Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 61

Discussie: Renaissance Parlor

  1. #1

    Standaard Renaissance Parlor

    Een paar jaar geleden kwam bij een bouwwerk hier in de streek een grote houten constructie bloot te liggen. Het paalwerk, dat reeds een paar eeuwen onder de grond verborgen zat, bleek uiteindelijk uit een honderdtal eiken balken te bestaan. Onderzoek wees uit dat het vermoedelijk een soort sluizencomplex uit de renaissancetijd is geweest, waarschijnlijk gebruikt tot in de 17de eeuw, en toen onder de grond verdwenen.



    De ganse site werd afgemeten en opgetekend en uiteindelijk opgegraven. Finaal besliste de Erfdienst om de balken vrij te geven aan iedereen die er iets creatiefs wou mee aanvangen.



    Zo op het eerste gezicht lijken de balken onbruikbaar: een compleet vermolmde ‘bast’ die volledig ontsiert wordt door brede scheuren en diepe kloven. Heb zwaar getwijfeld, maar uiteindelijk toch beslist om een exemplaar huiswaarts te slepen, in een poging het ding een wedergeboorte (renaissance) tot gitaar te schenken.



    Om nog meer barsten te voorkomen en drogen te bevorderen (en ook uit grote nieuwsgierigheid naar het kernhout), de balk zo snel mogelijk verzaagt.
    Een grote barst verplichte me tot een bepaalde zaagrichting, en dat bleek: 100% kwartiers! Bij dat zagen kwam er een sterke geur vrij die sommige wellicht ook wel als stank zouden bestempelen: een soort verbrand rubber met de zurige ondertoon van eikenhout, heel vreemd, in eerste instantie denk je dat er iets fout gaat met de aandrijfriem van de zaagmachine..
    Een ander eigenaardig fenomeen is dat het zaagsel/stof de indruk geeft dat het hout eigenlijk kurkdroog is.
    De bruikbare delen selecteren wordt nog een mooie opdracht , ook fraai is de diepe kleur en de kleurverschillen waarmee gespeeld kan worden.



    Na een lange tijd om na te denken over wat dit nu moet worden, het pakket van zolder gehaald. Gezien de afmetingen (breedte) van de planken moet het eerder een klein(er) instrument worden. Bovendien mezelf ook de opdracht gegeven om zo weinig mogelijk ander hout toe te laten; althans alle zichtbare delen moeten van deze balk vandaan komen, en dus ook het klankblad. Om dat laatste een beetje tot leven te wekken moet er -waarschijnlijk toch?- best met stalen snaren gewerkt worden.
    Samengevat: een kleine staalsnaar



    Eerste opdracht: een bruikbare rug en een behoorlijk klankblad samenstellen..






    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Supervet! Altijd mooi als er een verhaal achter het materiaal / instrument zit.

    Ik was iets meer dan een jaar geleden in de USA en heb daar een rondleiding gekregen bij de Santa Cruz Guitar Company (door Richard Hoover persoonlijk, wat een kei van een vent). Een ding wat ik me nog goed herinnerde was dat hij een stuk hout pakte van een jaar of 50 oud en daar een flinke tik op gaf. Poiiiing, resoneerde goed. Vervolgens pakte hij een plank van vergelijkbare grootte en soort, maar van 300-400 jaar oud. Pooooooooooiiiiiiiing... wat een verschil! Hij vertelde dat dit door polymerisatie van de stoffen / harsen in het hout kwam, en dat dit een proces is wat heel ontzettend lang duurt. Met een beetje geluk is er met jouw eiken balk iets vergelijkbaars gebeurt wat erg leuk klankhout zou kunnen opleveren!
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    wederom geweldige insteek. succes met de bouw!

  4. #4

    Standaard

    Dank, heren!


    De iewat smalle 'schouders' van de Martin 2-17 geven de gitaar een soort lange/uitgerekte contour, samen met de slotted headstock vormt dit een schitterend ontwerp, naar mijn smaak.








    Geen plan van de 2-17 gevonden, en dus als alternatief dit plan aangeschaft. Wanneer de specificaties die over de Martin te vinden zijn kloppen, dan lijkt deze tekening een kopie in de goeie richting.



    Het plan laten kopiëren (en digitaliseren) om dit model te kunnen maken



    En het buigijzer boven gehaald.



    Ook eeuwenoude eik plooit moeiteloos onder een beetje vocht en warmte.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Wow, ik kijk uit naar de rest! Machtig begin van een topic allesinds!

  6. #6

    Standaard



    Zat reeds een tijdje te tobben over een manier om lijmrepen voortaan niet meer met de hand te zagen.



    En ben dus na een klein dagje prutsen tot deze opstelling gekomen..



    Latje wordt in het model geschoven, met het 'duwhoutje' (waarin een afgeknipte spijker zit) grijp je de lijmreep vast om -na elke zaagsnede- door te schuiven.



    Het duwhoutje beweegt zich dus tussen aanslag (links) en de voet waarop de decoupeerzaag rust (rechts), op die manier schuift de lat telkens op een gelijke afstand doorheen de zaagmal.



    Tussenin houdt een fiberglas stokje de lijmreep netjes op z'n plaats.



    Werkt prima.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #7

    Standaard

    ik ben een sucker voor een mooie backstory bij een gitaar.

    mooi hoor!

    meer foti!
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    super jig voor de lijmreep!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Je snapt zeker zelf wel hoe bijzonder dit project is he.
    Als Martin dit door zijn Customshop zou laten maken... ik durf me geen voorstelling te maken van de pricetag die daar aangehangen zou worden maar waarschijnlijk beginnen ze er niet eens aan
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Volgens mij wordt het wel tijd voor een nieuwe verfbrander
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top