Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Bepaling uitgangsimpedantie trafo

    Hey! Sinds lange tijd kom ik weer eens langs met daadwerkelijk een vraag:
    Ik heb een tijdje geleden een versterker overgekocht waar mij niet veel bekend over is. De enige informatie over de bouwer die ik heb is "designed by KJS" en "Made by Smith Sound Systems - Sneek". Het model heet lead 50-II.
    Ik vind het een lekkere versterker, maar ik heb een vraag over de uitgangsimpedanties. Er zijn drie uitgangen, maar alleen onder de middelste staat "8 ohm". De andere 2 lijken er later bijgezet. Deze twee staan parallel geschakeld, op een ander draadje dan de middelste uitgang. Heeft iemand een idee hoe ik erachter kan komen wat de juiste impedantie is? Ik kan niet vinden welk merk/model trafo erin zit. Voor de duidelijkheid heb ik wat foto's toegevoegd.

  2. #2

  3. #3

  4. #4

  5. #5

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Als je geen gegevens van de uitgangstrafo hebt is meten de enige manier. Meest zekere manier is een vermogensmeting maar je kan ook de spanningsverhouding meten.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7

    Standaard

    De praktische oplossing: Het is een 50 watt versterkertje voor gitaar. Exotische speaker impedanties zal deze trafo waarschijnlijk dus niet hebben. Er van uitgaand dat de 8 ohm uitgang goed zit aangesloten is het dus of 4 of 16 ohm.
    !6 ohm is erg onwaarschijnlijk want er zijn 2 speaker uitgangen gemonteerd. Voor de goede impedantie zou je dan 2 speakers van 32 ohm moeten aansluiten. De kans is dus groot dat het de 4 ohm aansluiting is zodat er twee kasten van 8 ohm kunnen worden aangesloten.

    Om het helemaal zeker te weten kun je even de spanning op de uitgangen meten bij de zelfde ingangspanning.

    Dus:
    losse gitaarkabel in je versterker steken (zonder gitaar) en zorg dat er een flinke brom uit de speaker komt. Met een multimeter meet je nu de spanning op de speakeruitgangen. (groene, gele en niet gebruikte witte draad) De laagste spanning is 4 ohm, de hoogste spanning staat op de 16 ohm winding. Deze is 2 x zo hoog als de spanning op de 4 ohm aansluiting. De spanning op de 8 ohm aansluiting zit er ongeveer ergens tussenin.

  8. #8

    Standaard

    Dank voor de hulp! Het was inderdaad een 4 ohm uitgang. De methode van gitaarnijboer gaf de doorslag en gelukkig kwam deze overeen met de logica en een meting van de gelijkspanningsweerstand (hoewel die meting uitkwam op 1.7 voor 8 ohm en 1.5 voor 4 ohm).
    Dreadmember

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top