Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1

    Standaard Basgitaar uit 1 stuk hout?

    Hey,

    Ik vroeg me af of het mogelijk is om een basgitaar uit 1 stuk hout te maken? Nergens zie ik projecten waar men dit doet en nu vroeg ik me af of er een speciale reden achter zit.
    Zijn er dingen waar rekening mee gehouden moet worden als ik dit toch zou willen proberen (eigenwijs als ik ben)?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2006
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    137

    Standaard

    Hey,

    Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat mensen deze site in 1 keer vinden, en google niet gebruiken? Ergens zie ik het probleem waarom men dit doet en nu vraag ik mij af of er een speciale reden achter zit.
    Er zijn vast dingen waar rekening mee moet worden gehouden....zoals niet in het engels kunnen zoeken.....heb ik gedaan ( eigenwijs als ik ben)....... 2 seconden duurde het......prachtige one piece bassen gezien.....

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Echt one piece zie je niet veel, is ook niet commercieel interessant want je gooit heel veel hout weg en of je er klankmatig veel mee wint...
    Neck through komt vaker voor, maar dan zitten alsnog aparte body-delen er tegenaan gelijmd.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Er zullen er best een paar zijn maar ik ken eigenlijk maar 1 bouwer (Anselm Riesse) die gitaren uit 1 stuk bouwt.

    Dat bijna niemand dat doet heeft te maken met stabiliteit en consistentie van quarter saw vs flat saw.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    echt one piece wordt niet vaak gedaan: idd wat Pepe zegt: hals liefst quartersawn, body liefst flat (mooiere tekening) Ook is er groter gevaar op torsie enz... bovendien moet een neck vooral sterk zijn (eerder iets zwaardere houtsoorten) en body liefst niet te zwaar. All maple bass: zou te gek zijn, ook qua klank, maar enkel geschikt voor sterke schouders

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Ik heb eigenlijk ook nog nooit een lekker klinkende neckthrough bas gehoord, ik hoor toch liever bolt-ons, iets meer attack en boventonen of zo.
    Blijkbaar ik niet alleen, anders waren er wel veel meer neckthrough bassen geweest lijkt me (neckthrough gitaren zijn er genoeg).

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik heb eigenlijk ook nog nooit een lekker klinkende neckthrough bas gehoord, ik hoor toch liever bolt-ons, iets meer attack en boventonen of zo.
    Blijkbaar ik niet alleen, anders waren er wel veel meer neckthrough bassen geweest lijkt me (neckthrough gitaren zijn er genoeg).
    In de jaren '80 en '90 zag je er een heleboel, Warwick, Alembic, etc. maar een Fender klonk eigenlijk ook prima, had alleen een wat minder hip verhaal.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ritter heeft n one piece maple bass gemaakt. Maar ik wil niet weten wat ie kost.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    In de jaren '80 en '90 zag je er een heleboel, Warwick, Alembic, etc. maar een Fender klonk eigenlijk ook prima, had alleen een wat minder hip verhaal.
    Ja, maar als je naar de huidige catalogus van Warwick kijkt is het toch voornamelijk bolt-on.
    Alembic heb ik nooit naar gekeken, te duur

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Ritter heeft n one piece maple bass gemaakt. Maar ik wil niet weten wat ie kost.
    Maar wat een kunstwerken maakt die man!
    De meeste van zijn bassen zijn trouwens bolt-ons. Wel met veel schroeven

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ja, maar als je naar de huidige catalogus van Warwick kijkt is het toch voornamelijk bolt-on.
    Alembic heb ik nooit naar gekeken, te duur


    Maar wat een kunstwerken maakt die man!
    De meeste van zijn bassen zijn trouwens bolt-ons. Wel met veel schroeven
    Pussy.... Alembic te duur....???
    Fernandes bouwde destijds een replica voor wèhnâg.
    Het was gewoon een hype toen, bassen van oliesheik zeiljacht hout met elementen die een week onder een piramide gelegen hadden, gelakt met ezelinnenmelk en gekocht door sukkels.

    Ik heb nooit wat aan Warwick bassen gevonden trouwens.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top