Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1

    Standaard Brightswitch on or off

    Wie gebruikt dit hoe en waarom?
    Ok, je zet 'm aan voor meer hoog maar ik ben gewoon benieuwd hoe de inzichten en ervaringen zijn.
    Zelf heb ik het liefst de keus niet, ik blijf twijfelen dat het andere toch mooier klonk :P

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Over welke versterker heb je het?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Met de bright switch (bij Fender amps iig) schakel je een pF cap achter de volume pot in of out. Hoe hoger de volume hoe minder effect het heeft. Het was weer zo'n goedkoop maar uiterst effectief idee van ome Leo om de presence pot te vervangen die op zijn beurt weer een goedkoop alternatief was om de tweed dual inputs te combineren.

    Ik ben er geen fan van, die hoge frequenties klinken leuk en aardig voor dat pristine John Mayer clean maar laten je drive pedalen snerpen (niet de amp drive natuurlijk want rond die tijd is de bright switch uit het circuit geschakeld. Leo maakte geen amps voor Hendrix, hij maakte amps voor de country deuntjes van Bob Wills Texas Playboys.
    Ik wed dat hij een tube screamer maar gekkigheid vond.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Over welke versterker heb je het?
    Niet over een specifieke versterker, maar algemeen.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Met de bright switch (bij Fender amps iig) schakel je een pF cap achter de volume pot in of out. Hoe hoger de volume hoe minder effect het heeft. Het was weer zo'n goedkoop maar uiterst effectief idee van ome Leo om de presence pot te vervangen die op zijn beurt weer een goedkoop alternatief was om de tweed dual inputs te combineren.

    Ik ben er geen fan van, die hoge frequenties klinken leuk en aardig voor dat pristine John Mayer clean maar laten je drive pedalen snerpen (niet de amp drive natuurlijk want rond die tijd is de bright switch uit het circuit geschakeld. Leo maakte geen amps voor Hendrix, hij maakte amps voor de country deuntjes van Bob Wills Texas Playboys.
    Ik wed dat hij een tube screamer maar gekkigheid vond.
    Interessant! Zou je de mate van effect kunnen veranderen met een andere cap waarde? Ik ervaar het nogal extreem tot nu toe, ik heb 3 amps (geen Fender overigens) en gebruik het niet, en net wat je zegt, een overdrive ervoor en het gaat bzz doen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Natuurlijk, bekende mod, ik geloof dat Tabula er eentje heeft met een driestanden switch voor andere waardes. Net zoals de NFB schakelbaar maken, de tonestack passeren, pentode/triode enz enz.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Natuurlijk, bekende mod, ik geloof dat Tabula er eentje heeft met een driestanden switch voor andere waardes. Net zoals de NFB schakelbaar maken, de tonestack passeren, pentode/triode enz enz.
    Klopt. 3 standen. Volgens mij 100pf en 250pf. Je verhaal in post 3 is wel heel erg " spijker op de kop slaan".

    Nfbl is bij mij een potmeter. Doet niet veel. Geneuzel in de marge.

    Groundlift op een tonestack is geniaal. Dikke vette boost ervaar je dan.

    "Fatswitch", capje aan cathode van preamp buis schakelen is leuk en is nog meer John Mayer
    147-c Guitars

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Interessant! Zou je de mate van effect kunnen veranderen met een andere cap waarde? Ik ervaar het nogal extreem tot nu toe, ik heb 3 amps (geen Fender overigens) en gebruik het niet, en net wat je zegt, een overdrive ervoor en het gaat bzz doen.
    Wat het doet is niets bijzonders. Je hebt een volume knop diende boel afknijpt en daar langs, als een bypass loopt een cap die hoog door laat. Hoe harder je je volume zet (dus hoe meer de kraan open staat, hoe minder impact die "bypass leiding" heeft.) Ja kan wel de waarde veranderen zodat ie net een wat hoger deel doorlaat.
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Even terug naar de eerste post:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Wie gebruikt dit hoe en waarom?
    Ok, je zet 'm aan voor meer hoog maar ik ben gewoon benieuwd hoe de inzichten en ervaringen zijn.
    Zelf heb ik het liefst de keus niet, ik blijf twijfelen dat het andere toch mooier klonk :P
    Ik ben gek op de verschillen in gitaren. Iedere gitaar heeft zo z'n eigen karakter. Versterkers met 16 potmeters, 4 kanalen en 23 schakelaars hou ik niet van. Ik wil een versterker met een goed clean kanaal dat ik over z'n nek kan gooien.

    Ik heb achterop, waar je nooit bij komt een vox-achtige cutcontrol zitten en een potmeter voor de negatieve feedbackloop. Die stel je eigenlijk nooit in. Die staan gewoon goed en blijven zo staan.

    Voorop zit volume en twee kleine schakelaartjes voor 2 brightcaps en een fatswitch.

    Daarmee moet ik het zien te doen. Het meeste haal je uit een goeie volume regeling en een goeie toneregeling op je gitaar. Positie van je rechterhand doet ook heel, heel erg veel.
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ik ben gek op de verschillen in gitaren. ......... ook heel, heel erg veel.
    Ik heb een amp laten bouwen. Ik zei tegen de bouwer, hoe minder knoppen hoe meer vertrouwen je in je eigen oren hebt. Hij maakte er twee knoppen op, een volume en toon maar die laatste had er ook niet op gehoeven. Ik ben wel wat gaan experimenteren in het speaker segment maar dat is wat anders, dat is de voice van een amp, de knoppen op een amp veranderen het karakter niet wezenlijk, die mutileren het enkel.
    Maar het is persoonlijk he. Als jouw amp meer toeters en bellen heeft dan een F16 en je schizo 16 standen switch kan hem laten klinken als een verzopen hamster, more power to you want ook dat is rock'n roll.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top