Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 30
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.918

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Het gaat over een wisselspanning die dus niet van min naar plus loopt, dus beide speakers krijgen dezelfde optaters, al zal de een wat meer stroom laten lopen in bepaalde frequentiegebieden dan de andere.
    Het gaat over een serieschakeling met maar 1 stroom. Parallel geschakeld heb je gelijk, maar dat is in de vraag niet aan de orde.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.721

    Standaard

    Ook bij een serieschakeling zullen verschillende speakers niet in elk frequentiegebied dezelfde impedantie hebben. Berucht in hifi kringen is de Infinity Kappa 9, welke een impedantiedip heeft van minder dan 1 Ohm.

    Maar ik hoef jou niks uit te leggen over resonantiefrequenties en bijbehorende impedantiedips want dat weet je al.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.918

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ook bij een serieschakeling zullen verschillende speakers niet in elk frequentiegebied dezelfde impedantie hebben.
    Klopt! Er loopt in serie echter maar 1 stroom, wel zal per frequentie de spanningsval en dus ook het vermogen (spanning x stroom) over iedere speaker anders verdeeld zijn. In die zin heb je gelijk wat betreft verschillende vermogensbelasting in bepaalde frequentiegebieden per speaker
    Laatst gewijzigd door Plant; 18 mei 2017 om 22:48
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.340

    Standaard

    Maar dan zijn we het toch eens dat de klankkleur/karakter van de speaker niet verandert? Hooguit veranderingen in het frequentiespectrum?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  5. #15
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.721

    Standaard

    Nou, dat is de vraag en daar kunnen we wat dieper op in gaan. Stel dat beide speakers nominaal 8 Ohm zijn. Dat impedantieverloop kan heel grillig zijn en in de resonantiefrequentie zal denk ik elke speaker een dip vertonen.

    Stel dat beide speakers een frequentie voor hun flikker krijgen van 120 hz, ze staan aangesloten op dezelfde bron namelijk, maar hun impedanties zullen verschillen omdat het niet gelijke speakers zijn.

    Stel dat de een bij die frequentie 10 Ohm meet en de ander 6 Ohm. Als ze parallel geschakeld staan zal die van 6 Ohm meer vermogen consumeren en harder gaan. Staan ze in serie dan denk ik dat het anders wordt en die van 10 ohm misschien relatief harder zal werken.

    Ik zal er vannacht diep over nadenken.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.918

    Standaard

    Misschien praten we langs elkaar heen?

    Denk eens aan wat er gebeurt als je maar 1 speaker aansluit aan een versterker en je verhoogt de uitgangsimpedantie van de versterker (dus je verlaagt de dempingsfaktor). De versterker heeft dan minder 'controle' over de luidspreker en je kunt uit dezelfde speaker een andere klank waarnemen.

    In feite verlagen 2 speakers in serie ieder voor de ander ook de dempingsfaktor en gaan ze individueel al anders klinken.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Sjeeezz.. wat heb ik teweeg gebracht!!!

    Anyways, inmiddels haal ik uit bovenstaande discussie voor mezelf iig de conclusie dat ik één van mijn kasten, waarin nu 2 V30's in serie staan. het wellicht beter is om deze parallel te schakelen omdat ze dan gelijkmatiger gaan werken?

    Enkel komt dan het volgende probleem naar voren dat de kast dan 4 ohm wordt en ik geen 4 ohm uitgang heb op mijn amp. precies de reden waarom ik hem in serie heb geschakeld. Wellicht bij een volgende amp kijken of deze 4 ohm uitgang heeft?

    Waarom de initiele vraag? omdat ik een 3e kast wil aanschaffen. wellicht eentje zonder de V30's en dan was het idee om speakers te gaan wisselen en met één van mijn andere kasten dus de combinaties gaan maken + -> V30 -> STD speaker -
    Maar als het dan inderdaad een fabeltje is dan de 2e speaker in de keten het karakter van de 1e speaker overneemt, dan overweeg ik om de meerprijs te betalen voor de V30 kast.
    Toooooooooooooooone!!!

  8. #18

    Standaard

    Leuk om al die theoretische meningen zo eens te lezen. Iemand er al eens aan gedacht om het gewoon eens te gaan doen om testen?
    Er wordt tenslotte ook altijd geroepen dat je gitaren en amps eerst moet testen en luisteren voordat je ze koopt, dus...
    ..dus heb ik de speakers in mijn cab zowel in serie en in parallel bespeeld....ik hoor echt helemaal geen enkel verschil. Als het er theoretisch wel zou moeten zijn is het dusdanig verwaarloosbaar dat het niet (voor mij althans...) hoorbaar is.

    (getest met Marshall 1936cab met 2x eminence GB128 legend 50watt 8-Ohm. Dus 4-Ohm parallel en 16-Ohm serie, Marshall JVM410, stat, tele en LP)
    Laatst gewijzigd door Erik70; 20 mei 2017 om 05:26
    A good amp will treat you better than any girlfriend, because it's easier to pick up, it screams louder and it shuts up when you take your plug out.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.340

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik70 Bekijk bericht
    Leuk om al die theoretische meningen zo eens te lezen. Iemand er al eens aan gedacht om het gewoon eens te gaan doen om testen?
    Er wordt tenslotte ook altijd geroepen dat je gitaren en amps eerst moet testen en luisteren voordat je ze koopt, dus...
    ..dus heb ik de speakers in mijn cab zowel in serie en in parallel bespeeld....ik hoor echt helemaal geen enkel verschil. Als het er theoretisch wel zou moeten zijn is het dusdanig verwaarloosbaar dat het niet (voor mij althans...) hoorbaar is.

    (getest met Marshall 1936cab met 2x eminence GB128 legend 50watt 8-Ohm. Dus 4-Ohm parallel en 16-Ohm serie, Marshall JVM410, stat, tele en LP)
    Haha!

    JIJ hoort geen verschil, maar anderen horen natuurlijk heeeel veeeel verschil..... 😃


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #20
    Banned
    Geregistreerd
    24 oktober 2016
    Berichten
    641

    Standaard

    Goede muziek is goede muziek. Als je niet kunt genieten van muziek op een goedkoop setje dan ben je geen muziekliefhebber.

    Milko sluiten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top