Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1

    Standaard Digitale effecten vs. analoge effecten

    Dag iedereen!

    Heb mijn weg tot dit forum gevonden omdat enkele vragen heb over effectenpedalen. Ik ben zelf niet zo'n gearfreak en daarom wilde ik eens beroep doen op jullie.

    Ik heb een goeie Gibson en een topversterker (imo), namelijk een FAD Deluxe Reverb. Beide klinken in combinatie zeer goed. Ik was echter wel op zoek naar wat effecten om er tussen te zetten. Heb al een Line 6 M13 gehad en nu heb ik een Line6 POD HD500.

    Zo'n digitale effectenbakken lijken mij echter een zwakke schakel in mijn signaal. Je hebt een goeie gitaar die analoog naar je versterker gaat en dan ga je daar ineens een digitaal effectenpedaal tussen zetten van 200 euro. Dat lijkt mij dan toch een groot verlies van signaal, niet? Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn om al deze effecten in één bak te steken, en dat deze dan nog eens super klinken. En voor die prijs kan de A/D conversie toch ook niet echt top zijn. Als ik mijn Line 6 er tussen zet, klinkt mijn sound ook dunner.

    Het grote voordeel aan deze effectenpedalen vind ik dan wel weer dat je veel effecten krijgt in één gebruiksvriendelijke bak. En het is voor mij ook handiger. Ik heb in het verleden al pedalboards proberen bij elkaar te steken, maar ik kreeg nooit wat ik wilde. Eén grote bak, waar veel effecten insteken is veel meer iets voor mij. Ik ben zelf ook iemand die niet op zoek is naar verschillende amps en modeling, maar meer naar veel delays, tremolo's, reverbs, ... en dat soort effecten. Ben iemand die graag met zijn gitaar soundscapes maakt en dus niet echt op zoek is naar de perfecte replica van één bepaalde versterker, of de klank van een tele...

    Dus nu komt mijn vraag: Zijn er effectenbakken (zoals de POD...) met zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies. Je vormt je signaal altijd om, dus verlies zal er in mijn ogen altijd wat zijn. Maar dan is er nog een grens tussen effectieve omzetting van je signaal en of je dit nog zal horen of niet.

    Zo'n pedaal mag van mij wel wat kosten. Ik besef ook wel dat je voor 200 euro geen 100 (of meer) effecten kunt hebben en dat het dan nog eens top zal klinken ook.

    Ik hoop dat mijn vraag wat duidelijk is. Dus een goeie digitale effectenbak, met genoeg delays, reverbs, etc... Die nog eens goed klinkt ook. Zag dat Line 6 ook die Helix heeft uitgebracht? Is dat dan iets? En zijn er nog in dat genre? Want ik blijf precies blij Line 6 terechtkomen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.567

    Standaard

    De discussie digitaal-analoog is een bijzondere, zoek er maar eens op hier op het forum. Genoeg digitale pedalen die prima functioneren. Dat heeft ook niet heel veel met jouw probleem te maken. Er zijn wel betere kwaliteit multi-FX apparaten dan die van Line6. Bijvoorbeeld Vox heeft de Tonelab, dat is een erg goeie. En ik ben er niet helemaal in thuis, maar helemaal bovenaan de multi-FX heb je de Axe-FX en andere 19" apparaten. Maar dat zoek je niet denk ik. Die Vox zou een antwoord op je vraag kunnen zijn.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Die Helix is echt wel even andere koek dan het oudere Line6 spul hoor. Als in de categorie Fractal en Kemper. Ik snap de naam van Line6, maar met de Helix zijn ze zich echt wel op een andere doelgroep gaan richten.

  4. #4

    Standaard

    Is een lange en oude discussie......

    Maar hoe kan het dat de DA coverters in je cd spelert van 100 euro het prima doen... maar het bij je buizenbak ineens niet kan werken...

    Het probleem zit niet in het digitaliseren.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Even voorbijgaand aan het hoe & waarom in kwaliteit, ik zie die digitale effecten als een Zwitsers zakmes, tools for the job. Dat beperkte maar fijn klinkende analoge pedaal zet je in als je al die mogelijkheden niet nodig hebt. Maar analoog is geen garantie voor een goed geluid want alles: mits goed ontworpen.

    Het is de reden waarom ik de discussie digitaal vs analoog vrij onbeholpen vindt, dat analoog per definitie beter is, alsof design er niet toe doet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Die Helix is echt wel even andere koek dan het oudere Line6 spul hoor. Als in de categorie Fractal en Kemper. Ik snap de naam van Line6, maar met de Helix zijn ze zich echt wel op een andere doelgroep gaan richten.
    Ja hier sluit ik me volledig bij aan, ik heb onlangs uitgebreid met de Helix mogen stoeien, en die is inderdaad
    wel een 'giant leap' verder dan bijvoorbeeld de modellers uit de M serie/POD van Line6.

    Even los daarvan, ik begrijp ook niet zo goed wat het nut is van een onberispelijk signaal naar je amp, als je
    (voornamelijk) soundscapes maakt. En dan vertaal ik soundscapes gemakshalve even naar intensief FX
    gebruik ...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Veel losse pedalen zijn ook digitaal hoor.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Mocht je allergisch zijn voor de ad/da conversie, maar wel digitale effecten willen, zou je ook nog een parallelle mixer kunnen overwegen; effecten 100% wet, en die bijmengen bij je droge signaal.
    Dat doe ik bijvoorbeeld met de eventide eclipse. Super effecten, ben er heel blij mee, maar als je die direct in je (line level) fx loop zet, dat klinkt (in bypass) echt nergens naar.
    Ik geloof dirk_hendrik direct dat dat niet aan de ad/da conversie ligt, maar er gebeuren in ieder geval dingen die killing voor je geluid zijn, misschien toch een soort van level of impedantie mismatch of zo.....maar dat kan in analoge apparaten ook.

    Uiteindelijk moet je toch met je oren luisteren, en niet met de specs van de fx unit erbij luisteren
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 1 juni 2017 om 10:09

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht

    Uiteindelijk moet je toch met je oren luisteren, en niet met de specs van de fx unit erbij luisteren
    Zo is het ook, ik heb vele apparaten met een volle bandbreedte uitgeprobeerd en het klonk in veel gevallen waardeloos. in combinatie met gitaar dan, met een keyboard klinken die dingen vaak wel goed.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.979

    Standaard

    Digitaal is voor sukkels, echt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top