Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard Verschillende luidsprekers in serie en het effect ervan??

    Ik heb ooit ergens vernomen dat als je 2 verschillende speakers in serie zet, dat deze dan samen een ander klankbeeld geven waarbij de speaker die het eerst in de keten zit zijn karakter mee zou geven aan de opvolgende speaker..

    Wat is hier nu van waar? Wat kan ik bijvoorbeeld verwachten bij het in serie zetten van een V30 en G12H?
    En wat als ik de volgorde ervan omdraai?
    Toooooooooooooooone!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.587

    Standaard

    Oeh, ik zie de ongefundeerde, op eigen gehoor gebaseerde, niet wetenschappelijk bewezen uitspraken al tevoorschijn komen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard Verschillende luidsprekers in serie en het effect ervan??

    "Het meegeven van het karakter aan de 2e speaker" is onzin. De klankkleur van de speakers afzonderlijk veranderen niet. Het geluidsbeeld van beide speakers samen kan wel anders klinken dan elke speaker afzonderlijk. Maar dat is ook logisch met 2 verschillende speakers.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Toch zou ik zeggen, gevoelsmatig, dat serieschakeling essentieel anders klinkt dan twee speakers parallel. Het effect van de spoel op het stroompje dat doorstrompelt naar de tweede speaker.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Hoe kom je er nou bij dat een speaker anders gaat klinken als die minder belast wordt ?!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Dat zijn jouw woorden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    .... gevoelsmatig krijgt de 1e speaker in serie het meest eerlijke geluid. De 2e speaker krijgt de "left over" stroom en zal zich gevoelsmatig anders gedragen.







    Nog meer BULLSHIT redeneringen?!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Die redenering deugt niet want het aantal amperes dat door beide speakers gepleurd wordt is een constante.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    "Het meegeven van het karakter aan de 2e speaker" is onzin. De klankkleur van de speakers afzonderlijk veranderen niet. Het geluidsbeeld van beide speakers samen kan wel anders klinken dan elke speaker afzonderlijk. Maar dat is ook logisch met 2 verschillende speakers.
    Bij een serieschakeling komt wel wat meer kijken en 2 speakers hebben dan echt wel invloed op elkaar.

    Als je maar 1 speaker aansluit of 2 speakers parallel, heb je een hele lage bronimpedantie, nl. alleen de versterker. Die bepaalt wat de speaker(s) doet /doen.

    Zodra je 2 speakers in serie zet, heb je de impedantie van de ene speaker altijd in serie voor de ander en omgekeerd. De aanstuurimpedantie is voor iedere speaker dan én niet Ohms én niet laagohmig. In serie heeft iedere speaker de impedantiecurve over frequentie van de andere speaker als 'voorschakelweerstand'. In serie gedraagt iedere speaker zich als een soort scheidingsfilter voor de andere.

    Dus ja, in serie verandert de klankkleur per speaker. Ook als het dezelfde zijn.

    edit: en het maakt niet uit wat de eerste of tweede speaker (volgorde) is, zoals tmms opmerkt is er maar 1 stroom door beide.
    Laatst gewijzigd door Plant; 18 mei 2017 om 22:24
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.701

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    .... gevoelsmatig krijgt de 1e speaker in serie het meest eerlijke geluid. De 2e speaker krijgt de "left over" stroom en zal zich gevoelsmatig anders gedragen.









    Nog meer BULLSHIT redeneringen?!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Het gaat over een wisselspanning die dus niet van min naar plus loopt, dus beide speakers krijgen dezelfde optaters, al zal de een wat meer stroom laten lopen in bepaalde frequentiegebieden dan de andere.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top