Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Source Audio One series pedalen

    Guys, ik wil het met jullie toch even hebben over de nieuwe series pedalen van Source Audio, de One Series. Deze serie blijft hier een beetje – ten onrechte – onder de radar, denk ik.




    De serie bestaat uit modulatie- en overdrive/fuzz pedalen. Het idee erachter is dat van een duale interface: een eenvoudige, handmatige interface van een simpele stompbox dmv een paar draaiknoppen en een uitgebreide interface via smartfone, iPad of PC voor de tweaker. Via de computer/smartfone kun je ook nieuwe modellen downloaden en plaatsen in het pedaal. Met het minischakelaartje heb je dan drie modellen onder de motorkap. Het idee doet sterk denken aan TC Electronic en zijn toneprints; alleen noemen ze het bij SA simpelweg ‘engines’.

    Van deze serie heb ik onlangs de Vertigo tremolo aanschaft. Ik vind het echt een heel fijn tremolo en heel veelzijdig. Met drie tremolomodellen, gecombineerd met drie wavevormen, heb je een enorme hoeveelheid tremolo-geluiden ter beschikking. Gecombineerd met stereo panning is het het genot voor het oor. ;-). De kwaliteit is zeker net zo goed als de Strymon Flint maar bovendien uitgebreider en in stereo. En een stuk goedkoper (180 euro). Mijn Flint heb ik inmiddels verkocht.


    De drive pedalen zijn ook interessant. De overdrive-fuzz pedalen zijn digitaal maar naar verluid (in de reviews op the gear pages) klinken ze toch erg goed. Maar er is meer. Je kunt twee overdrives tegelijkertijd gebruiken, in parallel of in serie. Je kunt dus een stereo overdrive krijgen met b.v. een tube screamer op het linker en een fuzzface op het rechter kanaal. Maar je kunt ze ook stacken als je dat wilt. Bovendien kun je – zoals gezegd – zelf kiezen welke distortion of overdrive model je onder de motorkap wilt installeren. Er zijn er inmiddels 40 te vinden op de app.
    Ik ben eigenlijk al een tijdje op zoek naar een programmeerbare overdrive die al mijn overdrives kan vervangen. Dat betekent dat je op een digitale overdrive uitkomt en ik heb inmiddels een LA Lady overdrive besteld. (Na de verkoop van mijn Flint had ik geld over). Ik had overigens net zo goed de Kingmaker of de Aftershock kunnen nemen omdat je er toch je eigen modellen in kunt laden. Ben erg benieuwd.

    Tot slot moeten de pedalen ook nog midi-schakelbaar zijn hoewel je daar wel een aparte schakel hub voor nodig heb. (Dat is wel weer minder).

    Anyway, zijn mensen hier met ervaring met deze pedalen?

    Thx

    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 24 januari 2017 om 22:46
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2

    Standaard

    Als het dan toch allemaal digitaal moet waarom dan nog één effect in een los pedaal? Ik weet je vind Strymon overrated maar dit merk is niet anders dan Strymon, misschien iets goedkoper en met andere 'extra' functies. Ze weten inmiddels ook wie hun grootste concurrent is :-) O.k Strymon is aan de prijs maar hun digitale effecten waren destijds wel baanbrekend en nog steeds in trek bij velen. In het vorige topic zei ik ook al dat de concurrentie groter gaat worden en SA is er één van en er zullen er vast nog meer volgen. Ik ben blij met mijn Mobius die mij voorziet in al mijn modulatie effecten. En digitale drive pedalen heb ik nog geen oren naar, ze zullen vast prima klinken maar als dan toch alles digitaal moet* dan kies ik toch liever voor de Helix of zo'n multi-effect unit van AxeFX.

    *) kanttekening: teveel digitale pedalen achter elkaar waarbij je signaal keer op keer door een AD-DA convertor moet zal imo je signaal echt niet beter maken en ik ben dan ook benieuwd of dat aan het einde van je 'chain' toch wat latency gaat geven, laat staan als je dit signaal ook nog gaat opnemen binnen een digitaal domein (DAW)?

    Als alternatief naast Strymon vast prima effecten! Maar mijn advies zou toch zijn te gaan voor een multi-effect als bijvoorbeeld de Mobius, Timeline, Nemesis e.d vanwege bovengenoemde reden (latency), of misschien nog beter een Helix of AxeFX floor unit als echt alles digitaal mag :-)
    Laatst gewijzigd door The Lo Lands; 25 januari 2017 om 23:18

  3. #3

    Standaard

    Vandaag ff op mijn studiomonitoren enkele demo/reviews bekeken van de digitale drive pedalen van SA en ik was niet onder de indruk. Klinkt plat, plastic en imho gewoon niet overtuigend genoeg. Voor 180 euro per SA pedaal kun je voor de drive pedalen veel beter een analoge variant kopen!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Ha Lo Lands. Bedankt voor je reacties.

    Ik heb in principes niks tegen een multifx unit. De reden dat ik niet voor een Helix gekozen heb is omdat ik nog twee analoge buizen apparaten gebruik waar ik gehecht aan ben (een buizen voorversterker en een buziencompressor). Verder vind ik het jammer dat je multi-fx's vaak door van die menu's moet scrollen. Ik vind een paar simpele draaiknoppen wel een toegevoegde waarde hebben (moeten ze natuurlijk niet een dubbele functie hebben want dat vind ik dan weer verwarrend).

