Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Volumeknop en effecten

    Hallo,
    Ik weet niet precies onder welke rubriek ik deze vraag moet plaatsen, dus misschien moet die verplaatst worden.
    Meestal speel ik op een "kleine kamer niveau". Soms wil ik iets luider spelen. Het geval is dat als ik het volume van mijn Les Paul iets hoger zet, naar mijn idee de effecten van mijn BOSS ME-25 buitenproportioneel versterkt worden. Met name alles waar iets van reverb (of chorus) in zit verandert in een brei.
    Is dit normaal en is dit op te lossen? Ligt dit aan de BOSS, de gitaar of de versterker (Marshall 15W)?
    Naar mijn idee speelt dit minder bij mijn Telecaster.
    B.v.d.
    Eric

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Heuh? Je regelt je master volume met je gitaarvolumeknop? Wellicht zijn je patches gewoom too much en viel t nooit op omdat je maar heel.weinig gitaarsignaal erin stopte?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Kan 2 dingen zijn:
    - effecten die te hard uitsturen dus je volumes op je fx unit zachter zetten.
    - gooi die me30 eens in de fx loop. Wereld van verschil en klank is minder schril. Wat warmer ook.

  4. #4

    Standaard

    Beste Fusion,
    Ik weet dat het ongebruikelijk is om het volume met de volumeknop te regelen(???), maar omdat ik ook weleens effecten gebruik waarbij het volumepedaal een andere functie heeft heb ik ervoor gekozen om de volumeknop standaard ongeveer half te zetten.
    De kamer is nou ook weer niet zó klein dat ik altijd bij de volumeknop van de versterker kan. Ik heb het net overigens wel geprobeerd met de volumeknop van de versterker en dan lijkt het inderdaad minder storend. Met de master iets meer, maar het verschil tussen die twee heb ik nooit begrepen. Maar toch. Het ging mij er meer om of die volumeknop bij een hoger volume een andere functie krijgt ofzo? Als het met de volumeknop wel werkt kan ik er goed mee leven. Ik wilde het alleen graag weten.
    Misschien dat iemand mij ook eens uit kan leggen wat het verschil tussen de master en het volume is; in bewoordingen die ik begrijp. Overigens kon ik het verschil op mijn Marhall 50 W buizen wel goed horen.
    Grtz,
    Eric

  5. #5

    Standaard

    Arjan, wat is de FX loop op mijn ME-25?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Het is vrij logisch dat als je normaal met de volume knop half open speelt de gitaar veel harder uitstuurt als je de volumeknop helemaal open draait. Als je dus harder instuurt gaat het ook meer vervormen. Daar moet je dan je presets op afstellen. Dus stel ze eerst af met volumenkop open, dan kan het in ieder geval niet in het rood gaan.

    Je toon wordt vaak wel wat doffer als je je volumenkop op je gitaar half dicht zet. Ik zou dat niet aanraden. Je kan misschien beter met een volumepedaal gaan werken. Is ook fijner voor swells etc.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  7. #7

    Standaard

    Ik denk zo dat ik gezien de reacties mijn presets moet gaan aanpassen met het pedaal op half i.p.v. de volumeknop. Ik wil ook geen doffer geluid, wat me overigens nog niet echt opgevallen was.
    Ik gebruik de volumeknop trouwens nog maar een paar dagen voor het volume, omdat ik een beetje aan het experimenteren was met andere effecten. Ik kan hier dus beter van afstappen.
    Grtz,
    Eric

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Je kan je fx apparaat aansluiten op de effectsloop van je amp. Dus gitaar-input amp, en send/return fx loop van de amp naar je apparaat.

  9. #9

    Standaard

    Arjan, ik ben bang dat die mogelijkheid aan mij voorbij gaat. Ik heb mijn gitaar op de fx en die output gaat naar mijn versterker. Hier zitten verder geen "gaten" in.
    In elk geval iedereen bedankt voor de reactie.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Arjan, ik ben bang dat die mogelijkheid aan mij voorbij gaat. Ik heb mijn gitaar op de fx en die output gaat naar mijn versterker. Hier zitten verder geen "gaten" in.
    In elk geval iedereen bedankt voor de reactie.
    Wat voor versterker heb je dan?


    Maar goed, ik zou inderdaad m'n gitaarvolume eerst maar eens helemaal open gooien, kun je later gaan experimenteren wat er gebeurt als je je volume als effect gaat gebruiken of om je gain onder controle te krijgen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top