Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 61

Discussie: Renaissance Parlor

  1. #51

    Standaard

    Bedankt voor de suggestie, Hops. De ontwerpen van Barno kan ik zeker smaken, maar massieve, elektrische planken bouw ik niet zo graag (al bezit ik slechts één ervaring op dat gebied). In het beste geval waag ik me misschien ooit nog eens aan een Thinline of hollow body?

    Merci, Menk! Ook voor mij heeft een snor op een gitaar iets olijks. Op een mensenhoofd vind ik het vaak nog grappiger. Of op de combinatie van de twee.





    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Een archtop met resthout lijkt me wel een cool project voor heer Tee. Benedetto zelve heeft dat ooit gedaan met als resultaat een naar het schijnt heel goede gitaar waarbij te concluderen valt dat de bouwkwaliteit een stuk belangrijker is dan de aard van de materialen.

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Echt een fantastisch project dit! Zeer bewonderingswaardig
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Respect! zomaar uit het niks zo iets mooi gemaakt, met nog een verhaal er om heen ook.

    Hou je van de klank?

    Ook fijn dat je zelf je koffer bouwt. Geeft me moed om het ook eens te proberen
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  5. #55

    Standaard

    Dank voor de fijne reacties, Dootch en Rik!

    De koffer was een uitdaging die naar meer smaakt, maar een eventuele volgende ga ik waarschijnlijk in vilt bekleden, zal wellicht iets makkelijker werken dan het fluweel?

    Momenteel staan er trouwens twee van deze koffers te koop op eBay, de soort bekleding valt echter nog moeilijk te herkennen..

    WOOD-COFFIN-GUITAR-CASE

    Vintage-1800s-Martin-Parlor-Guitar-Coffin-Case

    Bij mij start een bouw meestal met het materiaal dat me toevallig voorvalt, al dan niet aangekleurd door een tot-de-verbeelding-sprekende achtergrond. De beperkingen die er vaak bovenop komen geven net een extra boost in de poging er de best mogelijke klank uit te halen.

    Of zo'n instrument nu mooi, goed, of volgens de regels klinkt? Dat kan ik als niet-muzikant onmogelijk beoordelen. Heb tot nu toe alvast nog niks gebouwd waar géén klank uit voortkomt..


    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 7 december 2017 om 12:01
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Dank voor de fijne reacties, Dootch en Rik!

    Of zo'n instrument nu mooi, goed, of volgens de regels klinkt? Dat kan ik als niet-muzikant onmogelijk beoordelen. Heb tot nu toe alvast nog niks gebouwd waar géén klank uit voortkomt..


    Tee.
    Grappig dit !

    Maarruh klank is zeer persoonlijk hoor. Daarom vroeg ik ook of jij van de klank houdt. Het is zoals de beste wijn ter wereld kiezen: dat is diegene die IK graag drink, Niet diegene die een ander aanprijst.

    Maar kan me voorstellen dat je als onconventioneel bouwer soms ook wel eens met onconventionele klank eindigt.

    Ik bouw altijd zeer lang aan mijn gitaren (gemiddeld zo'n twee jaar per stuk). Ik wil vooral bij klassieke gitaren dan ook dat de klank "in het rijtje" van de klasssieke gitaren past. En dan ben ik twee jaar aan het anticiperen hoe het zal klinken. En dan komt dat moment dat er snaren op gaan. rot moment, want die snaren rekken en ratelen en dan moet alles verder afgesteld worden, kam vijlen en zo... Dan hoor ik dus eerst een week klank die niet goed is, fretbuzz en zo... Pas na al dat afstellen is de klank dan wat hij moet zijn, maar ik mis dus als zelfbouwer/speler die eerste mooie magische maagdelijke "plong" op een gitaar.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  7. #57

    Standaard

    De best mogelijke klank proberen te bereiken en een klank zo goed mogelijk 'in het rijtje' proberen te krijgen, zijn inderdaad héél verschillende uitdagingen, Dootch.

    Ik vermoed dat de meeste bouwers zich tot de laatste categorie laten verleiden; een instrument bouwen dat zich zonder schaamrood kan meten met één of andere klassieker. Een mooie uitdaging, maar dan mis je mijn inziens toch een beetje één belangrijk aspect dat net zoveel goesting geeft bij het bouwen van een instrument, namelijk de vraag: 'welke klank zal deze kist straks gaan produceren?' Bij de poging om een Tele, Les Paul of Strat te kopiëren gaat dit plezier toch voor een groot stuk verloren?

    Voor de rest is de eerste 'plong' bij een onconventioneel instrument net zo teleurstellend als bij jouw beschrijving. Er moet ook eerst flink doorgebeten worden op afstelling en snaarkeuze. En dat kan bij mij zelfs een paar jaar duren, heb ik reeds gemerkt. Zo nam ik onlangs de Orange-O-Phonic van de muur voor een kleine bijstelling en nieuwe snaren uit een ander materiaal, gewoon uit nieuwsgierigheid. En wat blijkt? Ik heb een totaal ander instrument, met een klank die ik vier jaar geleden nooit vermoed had. Al blijft ie wel flink 'uit de rij' klinken.

    Net zoals de eiken parlor, trouwens..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #58

    Standaard

    Zoals reeds vermeld bij de Geigenborn:



    Was Nils De Caster zo aardig om ook even deze Parlor in handen te nemen:





    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    ..........
    alle theoriën over klankhout ten spijt,
    NEIG !
    F.

  10. #60

    Standaard

    Dank, Flatline.

    Ik vind het al fijn wanneer zo'n filmke er in slaagt een aanzet te geven tot een overpeinzing omtrent onze conditionering met klank en muziek(instrumenten) in het algemeen (en voor alle duidelijkheid, ik reken mezelf ook tot die conservatieven).


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top