    Je hebt misschien wel een goed punt dat veel digitale apparaten achter elkaar niet optimaal is. Maar eerlijk gezegd merk ik er tot op heden niks van. Ook niet met latency. En ik heb 6 digitale apparaten achter elkaar staan waar ik er minimaal3 en maximaal 5 tegelijkertijd gebruik.
    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 26 januari 2017 om 22:11
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Vandaag ff op mijn studiomonitoren enkele demo/reviews bekeken van de digitale drive pedalen van SA en ik was niet onder de indruk. Klinkt plat, plastic en imho gewoon niet overtuigend genoeg. Voor 180 euro per SA pedaal kun je voor de drive pedalen veel beter een analoge variant kopen!
    Ja, ik vond ze ook plat en lelijk klinken op YT. Maar je weet dat alle apparatuur op YT zo klinkt.
    Ik had er genoeg vertrouwen in om ongezien en ongehoord een digitale overdrive te kopen.
    Ik heb hem gisteren binnen gekregen en ik vind hem fantastisch klinken. Ik kan geen verschil horen en ik denk dat niemand in een blinde test het verschil kan horen. Nu al mijn favoriete overdrive.
    Die ga ik zeker niet terugsturen. Ik ben er ook van overtuigd dat digitale overdrive de nieuwe standaard wordt binnen een paar jaar (hoewel dat gitaristenvolk wel oerconservatief is, dus misschien duurt het iets langer - er zijn immers ook nog steeds mensen die op zo'n achterhaalde Harley blijven rijden...). Maar ik weet het zeker: I have seen the future of rock 'n roll and it is called digital overdrive....Digitaal is het nieuwe analoog. Sinds de introductie van de POD 2.0 20 jaar geleden is de processor snelheid zo'n 13x verdubbeld; dat is 2 tot de macht 12 oftewel met een factor 4000 toegenomen).

    Een paar opmerkingen.
    1) Je hoeft niet alle drie de pedalen te kopen. Een is genoeg. Je kunt er naar eigen wens toneprints in laden.

    2) Een leuk detail is dat je de maximale hoeveelheid drive kunt instellen. Je kunt dus een overdrive pedaal nemen die gewoonlijk behoorlijk veel drive heeft (bv. een OCD) en dan de maximale hoeveelheid drive terugbrengen zodat je er een soort booster pedaal van maakt met een OCD-randje.

    3) Ik las dat de voetschakelaar ook programmeerbaar is. Elke preset bestaat uit twee modellen en je kunt de voetschakelaar programmeren dat je bv. eerst A en dan B krijgt of eerst B en dan A \, en nog wat opties.

    4) Ik kon 'm als B-stock kopen voor 160,-.

    5) Een kritische noot. Het aluminium kastje is niet erg mooi en de labels op het pedaal zijn slecht leesbaar. Je kunt niet alles hebben...

    Kortom, ik ben er happy mee en raad hem aan (ik heb geen commersiele belangen met SA). Zo en nu ga ik de handleiding nog even lezen van mijn nieuwe overdrive. 40 pagina's.
    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 26 januari 2017 om 22:24
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Ha Lo Lands. Bedankt voor je reacties.

    Je hebt misschien wel een goed punt dat veel digitale apparaten achter elkaar niet optimaal is. Maar eerlijk gezegd merk ik er tot op heden niks van. Ook niet met latency. En ik heb 6 digitale apparaten achter elkaar staan waar ik er minimaal3 en maximaal 5 tegelijkertijd gebruik.
    Graag gedaan, het bleef zo stil hier :-)

    Latency zal met de nieuwe generatie digitale pedalen veel minder zijn maar destijds had ik twee Nova pedalen van TC en als ik deze tegelijkertijd gebruikte merkte ik duidelijk vertraging (latency) in het geluid op. Het is dan ook een optelsom. Ze zouden dit kunnen ondervangen door een digital output en input op deze pedalen te maken zodat je zeg maar de pedalen doorschakelt en alleen het eerste- en laatste pedaal de AD en DA conversie laat doen.

    Maar ik begrijp dat je enthousiast bent over de drive. Is wel cool dat je er maar één hoeft aan te schaffen en alle drive versies kunt inladen. Zeg maar wat Neunaber ook met zijn pedalen aanbiedt. Als ik eens de kans krijg ga ik ze eens aan de tand voelen hoewel ik onlangs twee nieuwe drive pedalen heb aangeschaft, die conservatieve analoge dingen dan he ;-)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Dank je wel.

    Ja, ik ben enthousiast. Misschien dat dat er nog wel eens vanaf slijt, maar voor als nog kan ik weer even uit de voeten.
    Jammer dat ik niet van fuzzen houd, want daar heb ik er opeens een stuk of 10 van.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Eigenlijk best cool. Als ik er één kan testen zal ik het niet laten.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Doen!

    10 tekens
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  10. #10

    Standaard

    Ja, de Vertigo heb ik ook.
    Een van de weinige tremolo's met stereo tremolo en stereo input. Klinkt prima.
    Het alternatief is de EXH Super Pulsar, maar dit is een enorm ding met 25 knipperende ledjes, waardoor je pedalboard op een UFO lijkt.
    Uitdaging bij tremolo is de juiste speed in te stellen, vind ik altijd.

    Van de andere Source Audio One pedalen lijken mij de L.A. Lady en de Mercury ook interessant.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top