensgradaties (uitgevoerd in glas). Gratis verzending inbegrepen.



    Maar in wezen toont de vorige foto de test van de Renaissance-snor bovenop de headstock.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #30

    Standaard

    Ook deze wordt weer prachtig Tee!

    Niet te geloven eigenlijk. Ik kijk altijd maar uit naar een nieuwe post en als die er is kan ik alleen maar grijnzen en weet ik niets te zeggen...

    Bedenk dat de teller van jou bouwsels ook aardig begint op te lopen, niet? Zou wel eens benieuwd zijn naar een totaalplaatje. (Als je ze nog op één foto krijgt!)

    Ik ben het er absoluut mee eens dat de randinleg bij deze een goed idee was. Rond het klankgat zou ook mooi geweest zijn. Mooie fretpers ook. Zaag jij die volkern met je gewone tafelzaag? Niet te hard?

    Wat ook opvalt is dat er toch een paar custom tools binnensluipen in je werkplaats. Radius blok, fret-lat, vijl voor de uiteinden van de frets, ... Dat je nog niet klaar bent met gitaren waarschijnlijk. En dat vind ik alleen maar geweldig.

    K

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top