Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 110

Discussie: Rebuild Vox AC30

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard Rebuild Vox AC30

    Bezig met herbouw van een AC30, qua opzet als de handwired, dwz 'normal' kanaal plus 'topboost' kanaal, heb ik een vraag over de mixerweerstanden van de twee parallelle kanalen. Origineel zijn deze allebei 220K, het normal kanaal is echter opgebouwd naar specificaties van Petersen/Fryer (Brian May AC30), dwz geen 'serieweerstand'/mixerweerstand.
    Is het noodzakelijk dat de weerstanden een gelijke waarde hebben of zou ik voor het topboost kanaal 220K kunnen handhaven en voor het andere kanaal bijvoorbeeld 2,2K kunnen nemen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Alles beïnvloed elkaar. Je krijgt een andere ingangsimpedantie tussen de uitgangsimpedantie van de vorige trap, de serie weerstand en de weerstand (of potmeter) op de ingang van de volgende trap. Maar tegelijkertijd staat de uitgangsimpedantie van het ene kanaal parallel met het andere. Dus door verschillende in weerstand te nemen beïnvloed je ook dat kanaal. Noodzakelijk is het niet dat ze gelijk zijn. Maar het heeft wel invloed op elkaar.
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    Zie nu idd dat het problemen geeft als bijvoorbeeld het volume van het normal kanaal helemaal dicht staat. Het topboost signaal gaat dan via 2,2K naar massa, moet niet. Doe ik weer 220K op beide kanten. Bedankt.

  4. #4

    Standaard

    Misschien heb je hier iets aan als je bezig bent met een AC30. Ik vind het zeer waardevolle informatie.


    http://www.thevoxac30guide.com/how_to_buy_the_guide.htm

    Succes , Alf

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    Leuk leesvoer. Deze uitvoering ben ik over uit, jammer dat het Brian May kanaal noodgedwongen iets aangepast moet worden, vraag me af of het klankmatig te horen is, behalve dan de zoveel dB verzwakking. Benieuwd hoe het topboost kanaal gaat klinken. Waarschijnlijk volgende week is het turretboard klaar, hangt nu letterlijk van tape aan elkaar, klemmenstrips op een bordje geplakt met tape als pakking, gaat mooi worden .
    Deze stamt trouwens uit 1983, zat op een print, ik denk één van de eerste op PCB. Het tremelo/vibrato gedeelte (twee ecc83) is nog intact, wil ik nog eens wat mee, in een kastje bouwen ofzo.
    Een AC30 uit de jaren zestig schijnt toch erg de moeite waard te zijn, maar ik zou er niet meer dan 1000 euro voor over hebben. De handwired lijkt me ook erg mooi, stil en goedklinkend. Als ik nu iets zo moeten aanschaffen zou ik die Chineze Brian May AC30 kopen, en een beetje opknappen, schijnen slecht gebouwd te zijn. Goed platvorm voor pedalen echter.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    Het schiet op, deze week proberen, benieuwd naar de hoeveelheid brom. Tis iig netter dan het was.



  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    Oei, vergeten rekening te houden met het feit dat warmte omhoog trekt, zou de boel op deze manier te heet worden? Deze zijde staat in de combo, komt wel een ventilatie opening, maar er onder. Kan eventueel een ventilatortje monteren, zou dat nodig zijn? En/of een hitteschildje tussen de elko en de weerstand?


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    Wil proberen er een klein bordje bij te frutten met een diodebrug van ong. 8 ampere plus afvlak elko voor de gloeispanning en voor twee ventilatoren, één voor de eindbuizen. Helaas lukt het niet de kathodeschakeling en de schermroosterweerstanden naar het grote bordje te verplaatsen. De eindtrap werkt overigens goed, ondanks dat de PPIMV eigenlijk andersom had gemoeten (onnodig langere draden). Nu even wachten op nieuwe buisvoetjes voor de voorversterker.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2005
    Locatie
    eindhoven
    Berichten
    163

    Standaard

    ik heb in mijn AC30 (een oude) twee ventilatoren in die plank aan de onderkant die altijd aan staan, anders wordt die wel erg heet maar ik vind ook dat het geluid dan beter blijft. - als je toch bezig bent, ik zou het altijd doen een ventilator toevoegen.
    Aart

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    Morgen ga ik ermee bezig, voor de kathodeweerstand op die plek lijkt het me echt noodzakelijk. Idd worden ze erg heet, heb in deze een kathodeweerstand van 82 ohm, dan levert ie 22W, en hij blijft iets koeler. Kan er 150 ohm parallel aan schakelen (=50 ohm), wat ze origineel hebben.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top