Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard Snaarhoek over topkam

    Op het gevaar af dat dit (vast) al eens behandeld is (maar ik kan het niet vinden) toch maar deze vraag...

    Ik ben bezig met een projectje te layouten, de headstock moet een strat-achtig uiterlijk krijgen.
    Om estetische redenen (zo kaal mogelijk, in dit geval) wil ik geen string retainers toepassen, en ook wil ik vanwege het uiterlijk geen scarf joint / achteroverhellende kop maken (niet mooi bij een strat kop).

    Wat houden jullie als minimale snaarhoek over de topkam aan?

    Mijn Parker Fly heeft een achteroverhellende kop, en deze is zeer minimaal; 4 graden. Nooit problemen gehad met het uit de topkam springen van de snaren of rateltjes of zo.
    Dit betekent eigenlijk dat 4 graden te doen zou moeten zijn, echter de headstock die ik maak, wordt parallel aan het toetsvlak, dus de snaar zal iets anders op de stemknoppen zitten zeg maar. Het worden wel locking tuners, dus op zich verwacht ik daar nog niet zo veel problemen mee, maar ik dacht ik meld het toch maar even.

    Ik ben dus van plan om die 4 graden aan te houden voor de hoge e, en van hier uit een "diepe" headstock te maken. Betekent wel een vrij forse hoek over de lage e.
    Staggered tuners heb ik aan gedacht, maar dit scheelt zó weinig in hoek tussen de hoge en lage e, dat ik daar eigenlijk mijn twijfels bij heb of dat dé oplossing zal zijn (als het écht kritisch is zou het misschien net wel / net niet kunnen werken).
    Iemand hier ervaring mee?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Op de Harmony en Dano achtige modellen die ik bouw, gebruik ik ook een hele lichte hoek (en dat zonder recess dus). Vaak compenseerden die oude modellen dat door de snaren iets dieper in de topkam te leggen (waar overigens niks fout mee is, zolang de slots maar goed gesneden zijn). Maar zelfs dat is meestal niet nodig bij een lichte hoek. Tenzij je een heel agressieve speelstijl hebt. Bottomlijn: hoe minder scherp de hoek, hoe beter voor tuning stability. Scherpere hoek achter de nut zorgt dan weer voor een wat strakkere feel. Maar wat Gibson ooit deed met 17° is gewoon niet goed.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Op de Harmony en Dano achtige modellen die ik bouw, gebruik ik ook een hele lichte hoek (en dat zonder recess dus). Vaak compenseerden die oude modellen dat door de snaren iets dieper in de topkam te leggen (waar overigens niks fout mee is, zolang de slots maar goed gesneden zijn).
    Daar zeg je wat, bij de Parker is de topkam ook vrij hoog ten opzichte van de snaar, toch wel zo'n 1,5mm. Snaar floept er nooit uit eigenlijk.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Op een music man silhouette zitten geen retainers en de headstock heeft geen hoek. Mm is geen prutsmerk. Het kan blijkbaar gewoon zonder.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Op een music man silhouette zitten geen retainers en de headstock heeft geen hoek. Mm is geen prutsmerk. Het kan blijkbaar gewoon zonder.
    Hele korte 4 om 2 kop, dat scheelt al een hoop.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Op een music man silhouette zitten geen retainers en de headstock heeft geen hoek. Mm is geen prutsmerk. Het kan blijkbaar gewoon zonder.
    die heeft recessed headstock, dus de facto wel een hoek.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Op een music man silhouette zitten geen retainers en de headstock heeft geen hoek. Mm is geen prutsmerk. Het kan blijkbaar gewoon zonder.
    Ik heb op het moment 3 MM's in bezit, dus daar had ik al met een schuin oog naar gekeken; wat TR zegt klopt wel; die kop is heel klein, en dat geeft al met al nog best wel wat snaarhoek.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Op een strat zieke vaak 1 stringtree voor de hoogste snaren. Die heeft een mm kop dus feitelijk niet doordat ze aan de andere kant zitten.
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Barno, wat is er mis met 17 graden? Heb ik meerdere malen gedaan en nog geen problemen mee gehad
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    je hebt toch ook tuners die per 2 asjes in hoogte verschillen om zo een hoek te creëren?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top