Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Plate voltage te laag?

    Ik heb een oude JCM 900 4500 (1990) en heb daar alle pots, beide 50/50uf(F+T) en 30uf vervangen. Toen dit klaar was heb ik de drie 12ax7 buizen vervangen door nieuwe. De eindbuizen nog even laten zitten omdat ik nog geen 'bias probe' had en moest nog een optreden doen. De 'bias probe' is nu binnen en heb net de JCM op de kant gelegd om de plate voltage te meten. om de biasvoltage uit te rekenen. Ik meet echter 415v op pin 3 van de buisvoet terwijl ik 460v - 480v zou verwachten.

    Procedure:
    - Speakersettings JCM op 4/16 en aangesloten op een 1960AV in de 16 aansluiting
    - 15 minuten opgewarmd op standby en daarna van de standby gehaald en de meting gedaan op pin 3 van de buisvoet.
    - Multimeter op 600v-stand

    Met deze gegevens kom ik op een hoge bias-spanning uit:
    25W/415= 0,060240963 * 0,70 = 0,04216 ~ 42mV.

    Op de oude buizen staat een bias-spanning van 28,8mV (op standby 47mV) gemeten met de multimeter op stand 200v maar kan niet meer zien wat voor buizen dit zijn. (wel hele oude....)

    Doe ik iets fout en wat kan ik zelf nog doen?

    edit: Ik heb mijn SL-X ook even open gehaald en meet ongeveer dezelfde waarde... Multimeter niet helemaal lekker??? Is al een oude en ook niet zo'n hele dure...
    Laatst gewijzigd door mkootstra; 5 juni 2017 om 12:16 Reden: notificatie aangezet

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    415v en 42mA zijn niet zo raar volgens mij.....

    Maar de elco's zijn zelfde waarde gebleven als voorheen? En wat voor types eindbuizen praten we over? EL34 of 5881?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #3

    Standaard

    De 50/50uF elco's hebben dezelfde waarde. Die van 30uF is of van 400v naar 450v gegaan (of van 450v naar 500v)

    De buizen die eruit komen zijn EL34 (bevestigd door de verkoper van de nieuwe buizen), de nieuwe buizen zijn JJ EL34L's.

    Ik heb gisteren de nieuwe buizen afgesteld op 38,3mV en de buizen kleuren mooi. Ook nog een vergelijk gemaakt met een andere multimeter die dezelfde waarde weergaf.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Zoals ik al zei, voltage en bias vind ik niets geks. Ik heb volgens mij vergelijkbare waarden in mijn zelfbouw plexi. Misschien iets hogere plate. Daarnaast heb je natuurlijk een range waar jij in kan biassen. Mijn engl stond affabriek op 55-60% gebiast, nu staat hij op 65-70%. Ik vind dat zelf een verbetering, maar sommige mensen vinden kouder gebiast beter klinken.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #5

    Standaard

    Oké, op een aantal plaatsen op het www vond ik een voltage van ca 460-480 vandaar dat ik het vreemd vond dat ik een lager voltage mat.

    Maar goed... Ik heb de bias nu ingesteld en de versterker klinkt een stuk voller...

  6. #6

    Standaard

    Meet effe de gloeispanning door van de buizen. Dit zou optimaal 6,3V moeten zijn (soort richtwaarde). Een forse afwijking laat zien dat de rest van de trafo dan ook afwijkende voltages moet geven
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top