Eerst even de youtube beschrijving, ga het nu even niet vertalen

Something completely different, but with tab. Just a short snippet of a brilliant song by dutch cult band Blowbeat. From their first LP. A Zappa style interlude. When I bought the album I couldn't work it out. These days with computers and all it's a lot more easy. Remember, those pickups or tapes, if you slowed them down, the pitch would change... Boy is this much more easy. If only this stuff would have been around when I was young, I might have gotten good at guitar.

OK, B string is acting up in the playalong in tempo, but sod it. Here it is, just a short example of the kind of stuff I enjoy practicing. And for any aspiring Blowbeat fans that want to play it, I tried to sync a tab. It's not 100% rhytmicly acurrate, but it should help. Obviously fingerings are my choice here
En ja dus, de B string werkt bij de snelle playalong niet helemaal mee. Intonatie is niet optimaal. Maar dat heb ik even laten zitten. Niet het doel van de oefening hier.

En het filmpje staat hier: https://www.youtube.com/watch?v=nM-2fdKNd-0

Wat me opviel toen ik dit deze week ging uitzoeken is dat ik eigenlijk weinig moeite heb om het qua ritme te volgen als ik speel. Bij het noteren had ik verwacht dat het complexer zou worden, maar ook dat viel mee, al is er één stuk waarvan ik vrij zeker ben dat ik het niet helemaal goed heb. Maar all in all, het klinkt als Zappa, maar is toch Zappa light. 5, 7 of erger-olen blijven uit.

Meespelen, niet zo lastig. Noteren blijkt een ander verhaal. Zo gauw ik moet bedenken hoeveel tellen ik een lange noot moet aanhouden, heb ik eigenlijk geen idee. Ik weet het wel, maar niet in termen van hoeveel tellen. Het is meer voelen dan meetellen. En dat weet ik wel van mezelf, ik vermijd tellen zo veel mogelijk. Toch kom ik ook bij een nummer als the Black Page met alle mogelijke rare verdelingen goed uit.

Tegelijk zie ik bij leerlingen soms dat ook simpele rechttoe rechtaan dingen helemaal uitgeteld moeten worden voordat het lukt. En niet altijd omdat ze een beroerd ritme gevoel hebben. Het is meer dat ze het alleen lijken te kunnen als ze het heel bewust maken. Voor mij is het veel meer een semi of onbewust ding heb ik het idee. Ik voel het, ik onthoud hoe het klinkt.

Ik vraag me dan af, hoe zit dat... wat is het verschil? Ritmegevoel is één van de moeilijkste dingen voor mensen om te leren heb ik het idee. Lang verhaal en enigzins onduidelijke vraag. Maar hoe doen jullie dat? Zowel voor jezelf als voor leerlingen. Tellen? En e me Twee e te Of juist niet? en waarom?