Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: EM Bauer

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2006
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    356

    Standaard EM Bauer

    Hey mensen,

    Tijdje geleden dat ik hier heb gepost! Heb wat dingen gebouwd en wil weer beginnen na een paar jaar buitenland.

    Ik heb een klassieke gitaar van mn oom gekregen die hij zelf in de jaren 80 heeft gekocht voor een paar honderd gulden (naar eigen zeggen). op het Label staat "EM Bauer" en met potlood geschreven "Geldrop, Heuvelrug, Nederland".

    Er zit best wel een lekker geluid in al heb ik weinig verstand van klassieke gitaren.

    Afgezien van een flinke schoonmaakbeurt, wil ik ook de kromme hals aan gaan pakken en hem versterken.

    Weet er iemand iets meer over deze gitaar? Ik kan er niets over vinden namelijk.











    groeten, Paul

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 mei 2009
    Locatie
    lochem/Gelderland
    Berichten
    355

    Standaard

    Het is wel een oudje zeg! Met houten stempennen nog wel.
    Ik denk aan een flamenco gitaar, mede door de transparante slagplaat (Golpeador)
    Zeker ben ik er niet over. Hoop dus op meer reakties.
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Lijkt mij ook een flamenco gitaar vanwege de stempennen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2006
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    356

    Standaard

    Ik zoek me het lazarus haha. Heb inmiddels een luthier in Geldrop gemaild of die iets meer weet. Maar er is ook een muziekschool in Nederland die 'Heuvelrug" heet, maar die zit niet in Geldrop. Het zou kunnen dat het destijds een tweedehands is geweest en dat meneer of mevrouw Heuvelrug uit Geldrop de eerste eigenaar is geweest.

    The search continues!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2006
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    356

    Standaard

    Verdere info verkregen; De gitaar is gemaakt door Eric of Eric (ik hoop niet Erich google maar) Bauer. Die was in de leer als gitaarbouwer en heeft deze gemaakt. Daarna is hij naar Brazilie vertrokken vertelde mijn oom. Alleen het "Heuvelrug, Geldrop, Nederland" dat er met potlood in staat vind ik apart. Weet iemand hier iets meer over? Misschien gitaarbouwers in Geldrop uit die tijd?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2006
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    356

    Standaard

    The Plot Thickens;

    Bij nadere inspectie blijkt er te staan "Heuvelig - Geldrop - Nederland" dus het zal geweest zijn bij een gitaarbouwer in Geldrop in 1982, want er staat 1982 in potlood op het label. Apart genoeg zitter bouten onder de brug. Het is in ieder geval geen rommelgitaartje; denk dat ik hem een refinish ga geven en de neck reset. Stemmen is wel lastig met die pegs trouwens, maar wel weer tof ofzo...






  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2006
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    356

    Standaard

    En ik denk dat we er uit zijn.

    In Geldrop zat gitaarbouwer Da Montagne aka jan van den heuvel. Hier is ook http://www.lutherievanoosterhout.nl/...kt/nylon2.html
    in de leer geweest en die heeft bijna dezelfde kop als de gitaar die ik heb. Ik denk dat Erik Bauer in de leer is geweest bij van den heuvel, maar niet verder is gegaan met bouwen.

  8. #8
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Inderdaad ja. Van Oosterhout zit tegenwoordig in Eindhoven. En ja, deze is duidelijk als flamencogitaar bedoeld. Vaak zijn het goede materialen waaruit zo'n zelfbouw wordt gemaakt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2006
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    356

    Standaard

    Ja man volop goed hout. Klank is ook heel nice alleen het bizarre is dat de brug vast zit met boutjes...heel apart. Denk dat ik maar eens naar eindhoven ga binnenkort.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top