Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard notatie herhaling behalve laatste maat

    Hallo,
    Ik ben nog niet zo thuis in het opschrijven van muziek.
    Hoe is de notatie als je 8 maten herhaalt, alleen de laatste maat is anders.
    B.v.d.
    Eric

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Dan schrijf je negen maten uit, na de eerste acht zet je de herhaalstrepen en een kleine 1 erboven, boven de negende maat een kleine 2.

    Zo kun je ook de eerste acht maten eerst 3 keer herhalen door er 1.2.3 boven te zetten en boven de negende maat de 4.
    Laatst gewijzigd door Schrevel; 4 mei 2017 om 16:04

  3. #3

    Standaard

    Duidelijk Schrevel. Het ging trouwens om 8 maten. Ik zet de herhaaltekens boven de 8e en de 16e maat, waarbij ik de 9e-15e maat weglaat. Waar zet ik de :|| Het stuk gaat ook nog verder, dus ik moet weten dat het alleen om die maat gaat.

  4. #4

    Standaard

    Dan schrijf je 8 maten uit, na de eerste 8 zet je de herhaalstrepen en een kleine 1. met een haakje boven het begin van de 8ste maat, boven de negende (eigenlijk dus de 16e) maat een kleine 2. met een haakje.
    Stel dat je de laatste twee maten wilt vervangen komt dat haakje met de 1. boven het begin van de 7e maat.

    Even gegoogeld
    https://www.muzieklerenlezen.nl/les-...-seconda-volta

  5. #5

    Standaard

    Dank je Harald, prima link. Ga ik zeker bekijken de komende tijd.
    Alleen vraag ik me nog af: het stuk gaat nog verder, moet er dan nog een :ll of een ll: staan of is het duidelijk genoeg dat het om die ene maat gaat?
    Laatst gewijzigd door sparrow; 4 mei 2017 om 17:39 Reden: Typfout

  6. #6

    Standaard

    Doe het volgens conventie, als je wilt dat mensen het makkelijk lezen.
    1. 2.
    ll: - | - :ll - ll - | - |
    ll: geeft het beginpunt van het te herhalen stuk aan
    :ll geeft het einde aan.

    Heb je dan zo'n herhaling met twee (of evt. meer) eindjes, dan kan het handig zijn om het einde van de laatste sectie aan te geven met een dubbele maatstreep, zoals hierboven, maar dat is niet altijd zo. Zo'n dubbele maatstreep kun je gebruiken om aan te geven dat er een ander deel van je stuk begint. Dus bv. tussen het refrein, en een interlude of anderszins afwijkend stuk. En dan weer tussen het einde daarvan en het volgende couplet bv. Die dubbele maatstreep zou je normaal niet horen, maar hij maakt het makkelijker om het stuk van papier snel te begrijpen qua structuur.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top