Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Filamenten

  1. #1

    Standaard Filamenten

    Hallo,

    Om een of andere reden lichten de gloeidraden van de preamp buizen knalgeel op voor een seconde van zodra de amp wordt aangezet. Een tel of twee later, koelen ze af tot hun normale oranje, dan beginnen ook de eindbuizen oranje te gloeien en ontstaat er een luide brom. Alle gelijkrichtdiodes doen het nog.

    Dit probleem ontstond nadat ik een heater elevation circuit geplaatst heb, maar nadat ik de center tap gewoon terug aardde, herhaalde hetzelfde probleem zich (met uitzondering dat de gloeidraden van twee lampen het begaven). Bedrading maakt nergens kortsluiting, en met de tubes eruit meet alles prima: HT, bias en filament voltages in orde.

    Iemand enig idee?

  2. #2

    Standaard

    Misschien dat anderen iets anders gaan zeggen maar dit fenomeen, een inschakelpiekje dus, heb ik over de jaren al bij vrij veel versterkers gezien. Het is alléén we dat ik het in jouw voorbeeld vrij lang vind duren.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Mooi verhaal maar niet te tracen zonder schema. Ik vermoed dat je ergens een fout hebt gemaakt en kan me zo voorstellen dat je lege elco's worden geladen via de gloeidraden.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Misschien dat anderen iets anders gaan zeggen maar dit fenomeen, een inschakelpiekje dus, heb ik over de jaren al bij vrij veel versterkers gezien. Het is alléén we dat ik het in jouw voorbeeld vrij lang vind duren.
    Wel het duurt even, een seconde of zo, maar ze lichten hele fel op en twee lampjes hebben het al begeven.
    Ik heb inmiddels de heater elevation losgekoppeld en gewoon de center tap van de heater draden geaard, maar opnieuw weer zo'n felle inschakelpiek. Probleem bij trafo mss? Maar deze meet geen kortsluiting...

  5. #5

    Standaard

    Dan wordt ik eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar de gloeispanning gedurende die seconde (en ja, dat kan kut meten zijn als je multimeter te traag reageert). Als je gloeidraad heter wordt neemt de weerstand toe. Maar gedurende die seconde issie (nog) koud en kan de stroom dus hoger zijn.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top